Den sorte ventilen på tanken til venstre for den røde tanken er trolig sikkerhetsventilen på tanken. Gitt at alt er stengt, vil denne skvette når temperaturen i tanken øker pga vannutvidelsen. Normalt skal den imidlertid ikke skvette, fordi:
Du regulerte trykket opp. Kort tid etter falt det igjen, markant. Dette er et typisk signal om tull med ekspansjonskaret, den røde. Inni er et mellomgulv av gummi. Under er luft, over er trykket i anlegget ditt. Lufta kan lekke ut, da har du ingen ekspansjonsmulighet og enten sikkerhetsventilen på tanken eller sikkergetsventilen på bommen ekspansjonskaret henger i, innerst ved veggen vil skvette.
Sjekk av kar: Under på den røde er et gummilokk med enbilventil under. Gi et kort trykk. Kommer det vann er karet defekt og må byttes. Kommer det luft, er karet ok, men det kan være for lite luft. Enkelte systemer har en usynlig stengeventil der den røde er skrudd fast. Da kan en skru ned tanken og tømme den for vann. Alternativt må en åpne slik at trykket over karet synker til 0.
Si at du ønsker å kjøre med et driftstrykk på 2 bar. Da pumper du karet til 1,8 bar mens det er trykkløst på vannsiden. Deretter fyller du opp til 2 bar og fyrer opp. Her er det to fyllekraner etter hverandre: den ene nær den røde den andre ved vanninntaket. Begge skal være stengt i drift. Det kan være nødvendig å fylle/tømme av litt til systemet er i driftstilstand.
Aktuatorene er trolig av/på og skal være normalt godt fast på fordelerstokken. Ofte er det montert flowvarslere og strupeventil på turstokken. Hensikten er for å kunne balansere mellom sløyfer av forskjellig lengde.
Det er nå varme i anlegget. Trikset med resetknappene fungerte. Det ble umiddelbart varme i tanken da de ble trykket inn. Temperaturen ligger i overkant av 40° på manometeret mellom sirkulasjonspumpen og turstokken. Varmen i sløyfene er noe høyere en romtermostatene er satt til. Trykket ligger på ca 1 bar.
Får ikke sjekket trykket i ekspansjonstanken som KjellG foreslår. Det er ingen ventil under tanken, men en fast gummitapp som ikke kan skrues på eller har noen effekt av å trykke på.
Er det en annen måte å sjekke tilstanden til ekspansjontanken på? Hvilken konsekvens har det å kjøre anlegget på lavt trykk? Hva bør trykket ligge på? Er eneste mulighet til å øke trykket i anlegget på å etterfylle vann ved de to røde hendelene bak ekspansjonskaret?
Trykket bestemmes av høyden på anlegget, dvs høyden over ekspansjonskaret. 1bar=10m. I tillegg kan lavt trykk føre til noe kavitetkorrosjon på sirkpumpe. Er det veldig lavt, får du driftsproblemer. Øverste søyfer eller radiatorer blir kalde. Vanlig trykk er ca 1,5-2 bar. Tanken tåler trolig max 3.
På undersiden av ekspansjonstanken er det vanligvis en rund svart gummiskive ca 3-4 cm Ø. Denne på trekkes av. Under skal en finne en bilventil. Som nevnt, dersom ekspansjonskaret er defekt eller har veldig lite luft, så er det vanlig at trykket varierer mye. Typisk er trykket ok så lenge temperaturen stiger mens sikkerhetsventilen skvetter. Straks temperaturen synker, faller trykket som en sten.
Trykket økes ved å slippe inn litt vann gjennom dobbeltventilene. Mer vann i anlegget presser luftblæra i tanken litt sammen.
Du har ingen mikrobobleutskiller. Det kan da oppstå luft i systemet. Er du heldig vil dette følge vannstrømmen og finne veien opp i bommen til ekspansjonskaret. Der står en luftepotte som vil slippe ut luft. Ideelt set burde røret ut fra varmetanken endt i en T. En gren opp til ekspansjonskaret og en gren noe ned før det svinger mot pumpeshunten. Det ville fanget luft litt bedre.
Den ledningen ser ikke bra ut. Dersom det blir varmt nok med 2 elementer, så kan du trekke av denne ledningen fra termostaten og isolere den.
Ellers, takk til Mestertomas for betimelig forslag!
Du regulerte trykket opp. Kort tid etter falt det igjen, markant. Dette er et typisk signal om tull med ekspansjonskaret, den røde. Inni er et mellomgulv av gummi. Under er luft, over er trykket i anlegget ditt. Lufta kan lekke ut, da har du ingen ekspansjonsmulighet og enten sikkerhetsventilen på tanken eller sikkergetsventilen på bommen ekspansjonskaret henger i, innerst ved veggen vil skvette.
Sjekk av kar:
Under på den røde er et gummilokk med enbilventil under. Gi et kort trykk. Kommer det vann er karet defekt og må byttes. Kommer det luft, er karet ok, men det kan være for lite luft. Enkelte systemer har en usynlig stengeventil der den røde er skrudd fast. Da kan en skru ned tanken og tømme den for vann. Alternativt må en åpne slik at trykket over karet synker til 0.
Si at du ønsker å kjøre med et driftstrykk på 2 bar. Da pumper du karet til 1,8 bar mens det er trykkløst på vannsiden. Deretter fyller du opp til 2 bar og fyrer opp. Her er det to fyllekraner etter hverandre: den ene nær den røde den andre ved vanninntaket. Begge skal være stengt i drift. Det kan være nødvendig å fylle/tømme av litt til systemet er i driftstilstand.
Aktuatorene er trolig av/på og skal være normalt godt fast på fordelerstokken. Ofte er det montert flowvarslere og strupeventil på turstokken. Hensikten er for å kunne balansere mellom sløyfer av forskjellig lengde.
Temperaturen ligger i overkant av 40° på manometeret mellom sirkulasjonspumpen og turstokken.
Varmen i sløyfene er noe høyere en romtermostatene er satt til.
Trykket ligger på ca 1 bar.
Får ikke sjekket trykket i ekspansjonstanken som KjellG foreslår. Det er ingen ventil under tanken, men en fast gummitapp som ikke kan skrues på eller har noen effekt av å trykke på.
Er det en annen måte å sjekke tilstanden til ekspansjontanken på?
Hvilken konsekvens har det å kjøre anlegget på lavt trykk?
Hva bør trykket ligge på?
Er eneste mulighet til å øke trykket i anlegget på å etterfylle vann ved de to røde hendelene bak ekspansjonskaret?
I tillegg kan lavt trykk føre til noe kavitetkorrosjon på sirkpumpe. Er det veldig lavt, får du driftsproblemer. Øverste søyfer eller radiatorer blir kalde. Vanlig trykk er ca 1,5-2 bar. Tanken tåler trolig max 3.
På undersiden av ekspansjonstanken er det vanligvis en rund svart gummiskive ca 3-4 cm Ø. Denne på trekkes av. Under skal en finne en bilventil. Som nevnt, dersom ekspansjonskaret er defekt eller har veldig lite luft, så er det vanlig at trykket varierer mye. Typisk er trykket ok så lenge temperaturen stiger mens sikkerhetsventilen skvetter. Straks temperaturen synker, faller trykket som en sten.
Trykket økes ved å slippe inn litt vann gjennom dobbeltventilene. Mer vann i anlegget presser luftblæra i tanken litt sammen.
Du har ingen mikrobobleutskiller. Det kan da oppstå luft i systemet. Er du heldig vil dette følge vannstrømmen og finne veien opp i bommen til ekspansjonskaret. Der står en luftepotte som vil slippe ut luft. Ideelt set burde røret ut fra varmetanken endt i en T. En gren opp til ekspansjonskaret og en gren noe ned før det svinger mot pumpeshunten. Det ville fanget luft litt bedre.
Den ledningen ser ikke bra ut. Dersom det blir varmt nok med 2 elementer, så kan du trekke av denne ledningen fra termostaten og isolere den.
Ellers, takk til Mestertomas for betimelig forslag!
Lesestoff: https://flamcogroup.com/no/catalog/ekspansjon-systemer-og-tilleggsutstyr/tilbeh-r-til-varme-og-kj-leanlegg/veggmontering/flexconsole-plus-s-20/27993/groups/g+c+p+a+nr+view
Denne på toppen av ekspansjonskaret er en fordel. Tanken kan skrues ned og tømmes for vann uten at resten av annlegget må trykkavlastes etc
https://flamcogroup.com/no/catalog/ekspansjon-systemer-og-tilleggsutstyr/tilbeh-r-til-varme-og-kj-leanlegg/tilkobling-og-avstengningsenheter/flexfast-3-4/groups/g+c+p+a+view
https://flamcogroup.com/media/files/manuals/man.exp.flexcon.v050511.pdf