Jeg har ikke andre krav enn det produsenten lover. Det er det som legger grunnlaget for kjøpet.
Forstår fortsatt ikke hvor du vil hen.
Klart jeg bytter den inn hvis det er noe galt med den.
I dette tillfellet så sa dem jo som jeg først anntydet at det var noe galt med den. Jeg takker jo ikke nei og sier «æssæ... trenger ikke så mange bar uansett...
Min poeng var at utstyrsdata ikke alltids er rettfrem å tolke. Dels finnes det noe som heter toleranser, dels finnes det noe som heter testforhold vs. faktiske forhold.
Testforhold: Jeg har oppgitt et forbruk på min bil.. som den typisk ikke når, spes. ikke med vinterdekk. Elbilene har skiftet teststandard på rekkevidde fordi den gamle gav veldig optimistiske verdier. Solcellepaneler på 300W gir typisk ikke 300W etter du montert dem. En REI60 branndør holder nødvendigvis ikke i 60 minutter i en brann.
Toleranser: En C24 stender tåler nødvendigvis ikke 24MPa bøyespenninger. En juice med 38% druer inneholder nødvendigvis ikke 38,0% druer.
At du får skiftet ut kompressoren syns jeg var fint av Megaflis, men i det store hele/generelt så syns jeg ikke man kan forvente seg å nå eksakt de ytelser som man lest på et datablad eller på en eske eller fått oppgitt i en kort snakk med en grossist. Er disse ytelse absolutte krav så må man rådføre seg direkte med tilvirkere.
Min poeng var at utstyrsdata ikke alltids er rettfrem å tolke. Dels finnes det noe som heter toleranser, dels finnes det noe som heter testforhold vs. faktiske forhold.
Testforhold: Jeg har oppgitt et forbruk på min bil.. som den typisk ikke når, spes. ikke med vinterdekk. Elbilene har skiftet teststandard på rekkevidde fordi den gamle gav veldig optimistiske verdier. Solcellepaneler på 300W gir typisk ikke 300W etter du montert dem. En REI60 branndør holder nødvendigvis ikke i 60 minutter i en brann.
Toleranser: En C24 stender tåler nødvendigvis ikke 24MPa bøyespenninger. En juice med 38% druer inneholder nødvendigvis ikke 38,0% druer.
At du får skiftet ut kompressoren syns jeg var fint av Megaflis, men i det store hele/generelt så syns jeg ikke man kan forvente seg å nå eksakt de ytelser som man lest på et datablad eller på en eske eller fått oppgitt i en kort snakk med en grossist. Er disse ytelse absolutte krav så må man rådføre seg direkte med tilvirkere.
Produsenten sa jo selv at det var noe galt med den.... jeg forstår ikke hvor du vil hen... tar produsenten feil? Bør jeg si at dem ikke har peiling på den dem driver med og be om å få den tilbake?
Har fått ny kompressor nå. Fant en Stanley 50l i steden, med samme motor og 10 bar. Denne holder på trykket å gir meg faktisk 10 bar.
Så får heller andre her mene at det fortsatt ikke var noe galt med den jeg hadde. Noe utover det tror jeg ikke jeg har å tilføye egentlig.
Men forstår fortsatt ikke hvorfor du trenger å stille trykket til absolutt maks.
Stille trykket? Man kan justere trykket ut ja, men man stiller ikke trykket på tanken. Derfor skal den være 10bar når kompressoren stopper siden det er en 10bar kompressor. Noen kan sikkert regne ut hvor mange liter ekstra med luft det er på en tank med 10bar i forhold til en med 8bar og stiller man da trykket ut til f.eks 6,5 bar så vil jo en med 10 bar kunne drive det verktøyet mye lenger før den trenger å starte. Trykket skal ikke synke heller, den skal kunne stå lenge med 10bar før det synker. Litt lekasje er det jo, men ikke mye.
Produsenten sa jo selv at det var noe galt med den.... jeg forstår ikke hvor du vil hen... tar produsenten feil? Bør jeg si at dem ikke har peiling på den dem driver med og be om å få den tilbake?
Har fått ny kompressor nå. Fant en Stanley 50l i steden, med samme motor og 10 bar. Denne holder på trykket å gir meg faktisk 10 bar.
Så får heller andre her mene at det fortsatt ikke var noe galt med den jeg hadde. Noe utover det tror jeg ikke jeg har å tilføye egentlig.
Nå er vel ikke Megaflis en produsent av kompressorer, men for all del så kanskje de hørte seg for med Stanley?
Hvorfor kompressoren gikk fra 9,7 barg til 9 på tre minutter og sen stoppet skjønner jeg fortsatt ikke. Hadde det vært lekkasje burde det ikke stoppet. Jeg hadde en teori og den kan også være feil. Når man eks. fyller 300bar gassflasker med luft så setter man dem typisk i vannbad. Men dette er jo snakk om lavere trykk og hvis påfyllingen går sakte nok så blir det jo ikke så mye temperaturøking i tanken. Kanskje checkventilen er defekt/for treg på å lukke? (Det er jo isf. en mekanisk feil).
Å derimot hevde at 9,7 barg istf. 10 barg er et produksjonsfeil syns iaf. jeg går innenfor toleranser og lokale forhold men alle er jo forskjellige.. At du fått en ny kompressor som du er fornøyd med er jo supert, gratulerer!
Har nå hatt den nye kompressoren i snart et døgn og denne er mye bedre. Den kommer helt opp til 10 bar i følge måleren og den faller kun til rundt 9.5 bar over natten og ikke til 8.5-9 bar på 3-4 minutter.
Det kan jeg godt leve med.
Har sprayet på såpevann og det er ingen lekasje noe sted som jeg kan se, så da tenker jeg det som ble sagt om temperatur tidligere i denne tråden spiller en liten trille.
Jeg fikk en 2.5HK, 50L 10 bar kompressor med 250l/m luftmengde for latterlige 1799,- Ikke akkurat en sum som ruinerer en og holder den ett år eller to så er jeg veldig fornøyd.
Til mitt bruk er nok selv denne overkill. Skal i hovedsak bruke den til å fylle luft i dekk etc. samt blåse rent utstyr. Kan være jeg kjøper en muttertrekker for å bytte hjul på bilen.
En ting er sikkert. Det trykkfallet jeg hadde på den første jeg prøvde var ikke normalt. Selv ikke i følge produsenten som Megaflis var i kontakt med. Egentlig litt dumt, for det var en fin størrelse på denne. Virket kompakt og ikke alt for tung.
Den nye er langt tyngre og ikke like portabel, men det er jo hjul på den så ikke helt umulig. Kommer til å kle dne lille verktyboden min på en utmerket måte
Forstår fortsatt ikke hvor du vil hen.
Klart jeg bytter den inn hvis det er noe galt med den.
I dette tillfellet så sa dem jo som jeg først anntydet at det var noe galt med den. Jeg takker jo ikke nei og sier «æssæ... trenger ikke så mange bar uansett...
Er jo ikke helt født i går heller...
Dels finnes det noe som heter toleranser, dels finnes det noe som heter testforhold vs. faktiske forhold.
Testforhold:
Jeg har oppgitt et forbruk på min bil.. som den typisk ikke når, spes. ikke med vinterdekk. Elbilene har skiftet teststandard på rekkevidde fordi den gamle gav veldig optimistiske verdier.
Solcellepaneler på 300W gir typisk ikke 300W etter du montert dem.
En REI60 branndør holder nødvendigvis ikke i 60 minutter i en brann.
Toleranser:
En C24 stender tåler nødvendigvis ikke 24MPa bøyespenninger.
En juice med 38% druer inneholder nødvendigvis ikke 38,0% druer.
At du får skiftet ut kompressoren syns jeg var fint av Megaflis, men i det store hele/generelt så syns jeg ikke man kan forvente seg å nå eksakt de ytelser som man lest på et datablad eller på en eske eller fått oppgitt i en kort snakk med en grossist.
Er disse ytelse absolutte krav så må man rådføre seg direkte med tilvirkere.
Produsenten sa jo selv at det var noe galt med den.... jeg forstår ikke hvor du vil hen... tar produsenten feil? Bør jeg si at dem ikke har peiling på den dem driver med og be om å få den tilbake?
Har fått ny kompressor nå. Fant en Stanley 50l i steden, med samme motor og 10 bar. Denne holder på trykket å gir meg faktisk 10 bar.
Så får heller andre her mene at det fortsatt ikke var noe galt med den jeg hadde. Noe utover det tror jeg ikke jeg har å tilføye egentlig.
Det er jeg klar over...
Stille trykket? Man kan justere trykket ut ja, men man stiller ikke trykket på tanken. Derfor skal den være 10bar når kompressoren stopper siden det er en 10bar kompressor. Noen kan sikkert regne ut hvor mange liter ekstra med luft det er på en tank med 10bar i forhold til en med 8bar og stiller man da trykket ut til f.eks 6,5 bar så vil jo en med 10 bar kunne drive det verktøyet mye lenger før den trenger å starte. Trykket skal ikke synke heller, den skal kunne stå lenge med 10bar før det synker. Litt lekasje er det jo, men ikke mye.
Nå er vel ikke Megaflis en produsent av kompressorer, men for all del så kanskje de hørte seg for med Stanley?
Hvorfor kompressoren gikk fra 9,7 barg til 9 på tre minutter og sen stoppet skjønner jeg fortsatt ikke. Hadde det vært lekkasje burde det ikke stoppet. Jeg hadde en teori og den kan også være feil. Når man eks. fyller 300bar gassflasker med luft så setter man dem typisk i vannbad. Men dette er jo snakk om lavere trykk og hvis påfyllingen går sakte nok så blir det jo ikke så mye temperaturøking i tanken. Kanskje checkventilen er defekt/for treg på å lukke? (Det er jo isf. en mekanisk feil).
Å derimot hevde at 9,7 barg istf. 10 barg er et produksjonsfeil syns iaf. jeg går innenfor toleranser og lokale forhold men alle er jo forskjellige..
At du fått en ny kompressor som du er fornøyd med er jo supert, gratulerer!
Det kan jeg godt leve med.
Har sprayet på såpevann og det er ingen lekasje noe sted som jeg kan se, så da tenker jeg det som ble sagt om temperatur tidligere i denne tråden spiller en liten trille.
Jeg fikk en 2.5HK, 50L 10 bar kompressor med 250l/m luftmengde for latterlige 1799,- Ikke akkurat en sum som ruinerer en og holder den ett år eller to så er jeg veldig fornøyd.
Til mitt bruk er nok selv denne overkill. Skal i hovedsak bruke den til å fylle luft i dekk etc. samt blåse rent utstyr. Kan være jeg kjøper en muttertrekker for å bytte hjul på bilen.
En ting er sikkert. Det trykkfallet jeg hadde på den første jeg prøvde var ikke normalt. Selv ikke i følge produsenten som Megaflis var i kontakt med. Egentlig litt dumt, for det var en fin størrelse på denne. Virket kompakt og ikke alt for tung.
Den nye er langt tyngre og ikke like portabel, men det er jo hjul på den så ikke helt umulig. Kommer til å kle dne lille verktyboden min på en utmerket måte