1,177
5
0
Vannbåren varme trykk varierer kraftig
5
0
Hei
Har et vannbårent varmeanlegg. To sløyfer. En til bad og en enkel inn i stuen.
Ekspansjonskaret ble nettopp byttet da det gamle karet var lekk og trykket sto på 0.
Fylte deretter opp til 2. Etter noen dager var trykket nede i 0,4 og til tider oppe hele i 2,3. Slik varierte det mye opp og ned. Jeg fylte opp igjen manuelt noen ganger. Men ofte gikk trykket opp til 2 eller mer av seg selv.
Hva kan være galt? Er det krise hvis det faller ned til 0,4 som det av og til gjøre? Hvorfor så store variasjoner?
Bilde av anlegg (nytt kar ikke avbildet)
Har et vannbårent varmeanlegg. To sløyfer. En til bad og en enkel inn i stuen.
Ekspansjonskaret ble nettopp byttet da det gamle karet var lekk og trykket sto på 0.
Fylte deretter opp til 2. Etter noen dager var trykket nede i 0,4 og til tider oppe hele i 2,3. Slik varierte det mye opp og ned. Jeg fylte opp igjen manuelt noen ganger. Men ofte gikk trykket opp til 2 eller mer av seg selv.
Hva kan være galt? Er det krise hvis det faller ned til 0,4 som det av og til gjøre? Hvorfor så store variasjoner?
Bilde av anlegg (nytt kar ikke avbildet)
Bare et kontrollspørsmål, du er sikker på at det ikke er en stengt ventil noe sted mellom trykktank og varmesystemet? Det hender det er en stengeventil der for å gjøre det lettere å bytte trykktank, hvis rørlegger har glemt å åpne denne så vil jo ikke tanken være i forbindelse med anlegget ditt. Ser at manometeret ditt ikke ser ut til å være plassert direkte på trykktanken.
Ad sjekk av fortrykk.
Vanntrykket inn på ekspansjonskaret må avlastes. Enten ved å tappe ned anlegget ved å slippe ut vann til trykket nær karet går til null, eller ved at karet avstenges fra resten av anlegget med ventil. Deretter må det finnes en tappeventil over karet, eller det må demonteres.
Når vanntrykket er borte må en bestemme seg for hva som er laveste driftstrykk i anlegget, vanligvis 1-2 bar.
En måler lufttrykket i tanken. Dette skal være = laveste driftstrykk - ca 0,2 bar, mao ca 0,8 - 1,8 bar.
Deretter remonteres alt.
Hensikten med fortrykket er at tanken er nesten helt tom ved laveste trykk. Når temperaturen stiger, vil vannutvidelsen ekspandere inn i karet. Dersom fortrykket er feil pga lekkasje eller defekt membran i karet, vil vanntrykket stige til sikkerhetsventilen blåser. Om nå temperaturen i vannet faller ørlite, faller trykket momentant til nær null. Stiger temp ørlite, stiger trykket momentant til blåsetrykk igjen.