3,107    7    0  

Bereder i serie med v/v pumpe lekker....

 489     0
Jeg har en 200 liters bereder i serie med varmepumpa. Sikkerehetsventilen lekker litt stadig vekk, og rørlegger har byttet ventilen, montert ekspansjonskar og nå sist i dag skrudd av legionellafunksjonen på pumpa. Det ser ut til å lekke vann fortsatt.

Hva annet kan være feil nå tro?

Går alt vann fra varmepumpa i gjennom berederen? Jeg trodde varmt og kaldt ble blandet på toppen av berederen ( i mitt tilfelle varmt fra bereder med varmt fra varmepumpe). Da vil jeg jo trenge legionellaoppvarming i varmepumpa også?


   #1
 24,032     Akershus     0
Regner med at ekspansjonskaret står på kald side? (her lunka side mellom VP og kaldvannsinntaket på vvb)

ER du sikker på at det ikke er noen tilbakeslagsfunksjon mellom vvb og ekspansjonskar? Det det kan være bare en liten dings eller innebygget i ventilsettet til vvb

Ekspansjonskaret i orden? Dvs ikke i praksis fullt av vann og dermed defekt?
Signatur
   #2
 3,109     Norge     0

Regner med at ekspansjonskaret står på kald side? (her lunka side mellom VP og kaldvannsinntaket på vvb)

ER du sikker på at det ikke er noen tilbakeslagsfunksjon mellom vvb og ekspansjonskar? Det det kan være bare en liten dings eller innebygget i ventilsettet til vvb

Ekspansjonskaret i orden? Dvs ikke i praksis fullt av vann og dermed defekt?


Det som KjellG meinar er om det er rett luftrykk i ekspansjonskaret, dette sjekkar du ved tomtkar, altså utan vatn.
  (trådstarter)
   #3
 489     0
Hvordan vet jeg at ekspansjonskaret fungerer? - Det står forøvrig på rett side, mellom varmpumpe og bereder.
   #4
 24,032     Akershus     0
Den enkleste testen er trolig denne:

Steng hovedkrana. Åpne en varmtvannskran og du skal få ut minst 4 - 6 liter.

Det som skjer er at luftblæra i ekspansjonskaret skyver noe av vannet ut av karet.

Dersom karet henger og det er en bilventil i bunnen så kan du trykke på "nåla". Dersom det kommer luft ut er karet kanskje i orden, kommer det vann er blæra/membranet defekt. Dersom det kommer luft kandet likevel være at det er for lite luft i blæra slik at karet er nær fullt med vann. I normaldrift med alle tappekraner stengt skal karet være ca 50% fullt.

Sjekk for tilbakeslagsventil mellom vvb og kar som nevnt over.
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 489     0
Nå ser det ut til at Rørmannen vil montere reduksjonsventil på inntaket. Oppdatering kommer på om det er ett vellykket tiltak....
   #6
 24,032     Akershus     0
Før du lar Rørmannen loppe deg for mer penger, be ham om å måle vanntrykket inn mot huset. Dersom dette er 4-6 bar (normalt) eller i alle fall under ca 8 bar, så har du ingen nytte av en reduksjonsventil.

Vær oppmerksom på at trykket på innsiden av en reduksjonsventil kan stige til over 9 bar under oppvarming av vann i tanken etter et bad slik at vvb-sikkerhetsventil uansett lekker. En reduksjonsventil er også en tilbakeslagsventil.

Dersom det ikke finnes tilbakeslagsfunksjon mellom vvb og gatenettet burde du klart deg også uten ekspansjonskar og sikkerhetsventilen burde holdt tett. Med tilbakeslagsventil (reduksjonsventil) mellom hovedkran og vvb, vil sikkerhetsventilen lekke når vann varmes opp  (etter et bad). Med et ekspansjonskar (som er i orden og korrekt primet) vil dette ta opp volumøkningen under oppvarming og sikkerhetsventilen bør holde tett. Med en tilbakeslagsfunkjson mellom ekspansjonskar og vvb, kan du "kaste" ekspansjonskaret. Sikkerhetsventilen MÅ lekke under oppvarming.
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 489     0
Fordelen med å ha en rørlegger som ønsker å leve lenge i bygda er at han forstår at det er han, og kun han som er ansvarlig for at installasjonen han har planlagt og montert fungerer. Jeg har enda ikke sett noen regning verken for nye sikkerhetsventiler eller for eksapansjonskaret. Jeg regner ikke med å se noen for reduksjonsventilen heller....