#11
 322     Sørlandet     0
Jeg ville personlig ikke protestert om den ga 9,7 istf. 10 barg.
Men, hvis der er noe mekanisk feil som årsaker at den mister 0,7 bar i engangstap over tid så er det jo greit å få skiftet den ut ja.

Merk: jeg er ikke helt sikker på min teori, derav bruk av ordet "teori".
Det er evt. mulig å teste gjennom å fylle den helt, la trykket synke til det er stabilt ~9 barg... sakte tappe ut luft inntil den starter og fyller opp igjen og se om den fortsatt synker 0,7 bar .

Gjør den det så er min teori feil, fordi luften i tanken skal ikke varmes opp like mye ved å gå fra ~ 8til 10 barg som fra 0 til 10.

  (trådstarter)
   #12
 874     Østfold     0
Jada, har sjekket dette flere ganger. Har fylt luft sikkert 20 ganger. Den når aldri 10 bar og den faller relativt fort ned til rundt 9 bar. Etter 6 timer er den nede i under 9 bar. Men ser ut til at den stabiliserer seg jo mindre trykket blir. Uansett tror jeg ikke det skal være sånn...
Signatur
TSt
   #13
 13,730     0
Hva er problemet med at den er slik du beskriver ? Forstår ikke problemstillingen. Hva trenger du 10 bar til som ikke virker på 9 ? Som andre skriver så vil jo temperaturen på innholdet variere. Alt ann på hvor hardt kompressor har jobbet på forhånd omgivelsestemperatur etc slik at ingen fyllinger av tanken trenger å være helt like.
  (trådstarter)
   #14
 874     Østfold     0
Jo, det skal jeg forklare.

Hvis den hadde holdt seg på 10 bar og ikke sunket ned til 8.5-9 bar så kan jeg bruke den lenger før motoren starter. Samtidig så skal så vidt jeg vet og lest en kompressor som er klin ny ikke miste 1 bar trykk etter få minutter.

Jeg har ikke noe behov for 10 bar, men samtidig vil jeg ikke betale for et produkt som ikke holder det den lover.
Signatur
   #15
 5,608     0
40->30 grader C er 10->9,4 bar
40->20 grader C er 10->9,2 bar

Eg hadde ikkje brydde meg et sekund om den synker til under 9 bar på 6 timer,
om eg bruker den har den jo startet og stoppa 100 ganger på den tida.



  (trådstarter)
   #16
 874     Østfold     0
40->30 grader C er 10->9,4 bar
40->20 grader C er 10->9,2 bar

Eg hadde ikkje brydde meg et sekund om den synker til under 9 bar på 6 timer,
om eg bruker den har den jo startet og stoppa 100 ganger på den tida.




Den synker ikke til 9 bar på 6 timer, men 3 minutter. Men fra 9 bar til 8.5 tar det rundt 6 timer.

I kjelleren hos meg er det jamt 20 grader, så ingen temperaturendringer av betydning der. Den skulle uansett i mine øyne klart og oppnå et trykk på 10 bar.

Skal bytte den inn i en ny i dag, og hvis dne neste er sånn også så annser jeg det som normalt... tror jeg. Hvis ikke så fikk jeg evt. rett i at det var noe galt. Det får jeg svar på senenre i dag. :) 
Signatur
  (trådstarter)
   #17
 874     Østfold     0
Da fikk jeg svar fra Megaflis, som også har vert i kontakt med produsent. Det er åpenbart noe galt med denne og jeg får en ny senere i dag. Smile
Signatur

TSt
   #18
 13,730     0
Men forstår fortsatt ikke hvorfor du trenger å stille trykket til absolutt maks.  Jeg vet ikke om noe en ikke kan drifte med rundt 8,5 bar som er det kompressorer som regel blir levert med som innstilt trykk.  Du kjører vel ikke bilen med gassen helt i bunn hver gang du trykker på gassen.  
Som regel så tappes trykket i hode på kompressor automatisk ut for at neste oppstart av kompressor skal skje lettere (en unngår at sikringen blir utløst pga stor startstrøm).  Vil tro at dette kan føre til litt trykkfall.  Luft som dyttes hardt sammen vil kunne endre temperatur så noe variasjon vil en ha.  Er derfor ikke sikker på at den nye du får kommer til å oppføre seg annerledes spesielt hvis du absolutt skal skru dem på maks.  
  (trådstarter)
   #19
 874     Østfold     0
Men forstår fortsatt ikke hvorfor du trenger å stille trykket til absolutt maks. Jeg vet ikke om noe en ikke kan drifte med rundt 8,5 bar som er det kompressorer som regel blir levert med som innstilt trykk. Du kjører vel ikke bilen med gassen helt i bunn hver gang du trykker på gassen.
Som regel så tappes trykket i hode på kompressor automatisk ut for at neste oppstart av kompressor skal skje lettere (en unngår at sikringen blir utløst pga stor startstrøm). Vil tro at dette kan føre til litt trykkfall. Luft som dyttes hardt sammen vil kunne endre temperatur så noe variasjon vil en ha. Er derfor ikke sikker på at den nye du får kommer til å oppføre seg annerledes spesielt hvis du absolutt skal skru dem på maks.

Så hvis jeg kjøper en helt ny bil og finner en bulk i den, så trenger man ikke gjøre noe med det fordi man ikke ser bulken når man kjører?

Når det er noe galt med den, så vil jeg jo reklamere på dette selvsagt. Det er hovedpoenget mitt.

Men når trykket faller til rundt 8.5-9 bar og kompressoren slår inn på 7.5 bar så tar ikke det lange tiden med en 24 liters tank.

Man vil jo ha et produkt som fungerer optimalt når man kjøpte det over disk en time før jeg slo den på. Jeg synes vertfall ikke det er så rart.
Signatur
   #20
 322     Sørlandet     0
Ihht. bilanalogien så tror jeg at selgeren vil kunne nekte deg å skifte ut din nye bil hvis den trekker 7% mer drivstoff enn angitt, eller har 5% lavere makshastighet. Du kommer bli henvist til teststandarder og testparametere og diverse som går under optimale forhold.

Generelt: Hvis du har noe helt spesifikke krav til en produkt, eks. at den garantert skal holde 10 barg 10 minutter etter fylling så er det nok bedre å spørre fagselgere om hvilken produkt de anbefaler, enn å prøve å tolke utstyrsdata selv.