Hos de fleste reguleres sløyfene på bakgrunn av lufttemp, da skal man være forsiktig med å heve temperaturen over 40 grader. Ett annet moment er at høyere temperatur gir dårligere gir dårligere virkningsgrad på varmepumpen så man trekker mer strøm per produserte kwt.
Man bør ha som mål å produsere så lav temperatur som mulig, til enhver tid uten å stjele komfort. Skal man roe ned når prisen er høy bør man heller de på muligheteb til å senke romtempersturen, for eksempel ved å aktivere nattsenking. Altså så bruker man funksjonen nattsenking når strømmen er dyr. Har man smarte romtermostater som kan styres eksternt har man gode muligheter for å påvirke strømregningen. Bruk gjerne utekompensering, men husk at varmepumpen ikke kjenner boligens varmebehov.
Akkumulator med overtemperatur etter «billigkjøring forutsetter at systemet har en shunt for å regulere ned turvanntemperaturen til ca 40 grader dersom dette er påkrevet f.eks under parkett. Minner litt om en vedfyrt kjele, høy temperatur ved fyring som en tapper varme fra frem til neste «fyring .
Akkumulator med overtemperatur etter «billigkjøring forutsetter at systemet har en shunt for å regulere ned turvanntemperaturen til ca 40 grader dersom dette er påkrevet f.eks under parkett. Minner litt om en vedfyrt kjele, høy temperatur ved fyring som en tapper varme fra frem til neste «fyring .
Bruk av shunt på en varmepumpe (særlig inverterpumpe) er ikke noe strømsparende tiltak! Varmer man elektrisk blir det en annen sak, der kan det være fornuftig å øke temp i lavpristimer om man kombinerer det med shunt.
Her forsøker TS å kjøre anlegget annerledes. Hen ønsker å kjøre opp og lagre energi mens strømmen er billig. Da må anlegget bygges og styres deretter. Om der er regningssvarende er neste punkt i diskusjonen.
De er mye uklarketer rundt effekttariffer og pt mange forskjellige systemer. Hva det blir til er uklart. Jeg nevnte bare dette fordi en må påregne at effekttariff kan komme og da er det lite heldig om en har lagt ned mye investering og arbeid i noe en får marginal nytte av.
I Hvaler kommune har en effekttariff ned til hyttesikringer. Mine er på 32A.
Det kan jo være mye å hente på å bruke billig strøm på natten og hente den ut varmen på morningen hvis differansen i pris blir stor. Men regnestykke er komplisert med lavere utetemperatur og høyere belastning på VP, kanskje er bufring på formiddag lønnsomt og spare energi til morningen etter.
Akkumulator med overtemperatur etter «billigkjøring forutsetter at systemet har en shunt for å regulere ned turvanntemperaturen til ca 40 grader dersom dette er påkrevet f.eks under parkett. Minner litt om en vedfyrt kjele, høy temperatur ved fyring som en tapper varme fra frem til neste «fyring .
Du skal sjå at anlegg ved vbv i betong får ein renessanse, 120m2 med 10cm betong vil halde seg varm uten målbar endring nokre timer mens prisen er på topp. 12m3 med betong held ca. 7 kWh pr. grad.
Det kan jo være mye å hente på å bruke billig strøm på natten og hente den ut varmen på morningen hvis differansen i pris blir stor. Men regnestykke er komplisert med lavere utetemperatur og høyere belastning på VP, kanskje er bufring på formiddag lønnsomt og spare energi til morningen etter.
Eg rekna på å lade elbilen min med ca. 30kWh kvar natt fra 1200-0600, p.t. hadde eg spart 30-40 kr. pr måned med dagens gjennomsnittlige prisdifferanse (5-8 øre meiner eg den var), men denne kan jo blir større i framtida. Da såg eg på at Tipper styrte ladinga, men gevinsten vart lik null når Tipper hadde tatt sitt, i tillegg hadde Tibber holdt elbilen våken alltid så ekstra strøm hadde gått der.
De er mye uklarketer rundt effekttariffer og pt mange forskjellige systemer. Hva det blir til er uklart. Jeg nevnte bare dette fordi en må påregne at effekttariff kan komme og da er det lite heldig om en har lagt ned mye investering og arbeid i noe en får marginal nytte av.
I Hvaler kommune har en effekttariff ned til hyttesikringer. Mine er på 32A.
Har hørt om kr. 500 i strøm på ei natt ja...
Trur det er lurt å halda seg i ro i båten til dette omkring effekttariffer blir klarare ja.
Ett annet moment er at høyere temperatur gir dårligere gir dårligere virkningsgrad på varmepumpen så man trekker mer strøm per produserte kwt.
Man bør ha som mål å produsere så lav temperatur som mulig, til enhver tid uten å stjele komfort.
Skal man roe ned når prisen er høy bør man heller de på muligheteb til å senke romtempersturen, for eksempel ved å aktivere nattsenking. Altså så bruker man funksjonen nattsenking når strømmen er dyr. Har man smarte romtermostater som kan styres eksternt har man gode muligheter for å påvirke strømregningen.
Bruk gjerne utekompensering, men husk at varmepumpen ikke kjenner boligens varmebehov.
Bruk av shunt på en varmepumpe (særlig inverterpumpe) er ikke noe strømsparende tiltak!
Varmer man elektrisk blir det en annen sak, der kan det være fornuftig å øke temp i lavpristimer om man kombinerer det med shunt.
Kva forslag tenker du på ? Dette som vart skrotet i 2019 (dette :https://www.huseierne.no/nyheter/innforing-av-effekttariffer-stoppet/) eller det nye som skulle komme i 2020 (https://www.huseierne.no/nyheter/innforing-av-effekttariffer-stoppet/https://www.distriktsenergi.no/artikler/2019/3/28/ny-horing-om-effekttariffer-kommer-for-sommeren/) ?
P.t. er kun nokre plasser det er effekttariff for private, dei fleste under 125A hovedsikring er energimålt.
I Hvaler kommune har en effekttariff ned til hyttesikringer. Mine er på 32A.
Du skal sjå at anlegg ved vbv i betong får ein renessanse, 120m2 med 10cm betong vil halde seg varm uten målbar endring nokre timer mens prisen er på topp. 12m3 med betong held ca. 7 kWh pr. grad.
Eg rekna på å lade elbilen min med ca. 30kWh kvar natt fra 1200-0600, p.t. hadde eg spart 30-40 kr. pr måned med dagens gjennomsnittlige prisdifferanse (5-8 øre meiner eg den var), men denne kan jo blir større i framtida.
Da såg eg på at Tipper styrte ladinga, men gevinsten vart lik null når Tipper hadde tatt sitt, i tillegg hadde Tibber holdt elbilen våken alltid så ekstra strøm hadde gått der.
Har hørt om kr. 500 i strøm på ei natt ja...
Trur det er lurt å halda seg i ro i båten til dette omkring effekttariffer blir klarare ja.