736    43    13  

IVT Greenline 4

 73     Meland     0
Hei.
Har nylig overtatt en bolig hvor det er vannbåren varme. Borehull.

Har i de to dagene jeg har eid huset, måtte gå inn og tilbakestille pga en alarm som sier pressostat låg (trykkbryter lav)
Ser da at trykket har falt under 1.8 bar på tanken og normal trykk skal ligge på mellom 1.8 -2.5bar. 

Når jeg resetter alarm og pumpen begynner å gå igjen da går den så lenge at den overskrider 2.5 bar og jeg får alarm igjen. 

Noen her inne som kjenner til dette systemet?

Ligger ved noen bilder.
IVT Greenline 4 - 618111A4-2CB5-4876-BD07-BE579DDD21D4.jpeg - Reinh83
IVT Greenline 4 - 100BA086-8EE9-40EF-8038-F29EACE9CC89.jpeg - Reinh83
IVT Greenline 4 - 099D4135-1230-45A9-9B85-C776838F748A.jpeg - Reinh83
IVT Greenline 4 - 677F1612-486B-4ABB-A997-B742FD4D117C.jpeg - Reinh83

   #1
 2,302     Trondheim     0
Vet ikke noe om IVT, men erfart litt av hvert i vannbårne varmesystem. Hva for tykk er det på den ekspansjonstanken? Symptomet du besriver er som at luften er ut av belgen på akkumulator (Den røde lille tanken der) Den kan være full i vann og lavt trykk, og så når vannet varmes er det ikke volum å ekspandere på. Trykket øker "raskt" og lett over 2,5 bar.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 73     Meland     0
Så du mener den tanken kan være full av vann.
Jeg finner ikke noe manometer på den til å lese av trykk.
Men hvordan finner jeg ut om den kan være full av vann?


IVT Greenline 4 - FF5BE4BC-146F-4B37-A3BE-86BD1176CFB5.jpeg - Reinh83
   #3
 2,302     Trondheim     0
På enden, undersiden slik den står, pleier det å være en ventil (Lik bildekk, og sykler). Tapp av vann til du ser manometer ikke synker mer om du har dette i kjeller, eller til du har 0,2-0,3 bar om det er samme etasje. Og er luften lekket ut skal det gå å pumpe opp til 2 bar. så tappe av mer vann, og se at manometer synker, dvs belgen vokser.
Signatur
   #4
 24,032     Akershus     1
Første test er et kort trykk på bilventilen. Det skal komme luft, ikke vann! 
Dersom du ender med å bytte ekspansjonskaret bør du samtidig få montert to ventiler, en for å isolere karet fra resten av systemet, og en tappekran for å avlastet ev trykk i karet når dette er isolert. 

Det er vanlig at lufttrykket må korrigeres. Derfor bør det sjekkes ca hvert år. 
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 73     Meland     0
Hei igjen.
Da har jeg testet om det kom noe luft/vann ut av ventilen. Her er det helt dødt. Ingen luft eller vann som kommer ut.
Hva er veien videre nå? 🤔

IVT Greenline 4 - 321CB0DE-B825-45D1-A491-BB4648BB66C0.jpeg - Reinh83
HSt
   #6
 35,438     Lillestrøm kommune     1
Slipp av trykk på anlegget pumpe opp med en sykkelpumpe (gulvstående med manometer er lettest) og så øke trykket på vannsiden igjen
   #7
 2,302     Trondheim     0
Eksempel, pump opp til 1,8 bar, så tapp på vann til du leser 2,0. Da bør det være volum nok til å komprimere/ekspandere på.
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 73     Meland     0
Ser ikke ut som jeg klarer å pumpe opp trykket med sykkel pumpen. Tror jeg kun leser trykket i selve slangen på sykkelpumpen.
Når jeg sjekker om det kommer luft ut igjen fra ventilen på ekspansjonstanken så er det helt dødt.

Skal det ikke i prinsippet komme luft ut den ventilen når det er trykk i belgen?
   #9
 24,032     Akershus     0
Jo det skal det, men det kommer ikke noe om belgen er flat eller alt lufttrykket er ute,

Har vært borti at ventilen satt noe veldig.

Er trolig en bilventil og kan enkelt demonteres enten med en egnet ventilhette eller med «ventilskrutrekker", en slags gaffelformet skrutrekker. Får du den ikke ut, får du forsøke crc e.l. der den står.
Signatur
   #10
 4,130     0
Eller så må du til med kompressor. Et ekspansjonskar jeg hadde hadde tømt seg helt for luft og varmepumpa stoppa. Rørlegger fylte på mer sprit og hevdet at alt var i orden. Det endte med at trykjet fløy opp og ned. Det var ikke sprit som manglet, derimot luft.
Blæra i ekspansjonstanken var helt klistra sammen og jeg måtte bruke kompressor for å få luft inn i den. Etter dette tok det ikke lang tid før blæra røyk og karet måtte byttes.