698    15    1  

Problemer med vannbåren varme

 943     0
Har et problem med varmen på et rom som liksom ikke blir varmt. Det jeg har sjekket er :

- Rom termostaten drar på når jeg skrur opp varmen, og slipper opp når jeg skrur ned.
- Inne i fordeler skapet ser det ut som om aktuatoren følger termostaten, den går opp/ned.
- Har forsøkt å ta av aktuator og sjekket av ventilen går opp/ned, det gjør den.
- Har latt aktuator stå av en stund, uten at dette ga økning i temperaturen på rommet.
- Det er to kurser som går til rommet, og begge ser ut til å følge termostaten som forventet.

- Det er litt vanskelig å se om det er flow, da flowmeter nok er moden for utbytting, men har forsøkt å lyse opp for å se. For meg ser det ut som NULL flow, men kanskje noen som har peiling på dette kan kommentere ?


Problemer med vannbåren varme - 20211102_173726.jpg - Bygging

Håper noen kan ha noen tips om andre ting jeg kan sjekke selv før jeg må erkjenne nederlag og kontakte rørlegger Smile


KE
   #1
 3,667     Hordaland     0
Null flow der ja.
Ville først forsøkt å ta av aktuatoren og sett om du får flow når du betjener manuellt ved å presse inn tappen som aktuatoren normal beveger.
  (trådstarter)
   #3
 943     1
Anlegget ble satt i drift i 2013, så det er jo noen år.

Forsøkte å ta av aktuator, og presse ned uten at dette gjorde noe utslag på flowmålingen.

Men det som er "merkelig" er at det to sløyfer til dette rommet, og at det skal være noe galt med begge to ?

Eneste andre jeg ser som er koblet til varmepumpen er en ekspansjonstank (tror jeg), som viser tilnærmet 0 på måleren.
   #4
 24,032     Akershus     0
0 trykk er ikke bra. Vanligvdriftstrykk er val ca 1,5 bar. Fyll på og observer over noen dager. Om trykket straks faller, er enten ekspansjonskaret defekt, eller det trenger luft.

Der det er lite varme, er det et tilfeldig rom, eller øverst i bygningen? Vanlig problem med lite flow er enten ventil under aktuator som har hengt seg opp etter sommerstans (sjekket ut her) eller luft i sløyfene. Sirkulasjonspumpa er som å sammenligne med ei sleiv i gryta, løfter lite. Er det luft stopper det fort opp.
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 943     0
Problemer med vannbåren varme - 20211103_210216.jpg - ByggingRegner med det er dette som er ekspansjonstanken ?

Kjell G, hva mener du med "fyll på og observer over noen dager ?"

Rommet ligger på samme nivå som pumpen, faktisk ett av de rommene som er nærmest og har korteste sløyfer.
   #6
 24,032     Akershus     0
Dette er et ekspansjonskar. Det henger i et konsoll. På toppen et manometer som viser systemtrykket, her 0!
Vanligvis er det også systemsikkerhetsventil og en luftepotte-ventil på toppen her.
På karet er det vanligvis en bilventil, her trolig i bunnen.
Første test, et kort trykk og det skal komme luft, ikke vann.
For å øke trykket, så finnes der vanligvis en påfylling fra kaldvann til systemet. Vanligvis med st stengekraner i tandem. Åpne og fyll vann til trykket er på 1,5 bar. Vent til dagen etter og test og sjekk.

Kontroll av lufttrykk i tanken.
Her synes å være en stengekran rett under konsollet, stenges.
Under denne en avtappingsmulighet, åpne og la renne. Her vil det komme si 4-5 liter.

Systemtrykket vil variere noe med innfylling av kaldt vann og ellers med varierende temperatur i systemet. Si at laveste systemtrykk i stabil drift er 1 ,5 bar. Da fylkes det luft til 1,5 - 0,2 bar = 1,3 bar.

Steng avtapping og åpne mot konsoll.

Følg med på trykket noen dager.


Signatur
  (trådstarter)
   #7
 943     0
Her er toppen og bunnen av ekspansjonskaret, er det den med rød topp her som er det du kaller "luftepotte-ventil" ?

Jeg kjenner jeg kan vri litt på den røde kappen, og at "noe" blir med rundt og går automatisk tilbake når jeg slipper.

Problemer med vannbåren varme - 20211103_225545.jpg - ByggingProblemer med vannbåren varme - 20211103_225549.jpg - Bygging

I bunnen er det noe som ligner på et deksel bare, kan skru på det, ikke turt å skru helt av Smile

Kan dette være påfyllingen av kaldtvann du snakker om ?

Problemer med vannbåren varme - 20211103_225309.jpg - Bygging

Disse som må åpnes for å øke trykket ? Hva vil dette teste / påvise ? Vil dette påvirke noe annet på noen måte ?

Er så grønn på dette, så blir dessverre neon spørsmål Smile

   #8
 24,032     Akershus     0
Øverst:
Innerst en rund kropp med en liten svart knapp på toppen. Dette er en luftepotte. Dvs en lufteventil som slipper ut luft fra systemet. Plassert høyt. Det er en liten flottørventil inni som stenger utløpet når kroppen er vannfylt. Den svarte knoppen kan være hetta fra en bilventil. Luftingen er stengt on denne står på. Er det vannfast gulv, kan en la denne være av. Om det strømmer vann inn i systemet, vil en høre at det suser i potta. Når det er fullt, vil en få en ørliten dusj og et lite lukkedunk.

Den røde er systemets sikkerhetsventil. Om du vir på den, så åpnes utløpet. Den ganske tung. Vri litt til smeller den igjen.
Manometer for systemtrykk.

Karet henger i en serviceventil. Øverst en stengeventil med skrutrekkerspor. Under en avtapping med ventil uten ratt?

Bilventilen er bak den sorte gummikappa i bunnen. Trolig skrus denne av.

Neste bilde.

Opp fra gulvet, blå hovedkran med elektrisk jording.
Vannmåler.
Sentral vannstoppventil
Vannfordeler
To stengte røde i tandem. Trolig påfylling av mer systemvann. Vann slippes inn til manometer viser 1,5 bar.
Til høyre for denne, hvitt ekspansjonskar for brine (vann i energibrønn). Trykksatt med sikkerhetsventil på toppen.

«Grønn er helt OK, vi er alle grønne på hvert vårt felt.
Signatur
   #9
 1,749     Norge     0
Mål lufttrykket på den røde tanken. Er det 0 eller lavt så pump opp trukket til 1,5 bar, og se om det blir trykk på måleren. Blir det det så er det bare at lufta har lekket ut. Dette trykket bør sjekkes to ganger i året.
   #10
 24,032     Akershus     0
Oppskriften til Bluesman forutsetter at alt var i orden før kun luft lekket ut. Dersom årsaken til at trykket er 0, er vannlekkasje, vil slik pumping føre til at en i praksis setter ekspansjonskaret ut av funksjon.

Under kontroll av trykk i ekspansjoskar skal vanntrykket være avlastet og fortrykket skal settes til 0,1-0,2 bar under laveste driftstrykk. Formålet her er at karet skal kunne ta imot mest mulig vann under ekspansjon.

Er lufttrykket for lavt, vil karet bare fulles med vann til driftstrykk er oppnådd. Er karet helt tomt for luft har en ikke noe fungerende kar. Er trykket satt (mye) for høyt, vil ikke noe vann trenge inn i karet før vanntrykket overstiger lufttrykket. Når trykket når blåsetrykket har karet knapt mottatt vann.

Dersom blæra i karet sprekker, vil trykket synke noe. En kompenserer ved å fylle på vann. Luft sniker seg opp og ut luftepotta og trykket synker. En kompenserer… og til slutt er et slikt hengende kar helt fylt med vann. Om nå det blir ørlite varmere i systemet blåser sikkerhetsventilen og trykket går i 0. Om en kompenserer ved å fylle på vann, så øker trykket nær momentant og enn har knapt fylt på vann. Ved neste lille temperaturheving faller trykket til null igjen.

Dersom en pumper, vil lufta bevege seg opp fra karet og legge seg øverst i systemet. Her vil luftepottaa slippe ut lufta til hele anlegget er vannfylt, en har ikke noe fingerende ekspansjonskar lenger, kun en vannfylt tank.
Signatur