En skjerm har ingen strukturell interesse på en bil, så glassfibersparkel er også en helt OK metode om du får det til å sitte. Ikke akkurat framtidsrettet - men det er hele greit å fixe det sånn for å hente " det siste " av livslengde...
er en bil jeg satser på og ha noen år da. 4-5år kansje
Du er optimistisk! Det holder knapt nok en ny bil i dag før saltvesenet har tatt knekken på den ::)
Jeg antar at du blir en jævel i rustsveis, så jeg kommer til å spørre deg om det om jeg skulle trenge tips noen gang
Jeg kastet nettopp min bil pga rust. Denne rusten var på nedsiden av kanalene og en stripe i guløvet ca 10 cm innenfor kanalfalsen. Skadene var ca 1/2 - 1 meter lange. Dette hadde skjedd på to vintre. Rustangrepet var moderat før dette. Jeg hadde ikke gjort noe med dette på to år (og hadde ikke tittet under bilen på denne tiden heller) og ble overasket over at angrepet var så stort. Bilen var kjørt mye på heavy saltet E18.
Ja, det er noe så innihelvetes detta saltet. Elendig kvalitet på stålet og understellsbehandling, kombinert med uhemmet saltbruk, det går bare galt det. Saltmafiaen er verre enn noe annen mafia.
He he, nå er det vell ikke denne måten jeg anbefaler på egne jobber da, som sagt så er jeg vant til å sveise budt i budt, som gir det beste ressultatet, men om en bil kun skla ha førstehjelp og kun holde en begrenset perriode på noen år, så har det overhode ikke noe for seg å legge for mye penger eller arbeid i dette, da er godt nok, godt nok ;)
En skjerm har ingen strukturell interesse på en bil, så glassfibersparkel er også en helt OK metode om du får det til å sitte. Ikke akkurat framtidsrettet - men det er hele greit å fixe det sånn for å hente " det siste " av livslengde...
Feil! En hjulbue i en bakskjerm er en del av bilens bæring. Alle deler som ikke kan skrus av bilen kommer innunder bilens bærende konstruksjon. Hjulbuene er med på å stiva av bakskjermene som i sin tur er med på å stive opp hele bakpartiet på bilen. Biler i dag har ikke selvbærende ramme, så om kanaler elelr hjulbuer ruster opp så kan i ekstreme tilfeller bilen knele sammen.
Men du kan poppe på nye hjulbuer eller lime dem på om du vil, jeg ville annbefalt deg å skjære bort så mye av den gamle rusten som mulig, det for å få stoppet det p best mulig måte. om du bruker nok lim så hermetiserer du det nesten og du kan da ta det fra hverandre igjen om noen år og fremdeles se blankt stål der du har slip og skjært et par åtr tidligere. Saus det inn med tectyl etterpå og du har hjulbuer som holder bilens levetid ;)
Du kan også bruke ett gammelt knep, som er 50/50 med diesel og hyrolikkolje. dette sprayer du inn i bakjermer fra innsiden og undersiden, du får kjøpt bokser med slange og dyse til å monter på kompressoren for en billig penge på Biltema Diesel og hydrolikkoljen har den egenskapen at den trekker inn over alt, selv inn i rusten og stopper/bremser den betraktelig. Vanlig tynnflytende tectyl har en tendens til å bli for tykk til å trekke inn alle veier og legger seg bare som en hinne oppå rusten og påbegynt rust vil dersor bare fortsette. Dett trikset blir ofte brukt av gamle fagfolk oeg på gamle vetaranbiler som skal holde noe lenger en vanlig ;)
Signatur
Jobbet som bilmekaniker, biloppretter, overflatebehandler, industrirørlegger og trailersjåfør ++++ Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Biltema Svilleolje er god stoff; spyl bilen sånn noenlunde ren under og la den tørke, på med gammel kjeledress og lue (lue er lurt-med mindre en synes flekkete hår/hodebunn i noen uker er kult:-)), så er det bare å sprøyte i vildensky med oljedusjsprøyta. Svilleoljen trekker godt inn og den tørker. At den er billig gjør heller ikke noe:-)
Å betale noen for å "sveise rust " kan fort bli dyrt, men å hive en bil med noen rusthull i for å kjøpe "Ny" bruktbil kan ofte bli dyrerer. Det som skiller en bil på skroten fra en selger vil ha 20000 for er i 99,9% av tilfellene kun selgers håp om å få igjen mer enn vrakpant.....
Funker fett med den oljen fra biltema som juba her nevner ;)
Bare husk på å spørre om du kan stå i gårdsrommet til naboen eller noen andre, det griser noe helt jævli og setter igjen sorte stygge flekker rundt bilen
Signatur
Jobbet som bilmekaniker, biloppretter, overflatebehandler, industrirørlegger og trailersjåfør ++++ Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
men blir vanskelig og sparkle det inn, for er kun få cm fra hjulbuen og til der døra slår igjen, så må vell skjære det opp. og legge inn ny. bare og finne en som kan hjelpe meg da, får selfølgelig en slant for arbeidskostnader
Overlapp eller underlapp om du vil, det gjør samme nytta ;) Det går fint an å skjære bort rusten, kutte til den nye hjulbuen og stikke den inn på baksiden av den gamle skjermen/hjulbuen din, da har du ikke noen problemer med å få dørene til å passe etterpå ;)
Signatur
Jobbet som bilmekaniker, biloppretter, overflatebehandler, industrirørlegger og trailersjåfør ++++ Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Du er optimistisk! Det holder knapt nok en ny bil i dag før saltvesenet har tatt knekken på den ::)
Jeg antar at du blir en jævel i rustsveis, så jeg kommer til å spørre deg om det om jeg skulle trenge tips noen gang
He he, nå er det vell ikke denne måten jeg anbefaler på egne jobber da, som sagt så er jeg vant til å sveise budt i budt, som gir det beste ressultatet, men om en bil kun skla ha førstehjelp og kun holde en begrenset perriode på noen år, så har det overhode ikke noe for seg å legge for mye penger eller arbeid i dette, da er godt nok, godt nok ;)
Feil!
En hjulbue i en bakskjerm er en del av bilens bæring.
Alle deler som ikke kan skrus av bilen kommer innunder bilens bærende konstruksjon.
Hjulbuene er med på å stiva av bakskjermene som i sin tur er med på å stive opp hele bakpartiet på bilen.
Biler i dag har ikke selvbærende ramme, så om kanaler elelr hjulbuer ruster opp så kan i ekstreme tilfeller bilen knele sammen.
Men du kan poppe på nye hjulbuer eller lime dem på om du vil, jeg ville annbefalt deg å skjære bort så mye av den gamle rusten som mulig, det for å få stoppet det p best mulig måte.
om du bruker nok lim så hermetiserer du det nesten og du kan da ta det fra hverandre igjen om noen år og fremdeles se blankt stål der du har slip og skjært et par åtr tidligere.
Saus det inn med tectyl etterpå og du har hjulbuer som holder bilens levetid ;)
Du kan også bruke ett gammelt knep, som er 50/50 med diesel og hyrolikkolje. dette sprayer du inn i bakjermer fra innsiden og undersiden, du får kjøpt bokser med slange og dyse til å monter på kompressoren for en billig penge på Biltema
Diesel og hydrolikkoljen har den egenskapen at den trekker inn over alt, selv inn i rusten og stopper/bremser den betraktelig.
Vanlig tynnflytende tectyl har en tendens til å bli for tykk til å trekke inn alle veier og legger seg bare som en hinne oppå rusten og påbegynt rust vil dersor bare fortsette.
Dett trikset blir ofte brukt av gamle fagfolk oeg på gamle vetaranbiler som skal holde noe lenger en vanlig ;)
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Svilleoljen trekker godt inn og den tørker. At den er billig gjør heller ikke noe:-)
Å betale noen for å "sveise rust " kan fort bli dyrt, men å hive en bil med noen rusthull i for å kjøpe "Ny" bruktbil kan ofte bli dyrerer. Det som skiller en bil på skroten fra en selger vil ha 20000 for er i 99,9% av tilfellene kun selgers håp om å få igjen mer enn vrakpant.....
http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Olje/Svilleolje/
Sikkert ikke det idelle på den nye merca, men perfekt for EU-kontroll-til-EU-kontroll-biler.
Bare husk på å spørre om du kan stå i gårdsrommet til naboen eller noen andre, det griser noe helt jævli og setter igjen sorte stygge flekker rundt bilen
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Det går fint an å skjære bort rusten, kutte til den nye hjulbuen og stikke den inn på baksiden av den gamle skjermen/hjulbuen din, da har du ikke noen problemer med å få dørene til å passe etterpå ;)
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre