#21
 1,749     Norge     0
Ok. Da har du altså ikke høy delta T:)
Shunt ventil brukes til høytemp anlegg. Så det første du bør gjøre er å skru opp tempen på tanken.
Shunt er en blandeventil. Så hvis du skur den helt åpen hva skjer. Blander den maks eller ingenting? 

TSt
   #22
 13,730     0
Du må få målt tur temp på noen måte.  Ta et digitalt termometer med ekstern giver og pakk det inn i isolasjon rundt et sted med tur vann og vent og se slik at du er helt sikker på hva tur temp er for noe.  Den vil jo være bare litt over det du leser av slik.  Evt et laser termometer som leser av på overflaten.  Håper du forsatt har lav delta T slik at dette er årsaken.  Hos meg tar det en dag og heve temp med el varmekabel når det er dårlig isolert nedover.   
  (trådstarter)
   #23
 14     0
Du må få målt tur temp på noen måte. Ta et digitalt termometer med ekstern giver og pakk det inn i isolasjon rundt et sted med tur vann og vent og se slik at du er helt sikker på hva tur temp er for noe. Den vil jo være bare litt over det du leser av slik. Evt et laser termometer som leser av på overflaten. Håper du forsatt har lav delta T slik at dette er årsaken. Hos meg tar det en dag og heve temp med el varmekabel når det er dårlig isolert nedover.



Takk, det skal jeg gjøre. Skal gi en tilbakemelding på resultaten når jeg får gjort det. Men av å kjenne på tur og retur rørene, så kjenner jeg at forskjellen ikke er så stor. De kjennes nogenlunde like varme.
TSt
   #24
 13,730     0
Men hvis forskjellen ikke er stor så sender du 20 grader inn og tilnærmet det samme ut. Da blir det ikke varmet opp så mye. I så fall må du finne ut av hvorfor temperaturen forsatt er så lav på vannet.
  (trådstarter)
   #25
 14     0
Det er det jeg prøver på, men vet ikke hvordan jeg skal begynne/finne ut av det. Tenker jeg skrur opp tur-temp på vvb. Men hvorfor er det 3 termostater? Og er det bare å justere ved å skru på potensiometeret i midten?

Stor temperaturforskjell på tur-retur. - C89110BA-A37F-434C-86FF-B3B7D3EB3AAC.jpeg - Chrkni
   #27
 24,032     Akershus     1
Du har 3 elementer, hver styrt av en termostat, trolig drevet av hver sin fasespenning. Alle termostater er stilt til ca 35 grader, se skala i underkant termostatene.

Det kan være en fordel å stille dem litt skjevt og å revolvere dette litt år for år. Med litt temp-forskyvning kommer ikke alle på samtidig. Med revolvering fordeler du ev slitasje på termostater og elementer, gitt at temperaturdifferansen gjør at du tidvis kjører kun med ett element.
Signatur

  (trådstarter)
   #28
 14     0
Takk.

Jeg skrudde de opp til 40 grader i går, slik at temperaturen inn på shunten er 40 grader.

Jeg målte tur/retur temperatur med digitalt termometer.

Tur målte jeg til 25 grader.
Retur målte jeg til 22 grader

Hvorfor i alle dager blir ikke tur opp mot 40 grader som kommer fra vvb? Noe galt med shunten? (Den står helt åpen). Hvordan kan jeg eventuelt sjekke om det er shunten det er noe galt med?
HSt
   #29
 35,438     Lillestrøm kommune     0
IR termometer ? Da skal du lese ny temperatur der tempsensor står (den feilplasserte tur føleren)

Ett av rørene inn på shunten skal da også være varm
   #30
 24,032     Akershus     1
Turføleren står greit plassert, det er tur-termometeret som står feil, eller tur-termometer mangler.

Shuntventilen her ser ut til å være 3-veis. Det er bra med én pumpe. Men det kan se ut som om den ikke åpner som den skal. Er det mulig å nappe av termostaten og manøvrere ventilen manuelt? Er det mulig å sette termostaten feil ned på ventilen?
Signatur