433    13    0  

Spm ang kald garasje som varmes opp i ny og ne

 108     RAUFOSS     0
Hei,

Bygger garasje, og den er uisolert.

Diffusjonstett undertak, duk i taket, og valmet tak med 45cm utstikk, som vil være lufting.

Mønet luftes over undertaket, mellom takplater og duken.

Vegger og tak kles innvendig med OSB plater, vindtett plater ut mot panel.

Løper jeg noen stor risiko ved å fyre opp denne sporadisk med dieselvarmer når jeg har noe å gjøre der om vinteren? Blir sjelden mer enn noen timer om gangen.

Det jeg er redd for er at det skal bli mye fuktig varm luft på loftet som rimer undersiden av duken og ender opp som et fuktproblem.
Samme inni veggene, mellom osb og vindtett.

Tenkte evt på å ha en vifte som trekker ut luft på loftet mens jeg fyrer? 

Eller er det ikke noe å tenke på?

Signatur

   #1
 6,089     Akershus     0
Dersom du fyrer med diesel tilfører du en masse fuktighet. Tror kanskje jeg ville gått for strøm istedenfor. Dersom du har en vifte som trekker ut samtidig som du har varme på, vil vel effekten av fyringen bli deretter?

Skal du kle taket slik at du får flatt tak inne i garasjen?

Kan ikke utelukke at det kan forekomme fukt i veggene. Men det er en kjent sak at varm og fuktig luft stiger oppover... Ville helt klart fokusert mer på utfordringene i taket.



.Thag
   #2
 24,032     Akershus     0
Jeg ville i alle fall bygget slik at en enkelt kan fortsette til isolert garasje. Ønskene kan endre seg.

Du bør ikke fyre innendørs med innendørs eksos, der er det mye vann. Eksosen må ut som .Thag skriver.
Med elektrisk eller pipefyring ser jeg ikke noe problem med å varme opp ved behov.
Signatur
   #3
 3,277     I huset mitt     0
Dersom du fyrer med diesel tilfører du en masse fuktighet. Tror kanskje jeg ville gått for strøm istedenfor.

Det er kanskje propan du tenke på mhp problemer med mye fukt når det brenner?

Sånne dieselvarmere har jo ofte pipe eller eksos som skal ledes ut, men det er jo ikke kun pga fukt.
TSt
   #4
 13,730     0
De billige diesel varmere har ikke pipe men de krever også mye ventilasjon pga avgasser. Så en har noe av det samme problemet.
   #5
 3,210     Vestlandet     0
Jeg regnet litt på baksiden av en konvolutt nå, så jeg tar forbehold om feil. Men jeg fikk 2,7dl vann per kWh forbrenningsvarme, for både diesel og propan faktisk.
TSt
   #6
 13,730     0
Med diesel uten skorstein må en som sagt ha ventilasjon ut av eksos produktene, ellers kan det være farlig. Propan skal brenne så rent at det holder med nok oksygen tilførsel. Derfor er nok problemet størst med propan selv om vannmengden er den samme.
  (trådstarter)
   #7
 108     RAUFOSS     0
Hei. Tanken er å få tak i varmer med eksos ut. En 3kw vifteovn vil neppe klare å få opp varmen når det er 10-15 ute, men kanskje holde på den litt etter dieselen har gjort grovarbeidet.

Flatt tak ja, så det blir atskilt rom og loft. Loftet er ikke til noe, valmet tak og lite plass.

Så viften på loftet er bare for å suge ut evt fuktig luft fra loftet før den rekker å kondensere.

Har en vanlig dieselvarmer og etter de fjernet parafin fra bensinstasjonene så merker jeg at den kan ikke brukes. Gamle garasjen var helt åpen ut til lufting i raft etc, så det var nok tilluft, men det kjentes i øynene....
Signatur

TSt
   #8
 13,730     0
Det beste nå er å bruke avgiftsfri diesel på diesel varmere. Det blandes ikke biodiesel i denne.
   #9
 4,130     0
Jeg regnet litt på baksiden av en konvolutt nå, så jeg tar forbehold om feil. Men jeg fikk 2,7dl vann per kWh forbrenningsvarme, for både diesel og propan faktisk.

Er det så mye? Mener jeg har lest at en kg propan gir ca en liter vann. 1 kg propan er vel ca 12kWh
  (trådstarter)
   #10
 108     RAUFOSS     0
Bruker avgiftsfri, men i forhold til parafin så oser det myye mer
Signatur