736
43
13
IVT Greenline 4
73
Meland
0
Hei.
Har nylig overtatt en bolig hvor det er vannbåren varme. Borehull.
Har i de to dagene jeg har eid huset, måtte gå inn og tilbakestille pga en alarm som sier pressostat låg (trykkbryter lav)
Ser da at trykket har falt under 1.8 bar på tanken og normal trykk skal ligge på mellom 1.8 -2.5bar.
Når jeg resetter alarm og pumpen begynner å gå igjen da går den så lenge at den overskrider 2.5 bar og jeg får alarm igjen.
Noen her inne som kjenner til dette systemet?
Ligger ved noen bilder.
Har nylig overtatt en bolig hvor det er vannbåren varme. Borehull.
Har i de to dagene jeg har eid huset, måtte gå inn og tilbakestille pga en alarm som sier pressostat låg (trykkbryter lav)
Ser da at trykket har falt under 1.8 bar på tanken og normal trykk skal ligge på mellom 1.8 -2.5bar.
Når jeg resetter alarm og pumpen begynner å gå igjen da går den så lenge at den overskrider 2.5 bar og jeg får alarm igjen.
Noen her inne som kjenner til dette systemet?
Ligger ved noen bilder.
Jeg finner ikke noe manometer på den til å lese av trykk.
Men hvordan finner jeg ut om den kan være full av vann?
Dersom du ender med å bytte ekspansjonskaret bør du samtidig få montert to ventiler, en for å isolere karet fra resten av systemet, og en tappekran for å avlastet ev trykk i karet når dette er isolert.
Det er vanlig at lufttrykket må korrigeres. Derfor bør det sjekkes ca hvert år.
Da har jeg testet om det kom noe luft/vann ut av ventilen. Her er det helt dødt. Ingen luft eller vann som kommer ut.
Hva er veien videre nå? 🤔
Når jeg sjekker om det kommer luft ut igjen fra ventilen på ekspansjonstanken så er det helt dødt.
Skal det ikke i prinsippet komme luft ut den ventilen når det er trykk i belgen?
Har vært borti at ventilen satt noe veldig.
Er trolig en bilventil og kan enkelt demonteres enten med en egnet ventilhette eller med «ventilskrutrekker", en slags gaffelformet skrutrekker. Får du den ikke ut, får du forsøke crc e.l. der den står.
Blæra i ekspansjonstanken var helt klistra sammen og jeg måtte bruke kompressor for å få luft inn i den. Etter dette tok det ikke lang tid før blæra røyk og karet måtte byttes.