(trådstarter)
   #21
 1,355     0
Enig med KjellG. Det vil fungere med pumpa på retur.
Spenstig prosjekt. Går utifra at du ikke har innlagt strøm, siden du investerer såpas mye?:)


Ikke noe innlagt strøm nei. Har 5,8kWp med solcellepaneler.

  (trådstarter)
   #22
 1,355     0
Fordelen ved BB er at en stadig lærer noe nytt. Termovar var helt ukjent.

Her er en grei lenke https://www.baxi.se/media/1279/baxi_termovar_laddpaket-0505-1.pdf

Forøvrig, denne pumpa står på returrøret mot vedpannan.
Hva er begrunnelsen/funksjonen ved to tappinger fra akkumulatortanken?


Nei, pumpa står på tur. Vannet går fra bunnen av tanken, til bunnen av vannkappen, ut i toppen av vannkappen og inn på toppen av tanken. Tanken skal lades fra toppen.

Begrunnelsen for to uttak fra tank til gulvvarme er å utnytte skiktningen i tanken best mulig, dvs. hente varmen så lavt som mulig. Da spares det varmeste vannet på toppen slik at det er tilgjengelig for vv-produksjon (det er to kobberspiraler i tanken som produserer varmtvann).
   #23
 24,032     Akershus     0
Vannet går ut av bunnen på akk-tanken retning Termovar. Dvs Termovar står på tursiden sett fra akk-tanken.

Vannet går fra Termovar mot bunnen av vannkappen, Termovar står på returrøret til varmekappen. Da blir det vel litt som en ser det?

Vv produksjon forklarer jo tempkoblingene. Hva skjer om du fyrer for hardt og ikke blir kvitt varmen? Tilstrekkelig å sette opp terrassedøra?

Artig system, men hva med WAF? Med varmegulv, pumper solpaneler og bilbatteripakker trenger en en dyktig «vaktmester . Her på BB har det vært mange nye huseiere som ikke forstår mye av oppvarmingssystemene sine.
Signatur
HSt
   #24
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Returrør fra vankappen er jo på toppen

Den skal hente litt returvann for at temperaturen på vann inn på vankappen ikke skal bli for lav.

Litt usikker på hvor pumpen sitter i denne nye ukjente enheten for vi ønsker jo sirkulasjon fra tanken også

Med unntak av denne nye shunt ventilen med pumpe er dette helt standard og er jo en enkel oppbygging
  (trådstarter)
   #25
 1,355     1
Hvis jeg fyrer for hardt og temperaturen i vannkappen blir for høy pga. at tanken er for varm vil nødkjølingen starte førs. Det er en pumpe som pumper glykolblanding fra en tank under hytta gjennom nødkjølingssløyfa og ned i tanken igjen. Tipper det blir en tank på ca. 200L.

Om temperaturen fortsatt stiger og tanken blir for varm vil en magnetventil åpne og dumpe varmtvann fra vv-spiralene ut av hytta inntil tanken kjøles nok ned igjen.

Jeg tror dette bør være sikkerhet nok. I tillegg vil det selvsagt gå en alarm.

Jeg tror jeg går for to pumper på tur. Har tenkt litt mer gjennom det og tror at pumpenes trykkregulering vil fungere dårlig med felles pumpe på retur da mottrykket vil variere med om termoventilen i Termovaren er åpen eller lukket.

Selve varmesystemet vil være enkelt å bruke. I prinsippet er der bare å slå på styringen og starte fyring så går resten av seg selv. Tappevannssystemet er mer komplisert da det må tømmes når man drar derfra vinterstid pga. frost. Så der blir det en del kraner å åpne/stenge samt gjennomspyling med trykkluft. Får lage en enkel manual. Men i drift skal det også styre seg selv. 150L buffertank inne som fylles fra brønnpumpa. Varmestyringen fikser også dette automatisk via en nivåmåler i tanken. Deretter går vannet gjennom trykkpumpe og vannfiltre før det går til kv-fordeler. Dessuten en avstikk gjennom spiralene i tanken og blandingsventil før det til slutt ender i vv-fordeler. Avtappningskran på laveste punkt og luftekran på høyeste. Jevnt fall på alle rør-i-rør fra fordeler til tappested.
  (trådstarter)
   #26
 1,355     0
Returrør fra vankappen er jo på toppen

Den skal hente litt returvann for at temperaturen på vann inn på vankappen ikke skal bli for lav.

Litt usikker på hvor pumpen sitter i denne nye ukjente enheten for vi ønsker jo sirkulasjon fra tanken også

Med unntak av denne nye shunt ventilen med pumpe er dette helt standard og er jo en enkel oppbygging


Termovar er identisk med Laddomat sånn sett. Pumpa dytter vannet mot peisinnsatsen og termoventilen velger hvor mye av tilførselen som kommer fra bunnen av tanken og hvor mye som kommer fra returen fra peisinnsatsen. Den skal jo ha noenlunde varmt vann for å motvirke kondensering. Tror jeg har en termostatinnsats på 78 grader eller noe sånt (kan byttes ut). Kunne selvsagt valgt motorstyrt shunt isteden der også, men da måtte jeg kjøpt en del tilleggsdeler til styringen for å få nok inn- og utganger. Bruker allerede 15-20 stk. av hver...
   #27
 24,032     Akershus     0
Jeg tror du kan kjøre med en felles returpumpe, men det er kun magefølelse og gjetting!
Signatur