#21
 1,043     Akershus     0


Enig med siste poster - neg EK på 120m er ikke nødvendigvis krise, hvis eieren er villig til å spytte i mer.

Bauhaus deler imidlertid ett problem med Lidl: For få varehus, for liten omsetning. Store faste kostnader som skal deles på få varehus/liten omsetning.

De må enten satse og være villige til å tape eller legge inn årene. Tipper de satser - med de sinnsvakt høye prisene på byggevarer i Norge burde det være attraktivt.



Å sammenligne Bauhaus med Lidl blir feil. Det som var ødeleggende for Lidl var at de hadde varer som vi i Norge ikke var kjent med. Norge er ett av verdens kjipeste land å komme inn med nye produkter, fordi nordmenn er drit konservative på hva vi kjøper (i følge en key manager eller hva fanken de kaller seg på stabburet) De tester ofte ut et produkt i Norge først og går det her går det over alt.

Bauhaus har ikke samme problematikken i forhold til varespekteret sitt og det er ikke noe krav for suksess at en har en mengde varehus. Hvor mange hadde IKEA til å begynne med og de gjorde knallsuksess.


Nei, det er jeg ikke enig i. Lidl hadde ikke kritisk masse til å håndtere de faste kostnadene, og det har Bauhaus per i dag heller ikke. Forøvrig har Bauhaus også veldig mye private label - det er det de tjener penger på.

Forklaringen med sære nordmenn er nok også bare delvis riktig - det ble nok brukt av Lidl for å forklare omverdenen at de rota det til og gjrde en dårlig jobb...

   #22
 314     0
Lidl ble jo direkte motarbeidet mange steder.  Konkurrenter var flinke til å sørge for innsigelser mot byggetillatelser osv.  Så de endte vel opp med mye færre butikker enn de hadde ønsket, og innenfor dagligvare er det svært viktig å ha mange butikker i nærheten av hverandre for å holde distribusjonskost nede.

Bauhaus har en helt annen forretningsmodell, med enorme varehus som man fint kan levere fulle containere med varer til.  Distribusjonskosten blir derfor helt annerledes.  Bauhaus har nok også gjort en ganske solid vurdering før de kom til Norge, og de har nok godt med penger til å starte opp driften i Norge.  Det er klart enorme investeringer de har gjort her så det tar nok litt tid før de er på "pluss".

   #23
 22,342     Akershus     0

Forklaringen med sære nordmenn er nok også bare delvis riktig - det ble nok brukt av Lidl for å forklare omverdenen at de rota det til og gjrde en dårlig jobb...
Det var jo knapt nordmenn som handlet der, så det er riktig. Men de klarte å lage tull for seg selv også som ga dårlig pr og de endret profil slik at kundene ikke hadde forutsigbarhet.
   #24
 3,387     0
Det var selvsagt en forenklet forklaring på hvorfor Lidl gikk skeis, men en butikk full av ukjente produkter er ikke noe nordmenn så lett aksepterer. Og selvsagt var de lystne på en forklaring som ikke gikk på at Lidl hadde dårlige produkter eller lignende. Sære nordmenn passer jo godt for resten av Europa for de tror vi er litt spesielle for å si det mildt. :-)

Jeg tror det er lettere med egen label innenfor feks kraner og garderobeinnredning, badekar, servanter og slike ting enn med vaskepulver, sjokolade, melkeprodukter, kaffe etc. (men det er hva jeg tror ut fra hva jeg har hørt, kan ikke dokumentere det med hard facts)
  (trådstarter)
   #25
 162     Østfold     0
Ett par ord om prisløftet til Bauhaus. Mange gir seg over i en slags halleluja-stemning over prisløftet. Realiteten er jo at det er forbrukerne som må dokumentere lavprisene. Dette er vel ikke noe som den "jevne" forbruker bruker energi på, eller tenker så mye over. De fleste skumleser annonser og tilbudsaviser og tror på det de ser, "Lavprisløfte" og blander dette i farta sammen med "prisgaranti."
Etter min mening er dette en måte å villede den "jevne" forbruker, da varer kan, og sikkert er, billigere andre steder. Smart av Bauhaus, villedende for "oss."



   #26
 3,010     Akershus     0
Øh, hvordan er det villedende? Det står jo godt forklart på nettsidene og brosjyren deres hva prisløftet er. Om man legger noe annet i begrepet første gang man hører om det kan vel ikke sies å være aktiv villedning fra Bauhaus sin side.

Jeg er enig i at det er et PR-stunt, men hva så om folk ikke gidder å sjekke priser andre steder? Jeg sjekker og benytter meg av tilbudet. Om andre trenger å få inn folkevett med en 2"4 i bakhodet så er ikke det mitt problem.

Snu på problemstillingen: Kan du labbe bort på Maxbo, Byggmakker eller Coop Bygg med en Bauhaus-brosjyre og forvente at de matcher prisen, samt tar av 12% til av prisen?
   #27
 3,233     Vestfold     0

Ett par ord om prisløftet til Bauhaus. Mange gir seg over i en slags halleluja-stemning over prisløftet. Realiteten er jo at det er forbrukerne som må dokumentere lavprisene. Dette er vel ikke noe som den "jevne" forbruker bruker energi på, eller tenker så mye over. De fleste skumleser annonser og tilbudsaviser og tror på det de ser, "Lavprisløfte" og blander dette i farta sammen med "prisgaranti."
Etter min mening er dette en måte å villede den "jevne" forbruker, da varer kan, og sikkert er, billigere andre steder. Smart av Bauhaus, villedende for "oss."






Det het prisgaranti før, det er norske forbrukermyndigheter som påla dem å endre det til prisløftet.

Ja, man må følge med selv, men her har du en fair sjans til å få ting billig, både før og etter kjøp. Byggmax har vel samme opplegg. Hvor kan du få det andre steder? Det er jo intet negativt for oss som forbruker det at dem har prisgaranti. Vi taper ingenting. Andre steder du har blitt snytt med en høy pris kan du jo ikke komme tilbake å få igjen noe. Dessuten har jeg fått bonus på alt jeg har kjøpt billig. Det blir ikke kjempesummer av det, men det kommer da på konto. For meg betyr denne bonusen det samme som at jeg får et gratis proffverktøy i året om jeg ikke bruker pengene på noe annet. (Bonus kommer som kronasjer på konto så det er ikke noe man må benytte på Bauhaus selvfølgelig).

  (trådstarter)
   #28
 162     Østfold     0
Jeg er klar over hva lavprisløftet inneholder, men for folk "flest" kan dette lavprisløftet forveksles med en prisgaranti, altså at Bauhaus er billigst.
Tror man at prisløftet er en prisgaranti vil jo én ganske sikkert ikke bry seg med å sjekke andre konkurrenter. Dermed kan man bli blåst for en sterk reduksjon av pris [billigere hos konkurrent, ikke benyttet 12%'n].
Mange slår seg sikkert til ro med at Bauhaus virkelig har saumfart markedet for konkurrende priser og så satt ned egen pris.
Skulle vært artig å få sett en evt statistikk over hvor mange som har benyttet prisgarantien og fått redusert pris med 12%.
   #29
 7,685     Bærum     0
Jeg har benyttet prisløftet. De takket for tilbakemeldingen og satte ned prisen i butikken til det jeg hadde funnet. Så jeg tror ikke dette er gjort for å lure folk. Selvfølgelig er det sikkert mange som ikke sjekker, men det gjelder jo i alle butikker.
   #30
 3,233     Vestfold     0
Selvfølgelig er dette prisløftet markedsføring for å øke konkurransen mot andre. Klart, er man så dum og ser seg helt blind på det og bare kjøper, ja da er det bare å kjøre på. Er vel også derfor Elkjøp fortsatt har kunder. De har vært eksperter på å innbille folk at de er billige. Men de har jo ikke noe avslag eller noe slikt når kjøpet først er gjort. Du kan selvsagt returnere, men de går jo ikke under konkurrentens pris.

Prisløftet har jo aldri vært noe problem å få så lenge varen er lik om man har med en reklameblad osv. Det tar deg 2 min ekstra og det får man jo godt betalt for. Bruker man litt tid når man skal ha noe (som de fleste gjør) så er det jo raskt å se hvem som er billigst. Er ikke Bauhaus det har du en mulighet til å få det 12% under billigste.