679
7
0
Tysse eller Tiki?
19
Vestfossen
0
Noen som har en formening om hvilken av hengerne under som vil være det beste kjøpet? Eller har erfaring med en eller flere av dem?
http://www.tysse.no/produkter/varehenger/tilhenger-6217-1300kg/
http://www.norsktilhengersenter.no/tiki_tilhenger_proff_b275p125.html
http://www.norsktilhengersenter.no/tilhenger_tiki_enakslet_standardserie_cs300lbh.html
http://www.norsktilhengersenter.no/tilhenger_tiki_enakslet_standardserie_b250rem1300.html
http://www.tysse.no/produkter/varehenger/tilhenger-6217-1300kg/
http://www.norsktilhengersenter.no/tiki_tilhenger_proff_b275p125.html
http://www.norsktilhengersenter.no/tilhenger_tiki_enakslet_standardserie_cs300lbh.html
http://www.norsktilhengersenter.no/tilhenger_tiki_enakslet_standardserie_b250rem1300.html
Godt spørsmål! Blir en henger som skal brukes privat. Men, fordi jeg kommer til å pusse opp en del på huset de neste årene, så blir det en del materialkjøring, selv om de fleste turene nok går til søppelfyllinga med diverse skrot.
Noen hevder det er ulempe med stive karmer, men en gaffeltruck kan bare legge en slynge under materialene når han løfter, et sted måtte jeg lære han dette ellers kan en truck fører det. Du får også lavere plan og tyngdepunkt med hjul på siden.
Takk for innspillet! At den er god å trekke er et godt argument. Jeg har dessverre ikke budsjett til tippfunksjon eller høye karmer på Tysse-hengeren, men ser at det er tipp på Tiki-hengerne. Ser både fordeler og ulemper med hjulene på siden. Ja, du får ikke ned karmene, men til gjengjeld får en lavere plan og tyngdepunkt, som du sier. Blir litt hipp som happ for meg hva jeg foretrekker, tror jeg.
Hvordan vil du si holdbarheten/kvaliteten er på hengeren? Tåler den litt "juling"?
En forskjell jeg har lagt merke til ved Tysse- og Tiki-hengerne er at Tysse ser ut til å ha lastekrokene montert i metallet i bunnen, mens Tiki ser ut til å ha de montert i sidekarmene. Innbiller meg at en risikerer å dra karmene skeive om en drar til litt for mye på Tiki-hengeren på grunn av dette.
Lastekroker i karmene vil da bøye de karmene også ? (Edit: ser de står lavt, så kanskje OK, men planet må vel være stivere med stål rammen til Tysse ?) Når jeg kjører f.eks. ved så er det eneste at det kan være lurt å planlegge tilgangen til krokene litt, tre i stroppen før det er helt fullt etc.
Jeg har kjørt mange lass med full nyttelast, men pleier å være flink til å begrense meg til nettopp riktig max totalvekt.
Av vedlikehold så er bremsevaierene byttet(pga rust), bremsesko på en aksel da bremsebelegget på ene hjulet hadde løsnet(parkert med bremsen på og måtte bankes løs), draget smurt(egentlig altfor sjeldent), etterstrammet festene til front-og baklem(disse er skrudd gjennom dørkeplate og stål under. Skruene gnager seg ned i dørkeplaten).
Hvis jeg får tid i løpet av sommeren så skal dørkeplaten snus og impregneres/sauses inn med ovatrol på begge sider, montere skvettlapper.
Alt i alt er det bra kvalitet i forhold til prisen(15k i 2007)
Nå er vel denne litt større enn TS vurderer, men nesten uavhengig av størrelse vil jeg anbefale nedfellbare karmer rund baut, nedfelte surrefester i bunn(helst i stålet).
Personlig foretrekker jeg sterkt underliggende hjul og nedfellbare karmer rundt hele. Jeg laster av mye materialer og slikt, det er enklere når man slipper å bøye seg så langt ned. Spesielt f.eks en pakke med kledning, da er det kjekt å bare kunne hente fra siden uten at karmen eller hjulet er i veien. Bruker du hengeren til å kjøre bort masse kan det dog hende du prioriterer annerledes. Utenpåliggende hjul = best når du laster hengeren selv. Underliggende hjul = best når hengeren lastes av andre og tømmes av deg. Jeg har kjørt litt med BK-henger med utenpåliggende hjul før, det av problemene med den var at den var så lav på midten bak at den ofte skrapet nedi "midtrabatten" på hytteveien...
Proff-presenningen til Tysse er også kjekk å ha synes jeg. God kvalitet, lett å ta av og på.