#11
 154     sarpsborg     0



Du skriver at egenvekta er 260 i første innlegg.
Og husk at om du kan laste til 300 og kjøre i 80 med BE er det maks 60 med B på samme henger.


Hallo ?
Jeg ser lyset står på, men det er ingen hjemme eller ? ;D

Jeg har ikke tenkt å TA AV bremsene på hengeren jeg faktisk HAR for å kjøre uten.

Jeg ønsker å bytte den, i en lettere henger, som IKKE er utstyrt med bremser. En lettere henger kan selvsagt laste mer, uten å tangere 300kg grensa.

Ikke rart hengerreglene "føles vanskelige " når man tom klarer lage et problem av dette egentlig.... :D


Jeg lurer på det lyset ditt og jeg. Du skriver i innlegg nr 1 at egenvekta på hengeren din er 260kg, mens lenger ned skriver du at den har egenvekt på 120kg - hvilken er rett?
Jeg prøver faktisk bare å forkynne i plenum at i ditt tilfelle vil du kunne kjøre i 80km/t uten brems om aktuell totalvekt er 300kg eller mindre med BE lappen, mens med vanlig B sertifikat vil man ikke kunne kjøre fortere enn 60km/t SELV OM HENGEREN ER TOM.

Dette pga. Dette med aktuell vekt og tillatt totalvekt og hva hvert førerkort tillater.


førerkortet har ingen ting med om man kan gå utifra aktuell vekt eller tillatt vekt.

kan ligge i 80 om den er lastet så den veier under 300kg både med b og be lappen,

forskjellen ligger i at med BE så har tillatte totalvekter ingenting å si, sålenge alt er innenfor vogntogvekter, maks tilhengerfestet tåler etc

mens med b så er det 3500kg som er maks grensen på tillatte totalvekter sammen (noen forbehold som skrevet i forrige innlegget)

  (trådstarter)
   #12
 1,076     1484     0
er ikke helt hva du er ute etter. med de fleste normale familiebiler kan du kjøre med den 1000kg bremshengeren din selv om du har b lappen evnt.

er det bare for å ha med minst mulig vekt ? (dvs mindre forbreuk på langtur) hvis du stort sett bruker den til sykler så holder det med en uten brems isåfall,

hadde jeg vært deg og kunne kanskje hatt bruk for en henger til materialer etc innimellom så haddej eg beholdt den du har.


Siden alle betviler motivene mine,og stiller så mange rare spørsmål:
Henger #1


Henger 2:


Henger #3, denne er ikke min men jeg låner den når jeg trenger litt ekstra kapasitet:


Kjører jeg jord og stein, bruker jeg henger #4

Denne har en tvilling, som jeg også kan låne ved behov.

I skogen bruker jeg denne, som må betegnes som henger #5


Spekulasjonene om HVORFOR jeg er så teit at jeg bytter bort en bremsehenger mot en ubremset henger, kan derfor ligge
Svaret er at jeg trenger en ubremset henger til, mens jeg har bra med bremsede hengere.

OK ?

PS- for ordens skyld kan det nevnes, at jeg har sertifikat klasse BE, og biler med trekkevne 1850kg, 3360kg og 3000kg i porteføljen.
3000kg trekkevne bilen, er ikke min, den låner jeg for de helt tyngste oppgavene over litt avstand.

OK ?
Signatur
   #13
 575     Auli     0
Jeg gir meg over ende!
Ikke rart folk blir bøtelagt støtt og stadig for feil henger.

Men,men, la oss ikke besudle TS sin byttetråd med lover og regler.
Utfordrer den som tør til å invitere meg til denne diskusjonen i ett annet underforum.
Signatur