Alt er jo relativt, innlegget var mest meint som ein protest mot alle desse pimpa snøfresartrådane ;) Du få komma opp med noko større du. Eg har traktoren i første tråden og når ein får 6 tonn svensk stål til mykje samme pris som ein Honda snøfresar er iallefall valget for meg lett ;D ;D ;D. Eg har hatt Honda snøfresar også, men selde den da den vart ikkje brukt. Og traktoren stoppar ikke i ein liten frosen brøytekant heller.
John Deere er ikke mye krem, mer kefir. MF derimot!
Kefir er godt det, men krem er bedre.... Har ikkje hatt MF, men kjørt det mykje da eg har naboer og kamerater som har. Kjekke dei, men iallefall eldre MF synes eg ligg eit stykke tilbake for JD når det gjeld teknikken: bremser, styring, 4WD etc.
Synes det var helt motsatt, jeg. Fader'n har noen gamle traktorer deriblant en MF 240 og en JD jeg ikke husker nummeret på.
MF-en var en traver. Aldri noe galt med den og ting var lagt opp ganske fornuftig. JD-en var sterk som juling, men mye rart på den som var helt skrullete. Man satt nesten bak bakakselen så rygging var merkelig. Løftestagene bak var enormt sterke, men veldig lite utslag i dem og laget i tommestykt gods. Generelt var alt laget overdimensjonert så traktoren var blytung. Ikke helt heldig på våt mark. Servoen var så sterk av man kunne vri felgene i stykker ute i skogen. Styrestaget gikk til en plate under motoren som gikk videre til forstillingen. Denne platen var festet med en monsterbolt som man sleit i stykker titt og ofte. Den ble slitt svært fort. Å ha en halv omdreining slingring på rattet i full spiker på smale veien med noen tonn vogn bak seg var en prøvelse.
Kan godt være at akkurat den modellen av JD var litt spesiell. Den ble mest brukt til å dundre langs veien, mens 240-en var så lett og liten av den kunne man nesten ut i myr med.
Du få komma opp med noko større du.
Eg har traktoren i første tråden og når ein får 6 tonn svensk stål til mykje samme pris som ein Honda snøfresar er iallefall valget for meg lett ;D ;D ;D. Eg har hatt Honda snøfresar også, men selde den da den vart ikkje brukt.
Og traktoren stoppar ikke i ein liten frosen brøytekant heller.
Kefir er godt det, men krem er bedre....
Har ikkje hatt MF, men kjørt det mykje da eg har naboer og kamerater som har.
Kjekke dei, men iallefall eldre MF synes eg ligg eit stykke tilbake for JD når det gjeld teknikken: bremser, styring, 4WD etc.
MF-en var en traver. Aldri noe galt med den og ting var lagt opp ganske fornuftig. JD-en var sterk som juling, men mye rart på den som var helt skrullete. Man satt nesten bak bakakselen så rygging var merkelig. Løftestagene bak var enormt sterke, men veldig lite utslag i dem og laget i tommestykt gods. Generelt var alt laget overdimensjonert så traktoren var blytung. Ikke helt heldig på våt mark. Servoen var så sterk av man kunne vri felgene i stykker ute i skogen. Styrestaget gikk til en plate under motoren som gikk videre til forstillingen. Denne platen var festet med en monsterbolt som man sleit i stykker titt og ofte. Den ble slitt svært fort. Å ha en halv omdreining slingring på rattet i full spiker på smale veien med noen tonn vogn bak seg var en prøvelse.
Kan godt være at akkurat den modellen av JD var litt spesiell. Den ble mest brukt til å dundre langs veien, mens 240-en var så lett og liten av den kunne man nesten ut i myr med.
Nokon som kjenner Dalen sine snøfresarar?
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/object?finnkode=32863738