HSt
   #41
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Tror det er viktig å skille på %RF og kondensasjon, som Frodes tror jeg skrev det er kondens som er den stygge, inne plateskjøter o.l

De har jo heldigvis litt overflatebehandling på bilene

  (trådstarter)
   #42
 203     0
Har akkurat rustsveisa den ene bruksbilen ganske omfattende... rusta no helt vanvittig hvor det var møkk (inni ramma), møkk holder på fuktighet og salter, rusta innenifra og ut.

Tectylbehadla en eller annen gang, men ikke en dråpe inni ramma🤣


Får lese litt mer om duggpunktet...hengt meg veldig opp i RF skjønner jeg.
HSt
   #44
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Vi hadde en Mazda 323 en gang, noen i bekjenskapskretsen hadde vært bilmekanikere og de lurte på hvorfor dørene ikke var gjennomrustet, når vi fortalte at den var Tectylbehandlet som ny så var kommentaren at da teller den ikke.
   #45
 4,110     Akershus (Follo)     1
Hva er den vanligste forutsetningen for at det dannes rust? Jern, oksygen og vann. Og det er en kjemisk prosess som går raskere med økende temperatur. Ta vekk en av de 3 og rust dannes ikke. I praksis kan vi bare gjøre noe med vannet.

Om luftfuktigheten er lav så ruster det likevel på en våt jernplate. Inntil den tørre lufta har tatt opp alt vannet. Så å kjøre en våt bil inn i tørr luft vil fortsatt ruste inntil den er tørr. Men den vil tørke raskere ved lavere luftfuktighet.

Om temperaturen på jernplata er lavere enn duggpunktet så vil lufta gi fra seg vann på overflaten. Bilen vil bli våt enten den fra før var tørr eller våt. Ganske uinteressant da den nok allerede er våt. ( Men man legger ikke ustraffet kaldt verktøy inn et sted hvor det er varmt og fuktig. )

Er bilen møkkete under så vil møkka holde på fuktigheten. Luft kommer ikke til å trekke ut vannet. Det er derfor vi henger tøy opp til tørk og ikke lar det ligge som en ball. Så der Keal kan du finne gevinsten med underspyling. Men ikke så kraftig at understellsbehandlingen også fjernes.

Så jeg ser ikke noe klart svar. Bortsett fra at en oppvarmet garasje uten fuktkontroll er værre enn å la bilen stå ute i kulda men vaske den jevnlig også under og inni skjermer og andre kriker og kroker. Du har kanskje lagt merke til at det er slike steder som ruster først?
Signatur
   #46
 285     0
De 600W som avfukteren drar på full effekt får man i hovedsak igjen som varme.


De 600W som avfukteren drar får du ikke bare i hovedsak igjen som varme, men du får igjen enda mer enn 600W.
Når vann kondenserer frigjøres energi - 2257 kJ for hver kilo som tilsvarer 0.62kWh.
Hvis avfukteren din går 24t bruker den 14.4kWh, og fjerner ca 8L noe som gir et tilskudd på 5kWh og dermed en COP på 1.34. Men, den går jo ikke hele tiden og bruker derfor ikke så mange kWh og fjerner heller ikke så mange liter vann.

HSt
   #47
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Jeg har denne avfukteren på hytta og den vil nok gå hele døgnet hvis fukten er tilstede (på hytta blir det tomt så der går forbruket ned etter ca 1 døgn). Men den er avhengig av at drensslangen ikke fryser ...

   #48
 1,749     Norge     0
Hei alle. Nå skal jeg prøve å finne ut(forhåpentligvis med hjelp av andre) hva er det som gjør at bilen/metall ruster.
Det er som sagt en kjemisk reaksjon mellom jern, oksygen og vann.
Det jeg husker av skolelære, er at den rusten som ødelegger bilen er katode anode strøm. Og for å hindre dette, er det det billigste å vaske bilen.
Ellers så er det å fjerne vannet. Vanskelig da bilen må ut i regnvær da? Ved google rust finner jeg ingen sammenheng mellom rustdannelse og rust. Så varme senker RF i lufta og sammen med ventilasjon vil tørke bilen.
Bilde jeg har funnet kan sikkert noen kjemikere her forklare. Men det blir krets gjennom forurenset lag sammen med vann.
HSt
   #50
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Du er på rett spor her dvs den samme platen kan være både anoden og katoden det er bare litt fysisk avstand  (kan være liten) mellom. Vi som har hatt f. Eks. Volvo 145 vet f.eks alt om rust mellom to plater som panserfestene er boltet i, det ruster stille og rolig mellom platene inntil du en dag får panseret i hode når du åpner det. Det er denne fukten sammen med evt salt som er veldig farlig og fukt mellom disse platene kan du få ved å kjøre den kalde bilen inn i den varme garasjen hver dag. Vann fordamper og kondenserer på de kaldeste punktene (f.eks mellom 2 plater)