11,478
24
8
Er trykket for lavt? Vbv
1,411
Hordaland
0
Hei
I dag hørte jeg en slags kvittrelyd fra ekspansjonstanken og la da merke til at trykket var et godt stykke under maks. Vet ikke hva det skal ligge på, men har forstått det slik at det kan økes ved å åpne kranen som er til høyre i bildet?
Hvor mye bør det ligge på?
Bildet er litt uklart; trykket er rett over 1 bar
I dag hørte jeg en slags kvittrelyd fra ekspansjonstanken og la da merke til at trykket var et godt stykke under maks. Vet ikke hva det skal ligge på, men har forstått det slik at det kan økes ved å åpne kranen som er til høyre i bildet?
Hvor mye bør det ligge på?
Bildet er litt uklart; trykket er rett over 1 bar
Signatur
Mest vanlig er ca 1.5 bar og du fyller nok med krana som du nevner.
Ta en annen sjekk også. Under karet er det en bilventil. Åpne et øyeblikk. Kommer det vann, er karet defekt og må byttes. Åpne kun kort tid, du mister blæretrykk.
Åpnet ventilen kort og det kom litt vann ut ja. Typ en teskje. Er det defekt da?? Det er jo deprimerende... Mye styr å bytte?
Fylte forøvrig opp til 1,5 bar..
Sprengkiler.no - Fjellkiler/sprengkiler til deling av fjell og stein
Da prøver vi igjen. Denne gangen slipper du ut luft så du er sikker på om det kommer vann.
Dersom det kommer vann, er hele den røde dunken full av vann. Typisk vil da trykket fly opp når varmen settes på og sikkerhetsventilen vil skvette. Når temperaturen i anlegget går litt ned, faller trykket brått i bunn. I karet er det et "mellomgulv" festet i vulsten mellom øvre og nedre del. Nedre del skal være luftfylt.
Hvis bytting, så slipper du av trykket. Bør være en tappekraran et sted. Over karet ser det ut til å være en løpemutter skru av og karet kommer ned. Hold imot, det veier litt.
Flytt over ev messingdeler til nytt kar. Sjekk lufttrykk i nytt kar. Du finner litt om trykk her: http://novemakulde.no/01%5Cdot20_48.pdf
Skru karet opp igjen, fyll opp med vann til 1.5 bar.
Det bør egentlig helst være en avstengningsventil og tappeventil mellom anlegg og kar. Da er det enklere med kontroll og bytting. Det kan være noe lurium i de messingdelene. Det finnes serviceventiler til kar som gjør lite av seg.
Når nesten alle sløyfer er "kalde" blir trykk volumet naturlig mindre.
Ta heller å fyll og feilsøk hvis det forverrer seg.
Testet med å åpne ventilen nå igjen, tappet ut fra 1.5 bar til 1 bar. Det kom bittelitt vann, men ikke verre enn at jeg ble våt/fuktig på hånden. Vil anslå 1/4 teskje... Men skal det være HELT tørt? Er den kanskje på vei å bli defekt?
Sprengkiler.no - Fjellkiler/sprengkiler til deling av fjell og stein
Dersom karet står slik at lufta samler seg på toppen, så finnes nødløsninger, men plundrete.
Når det kommer så lite vann som du nevner, så har jeg ikke noe klar mening om dette er uten betydning, eller om det kan oppstå ørlite pga kondens, men kondens i et lukket rom er kun det vannet som var i lufta ved innblåsning.
Siden du har sluppet ut noe luft, kan det kanskje være betimelig med en fortrykksjekk. Her står karet øverst i systemet. Da mener jeg du kan gjøre dette enkelt. Åpne tappekran til trykket faller til 0. Pump opp med luft til 1.5 bar og la det stå noen timer. Du må bruke dekktrykkmåler, manometeret på toppen står fortsatt i 0. Sjekk om lufttrykket faller. Hvis ikke, er karet trolig i orden.
Deretter reduseres lufttrykket noe. Jeg mener at et lufttrykk på 1 bar er ok hos deg og et driftstrykk på 1.5 bar. (Stopp på 1 bar om anlegget er kaldt ved fylling) Husker ikke detaljene her og et annet innlegg mener et lavere driftstrykk er ok.