3,275
10
5
Rengjøring av varmeveksler Villavent VR400
103
Norge
0
Hei folkens!
Villaventen min stopper en gang annenhver dag eller så. Det er den roterende varmeveksleren som stopper, og napper jeg strømmen på villaventen så starter den fint opp igjen. Vet ikke helt hvorfor det skjer, men jeg tenkte jeg skulle prøve med en rengjøring av varmeveksleren samt avfetting av reim og spindel på motor.
Problemet er at jeg får ikke dratt ut 'skuffen' med veksleren?!
Ser ikke at den er festet i noe, men likevel sitter den bom fast. Har noen gjort dette før, og er det noe spesiell fremgangsmåte for å få ut denne veksleren? Bruksanvisningen viser bare at den kan draes ut, sier ingenting om fremgangsmåte.
Villaventen min stopper en gang annenhver dag eller så. Det er den roterende varmeveksleren som stopper, og napper jeg strømmen på villaventen så starter den fint opp igjen. Vet ikke helt hvorfor det skjer, men jeg tenkte jeg skulle prøve med en rengjøring av varmeveksleren samt avfetting av reim og spindel på motor.
Problemet er at jeg får ikke dratt ut 'skuffen' med veksleren?!
Ser ikke at den er festet i noe, men likevel sitter den bom fast. Har noen gjort dette før, og er det noe spesiell fremgangsmåte for å få ut denne veksleren? Bruksanvisningen viser bare at den kan draes ut, sier ingenting om fremgangsmåte.
Dog er det ikke nødvendig å finne ut av med en gang.
Fiklet litt rundt inni der igår, og mens anlegget suste og gikk la jeg merke til at det er kun den ene viften som sviver. La fingeren bortpå navet til vifte nummer to og den var brennvarm!
Skrudde av dævelskapen og tok ut viften. ingen vifter å få tak i nærområdet, så jeg igangsatte anlegget med kun en vifte. Det er jo ikke så galt når den andre viften er skrudd ut, da er det ihvertfall gjennomstrømning av luft.
Når viften hadde kjølt seg ned litt, så åpnet jeg den for å se hva som faktisk var galt, og jeg så fort at et kulelager var kjørt seg fast. Heldigvis stod det SKF på dette, så da var veien kort til tess, og 76,50+mva fattigere kunne jeg innmontere viften god som ny igjen.
Desverre var det bare ett "lager-på-lager", ellers hadde jeg byttet alle lager i begge viftene i samme slengen.
1. Dra ut viften fra anlegget.
2. Skru ut fire skruer slik at viften separeres fra viftehuset.
3. vipp av støvhetten bak på motoren (skrujern, kniv++)
nå ser du akslingen med låsesplinten
4. dra av låsesplinten med et skrujern eller to
5. trekk ut akselen (trekk i plastviften). Nå separeres motorhuset og ankeret.
6. To lagere er nå synlige, og kan byttes.
Tusen takk for tipset og veiledningen
Planen er å få byttet lagrene før de ryker, og fette de inn med spesiell lavfrikskjonsfett. Det er jo ting som går 24t dette, så....
Ta i mer. Varmeveksleren sitter løst så det er bare å til. Dunk evt. på skilleveggene og bruk makt. Ingen skruer eller festeanordninger. Fikk ut min i går. Problemer med rotoren. Den går rundt noen runder så stopper den. Skrudde til setteskruen på rotorhjul for å få mer moment på pendel, men det hjalp ikke. Varmeveksler vil ikke rotere. Finner ingen oppskrift på vedlikehold annet enn "bruk varmt såpevann". Reim er hel. Feilmelding "Rotor J".
Tar gjerne imot tips på renhold av varmeveksler.
Kan noen gi meg delenr på disse lagrene ?
Må bytte i begge motorene
Er det via tess.no man bestiller ?
Evt kan jeg bruke disse?
https://m.clasohlson.com/no/Sporkulelager-608-2RS-SKF/51-3030?gclid=Cj0KCQiAtP_iBRDGARIsAEWJA8iYxizhXVnJCfLN0RJZAl4opknzL_1ATzc0_iksQXAG90vXKALC-FoaAqkgEALw_wcB
Er det kun 2 x 608 kulelager pr motor ? Så en video på YouTube der noen skriver at det er et 6001 kulelager også?
Du kommer lett til når du får dratt ut viftene.