#11
 1,596     0
OK, men bakdelen blir altså at når man bytter bil så risikerer man også å måtte bytte lader?

Folk har kanskje forskjellige behov og sånt, men jeg planlegger CEE uttak inne i garasjen med luke i vegg for å kunne trekke ut/skyve inn ladekabelen. Porten er forøvrig lukket og låst til daglig.

I båthavna har vi låsbare CEE-stikk. Kan muligens være en løsning for de som ønsker et "utendørs" opplegg.

   #13
 254     0
Så lenge man går for Type 2 uten fastmontert ladekabel kan alle masseproduserte elbiler som leveres i dag bruke ladepunktet. Men det er nok i meste laget å betale 20k for det.

(Går man for fastmontert kabel kan ikke en del asiatiske biler benytte seg av ladepunktet, inkludert Nissan Leaf.)
   #15
 254     0
Hva er den store fordelen med en svær fastmontert ladestasjon jamført med CEE-stikk på dedikert kurs med forankoblet JFB type B?

I anlegg med flere ladestasjoner kan man få lastdeling - det er en stor fordel. Da slipper man kanskje å bruke masse penger på å oppgradere hovedinntaket, for at kanskje halvparten av kapasiteten skal stå ubrukt, selv på de travleste dagene.

Dette kan også lønne seg om man f.eks har to elbiler. Da kan man f.eks ha en 230V 32 A kurs og to ladestsjoner, og er kun en bil koblet til lader den med 6,6 kW, mens om man kobler til begge bilene lader de med 3,3 kW.

Noen stasjonære ladestasjoner støtter også 22 kW (400V 32A refase). Det gjør ingen ladekabler man får kjøpt. (Dog finnes det semi-portable løsninger med CEE.)

Stasjonære ladestasjoner er også litt mer elegante, man begrenser mengden kabling til ett minimum.

Men jeg vet hva jeg velger: 16A 230V CEE med ladekabel.
   #16
 254     0
Har man ikke 3 standarder? Asiatiske biler, europeiske og Tesla?

http://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/teknologi/38-type-elbilplugger

Eller tenker du at alle kobles til en type 2 kontakt på den fastmonterte laderen? Da er man vel egentlig kommer like langt mtp sånne som stjeler alt som ikke er fastmontert?

Tesla benytter Type 2, men hurtigladerne til Tesla er litt spesielle, noe som betyr at kun Tesla kan lade på de.

Ja, jeg tenker man da har en løs kabel. De fleste bør eie en Type 2 kabel (eller Type 2 -> Type 1 kabel), og i det daglige kan denne stå i ladestasjonen. Med en gang man skal på langtur kan man så pakke denne sammen og slenge den i bagasjerommet.

I en låst garasje er det ikke et problem med at noen kan stjele kabelen. Heller ikke mens man lader, da kabelen låses til bilen og ladestasjonen. Men har man en utendørs lader der man er redd for at noen kan stjele kabelen, så kan det lønne seg med fastmontert kabel. Men da låser man seg til biltype. Enten europeiske/Tesla eller asiatiske.

(Det er forresten ett poeng. Ladekabler med CEE er enklere å stjele enn kabler med Type 2.)
   #17
 1,355     0
Hva er fordelen med en stasjonær lader kontra en portabel tilkobelt CEE?


Kan komme på noen få. Ofte, ikke alltid, er faste ladere nedre egnet til å stå ute i vær og vind, man har er sted å henge opp kabelen (ofte integrert) og lader er vanskeligere å stjele (nesten viktigst, folk stjeler jo alt som ikke er skrudd fast).

Elektronikken i boksen er mer eller mindre samme uansett, men noen ladere kommer med jfb type B eller tilsvarende innebygget slik at man slipper å ha det i skapet.


Om du setter opp et nytt CEE-uttak for å kunne lade elbil må du inn med B-vern i skapet uansett, siden hva som helst av ladekabler både med og uten eget B-vern kan kobles til uttaket. Eneste måten å slippe unna B-vern i skapet er å sette opp en fast koblet ladestasjon med integrert B-vern.

   #18
 1,596     0
Mange gode oppklaringer her!

Men husk at det finnes gode løsninger for å låse CEE også.

Min foreløpige favorittladekabel til vår Leaf:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/charge-amp-spark-16-1-ladekabel?tm=ladekabler

- prøver egentlig bare å få klarhet i hvorvidt det gir noen faktiske fordeler med fastmontert ladestasjon...
   #19
 288     Telemark     0
Har samme ladekabel til min Leaf, ble levert med Schuko, virker fint på 16A, fikk satt opp eget uttak på egen kurs når jeg fikk den for 1,5 år siden, ingen tegn til varmgang i verken stikk eller uttak.
Lader alltid på 16A, men sjeldent bilen er under 25-35% og lader bare til 80%
   #20
 1,420     Oslo     2
Elektrikerkjeden Norgeseliten AS kommer på banen og markedsfører seg innen lading av elbil. Dette resulterer i 19 engasjerte innlegg over de fem påfølgende dager. Men "eliten" hører vi ikke noe mer ifra. Merkelig - synes nå jeg.
Det er i hvert fall mange billigere (og lovlige) løsninger enn den "eliten" tilbyr, noe som også kommer fram i flere innlegg ...
Signatur