29,336
55
27
Isolert men kald garasje, ventilasjon eller avfukter?
203
2
Skal isolere en ny 45m2 dobbelgarasje i vinter, og da vil det bli bli ett skikkelig fuktproblem som må håndteres.
Begge løp vil benyttes daglig, det vil bli skikkelig bløtt...jeg fikser det meste selv, så det vil bli litt oppvarming innimellom og.
I utgangspunktet under planleggingen var jeg derfor innstilt på en sorpsjonsavfukter som takler minusgrader, som en acetec evodry PD250, og ei 5kw vifteovn ved oppvarming.
Ett par ventiler må jeg vel legge inn uansett, men disse kan holdes stengt når jeg tross alt ikke er i garasjen.
Men så kom kostnadene ved en avfukter...15-16k koster denne acetec'en nå, nesten dobbelt så dyr som for 2 år siden. Det finnes "rimeligere" løsninger som Adria S8/S12, men de har knapt halvparten av kapasiteten.
Vurderer derfor ventilasjon igjen...men mistenker dette blir en ganske blaut affære, passiv eller mekanisk, og man må vel da ha varme skal man få tørket vekk noe som helst?
Målet er at bilene ikke skal ruste ihjel...
Hva anbefaler folk?
Er det verdt investeringen med en skikkelig avfukter? Kommer en prosjektbil i ene løpet etterhvert (undertegnede må nok da parkere ute😂) og da er det vel enda mere gunstig å holde fuktigheten nede selv om en blaut bil parkerer ved siden..
Begge løp vil benyttes daglig, det vil bli skikkelig bløtt...jeg fikser det meste selv, så det vil bli litt oppvarming innimellom og.
I utgangspunktet under planleggingen var jeg derfor innstilt på en sorpsjonsavfukter som takler minusgrader, som en acetec evodry PD250, og ei 5kw vifteovn ved oppvarming.
Ett par ventiler må jeg vel legge inn uansett, men disse kan holdes stengt når jeg tross alt ikke er i garasjen.
Men så kom kostnadene ved en avfukter...15-16k koster denne acetec'en nå, nesten dobbelt så dyr som for 2 år siden. Det finnes "rimeligere" løsninger som Adria S8/S12, men de har knapt halvparten av kapasiteten.
Vurderer derfor ventilasjon igjen...men mistenker dette blir en ganske blaut affære, passiv eller mekanisk, og man må vel da ha varme skal man få tørket vekk noe som helst?
Målet er at bilene ikke skal ruste ihjel...
Hva anbefaler folk?
Er det verdt investeringen med en skikkelig avfukter? Kommer en prosjektbil i ene løpet etterhvert (undertegnede må nok da parkere ute😂) og da er det vel enda mere gunstig å holde fuktigheten nede selv om en blaut bil parkerer ved siden..
Ventiler må man nok ha, men mekanisk ventilasjon blir kanskje bortkastet dersom avfukteren er brukbar?
Hva er egentlig "bra" effekt på en avfukter? 200 kubikkmeter i timen? 🤔
Det må være en viss temperatur i innedelen for at kondenseringen i det hele tatt skal fungere - og luft/luft-pumpene er ikke lagd for å være effektive/fungere ved lav innetemperatur.
Før sommeren røk så Meaco'en (den var full av griseri/betongstøv viste det seg), og det tok noen måneder før jeg fikk sendt den inn til reparasjon. Da fikk jeg en test på hvor greit det kunne fungere med ventilasjon, og til og med med smart styring av ventilasjonen. Erfaringen er at garasjen aldri har vært så fuktig som i sommer, med 70-80% i RH nesten hele tiden. Periodene der uteluft var tørrere enn inneluft som sommeren er for korte til at det nytter (selv om jeg også satte på varmekabler(!) for å øke innetemperatur).
Det skal legges til at jeg kun har 2 stk 10 cm hull i garasjen som all luft må inn og ut av, kraftig vifte på inn-delen, og en enklere pax-vifte inni ut-hullet, så hvor mange kubikk jeg faktisk skifter i timen vet jeg ikke, men det er nok endel mindre enn den store vifta i teorien kan.
Konklusjonen er at ihvertfall om sommeren, så vil jeg ikke basere meg kun på ventilasjon. Jeg har sikkert spart strøm kontra avfukter, men ikke nok til å forsvare vifteinnkjøp. Jeg får se til vinteren om smart styrt ventilasjon gjør at avfukteren aldri går, uten at temperaturen blir for lav.
Rust? Enn så lenge ikke observert på bilen, og det er alltid tørt nok i garasjen til at bilen ikke dugger når den kjøres kald inn (bergenstemperatur). Jeg er ganske sikker på at min "oppvarmede" garasje ikke har bilrust-ulemper som er større enn fordelene jeg har ved en tørr og behagelig garasje der alt kan lagres uten å tenke seg om.
Du sier vel det jeg selv frykter, at vifter alene ikke klarer opprettholde ett positivt miljø for metall.
På blå dager vil jo lufta bli tørr, men så fort det er 2-5c vil vel fuktigheten stige voldsomt?
All fornuft tilsier at avfukter er tingen....jeg er såpass heldig at vi har en lav 2.egt på garasjen, som også skal isoleres og være frostfri. Dette blir lagringsplassen for alt mulig rart, men trenger da ikke mye ventilasjon eller avfukting... utfordringen er derfor 1.etasjen.
Har sett på disse "løse" Meaco, Munters avfuktere etc... rimelig løsning, men som sliter med å vare? Takler vel heller ikke frost?
Finnes det noen rimelige adsorpsjons-avfuktere med høy kapasitet?
Alle virker beregnet på hus, eller enorme lagerbygg... støynivå og pris deretter.
Vinterstid virker det på meg som det er viktig med ventilasjon inn nær gulvet og ut oppe. Hos foreldre må vi inn med mer ventiler nede når de fikk ny port med gummilist, uten denne hadde de før ikke store problemer (men mye lufting ut oppe i bakkant).
Jeg kjører varme i garasjegulv om vinteren. Ser aldri kondens på bilen. Temp i garasje om vinteren er fra 13+ til 9 på det kaldeste. Har ikke problemer med rust på ting og heller ikke kjellerlukt i den.
Er skeptisk til alle som roper at varme garasjer = rust. Hadde på jobben en varm garasje ca 18 grader. Bilen var jo knusk tørre og varme når vi skulle hjem. Derfor er min påstand ha varme i garasjen og eventuelt en billig luftavfukter som tillegg.