Hurtigladere vil bli aktuelt i borettslag og tettbygde bykjerner.
Tror egentlig ikke det blir veldig aktuelt i borettslag. Hurtigladere er i all hovedsak for langkjøring, og man er ikke på langtur om man er hjemme. Og det blir litt rart at borettslag skal sette opp hurtigladere for andre enn de som bor der.
I bykjerner er det så klart mer aktuelt, som det allerede er i dag. På bensinstasjoner, sportsarenaer, parkeringshus, kjøpesentre, osv er det høyaktuelt. Men disse er allerede storforbrukere som betaler for effekt i dag, så det er ikke helt relevant for denne tråden.
Tesla lanserer en semi-hurtiglader for hjemmebruk til neste år. Flere vil nok følge Tesla trenden, og hjemmeladere vil øke i effekt i årene fremover.
Det er nok få som vil kjøpe Teslas hjemmelader. UMC, som har vært inkludert med alle Teslaer solgt hittil, er kompatibelt med opp til 400V 16A trefase (11 kW), som er rikelig for hjemmelading. Alt tyder faktisk på at Tesla går bort fra lading på 22 kW. Før kunne man kjøpe Model S med 22 kW lader fra fabrikken, nå må dette ettermonteres hvis man absolutt skal ha det. Og ting tyder på at det vil ikke være mulig å montere 22 kW lader på Model X.
I en husstand med to biler blir det jo fort 7500 kWh. Gjennomsnittlig strømforbruk for en husstand er ca 16000 kWh per år, altså vil en tredjedel av strømforbruket kunne gå til elbiler i en ganske typisk husstand. Det vil jeg si er en stor andel.
Men så klart vil ladingen tilnærmet utelukkende havne på natten, så påvirkningen på makseffekten vil nok være minimal.
Interessant. Tabellen viser også at det i 2011 var like mange husholdninger uten bil som de med to biler. Snittet er altså en bil pr husholdning.
Og forøvrig merker jeg at hus fra 1960 gjør at mine forbrukstall for el dessverre er en god bit over snittet, selv om jeg trekker fra 4k for elbil. Mulig en liten etterisolering rykker opp på listen
Jeg ser ikke egentlig noe rart med at man betaler i forhold til den toppeffekten man drar, i tillegg til mengden, men syns det blir litt drøyt slik det er fremsatt i artikkelen. Det burde gå an å få til en mellomting, som ikke tredobler regninga om man er uheldig og varmtvannstanken og en del andre ting kobler inn samtidig og overlapper i 2 minutter.
"men har du en vinterhytte med bastu, varmovner, induksjonstopper og uttak til elbil, så kan den ta ut over 20 kW"
Da vil jeg påstå at man ikke har en "hytte"
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Enig i at et effektledd må inn, men hvordan er det ment at jeg som forbruker skal kunne justere mitt forbruk? Eydybdal antyder at AMS skal kontrollere elbillading vha pilottonen. Hva med vannvarmer, gulvvarme, gjennomstrømningsvannvarmeren og komfyren - et helt orkester?
Her er du inne på det helt essensielle: Et Smarthussystem som integrerer alle systemer. Kombinert med f.eks. en akkumulatortank og solfangere står man da mye bedre rustet til å møte dette fremtidsscenaroiet.
Et bra orkester trenger en dyktig dirigent, kan man vel kanskje oppsummere med.
Jeg ser ikke egentlig noe rart med at man betaler i forhold til den toppeffekten man drar, i tillegg til mengden, men syns det blir litt drøyt slik det er fremsatt i artikkelen. Det burde gå an å få til en mellomting, som ikke tredobler regninga om man er uheldig og varmtvannstanken og en del andre ting kobler inn samtidig og overlapper i 2 minutter.
"men har du en vinterhytte med bastu, varmovner, induksjonstopper og uttak til elbil, så kan den ta ut over 20 kW"
Tror egentlig ikke det blir veldig aktuelt i borettslag. Hurtigladere er i all hovedsak for langkjøring, og man er ikke på langtur om man er hjemme. Og det blir litt rart at borettslag skal sette opp hurtigladere for andre enn de som bor der.
I bykjerner er det så klart mer aktuelt, som det allerede er i dag. På bensinstasjoner, sportsarenaer, parkeringshus, kjøpesentre, osv er det høyaktuelt. Men disse er allerede storforbrukere som betaler for effekt i dag, så det er ikke helt relevant for denne tråden.
Det er nok få som vil kjøpe Teslas hjemmelader. UMC, som har vært inkludert med alle Teslaer solgt hittil, er kompatibelt med opp til 400V 16A trefase (11 kW), som er rikelig for hjemmelading. Alt tyder faktisk på at Tesla går bort fra lading på 22 kW. Før kunne man kjøpe Model S med 22 kW lader fra fabrikken, nå må dette ettermonteres hvis man absolutt skal ha det. Og ting tyder på at det vil ikke være mulig å montere 22 kW lader på Model X.
De blir nok en betydelig andel av strømforbruket. Det er mindre trolig de vil ha spesielt mye å gjøre med makseffekten.
Ser ikke helt slik ut her: https://www.ge.no/geavisa/elbiler-bruker-knapt-strom/
I en husstand med to biler blir det jo fort 7500 kWh. Gjennomsnittlig strømforbruk for en husstand er ca 16000 kWh per år, altså vil en tredjedel av strømforbruket kunne gå til elbiler i en ganske typisk husstand. Det vil jeg si er en stor andel.
Men så klart vil ladingen tilnærmet utelukkende havne på natten, så påvirkningen på makseffekten vil nok være minimal.
Jeg ville trodd det var det dobbelte, men ettersom stadig flere bor i leilighet, kan det kanskje stemme?
Noen som vet hvor mange prosent av husstandene som har to biler?
For en enebolig er gjennomsnittlig strømforbruk ca 20000 kWh. SSB: https://www.ssb.no/husenergi/
Her kan man også lese at i 2011 hadde ca 28,5% av husstander to eller flere biler: https://www.ssb.no/a/kortnavn/fobhushold/tab-2012-12-18-14.html
Og forøvrig merker jeg at hus fra 1960 gjør at mine forbrukstall for el dessverre er en god bit over snittet, selv om jeg trekker fra 4k for elbil. Mulig en liten etterisolering rykker opp på listen
"men har du en vinterhytte med bastu, varmovner, induksjonstopper og uttak til elbil, så kan den ta ut over 20 kW"
Da vil jeg påstå at man ikke har en "hytte"
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Her er du inne på det helt essensielle: Et Smarthussystem som integrerer alle systemer. Kombinert med f.eks. en akkumulatortank og solfangere står man da mye bedre rustet til å møte dette fremtidsscenaroiet.
Et bra orkester trenger en dyktig dirigent, kan man vel kanskje oppsummere med.