#11
 1,617     Rogaland     0
Det bør vel være slik at om oppdragsgiver tar ansvar for at materiell skal være klart på arbeidsplass, er også ansvaret plassert der om arbeidet blir forsinket grunnet manglende deler. Men det blir det også om håndtverkeren mangler deler.
Mulig jeg spør dumt, men hvorfor har en håndtverker betalt for å sitte i kø til jobb?
Er i grunnen litt missunnelig.. Wink

   #12
 22,342     Akershus     0
Dette med innkjøp av materialer og avanse er et hett tema som er diskutert her før.

Min mening er at man må ha noe avanse hvis man skal kjøpe material, pga tidsforbruk, kapp risiko. Det er umulig å forklare dette for kunde. Da er det like godt å si at prisen er slik. Passer det ikke får du kjøpe det selv og ta risikoen.

Det har hendt at jeg har nektet å bruke materialer kunden har kjøpt fordi de har vært for dårlige. Ikke populært, men resultatet hadde blitt helt galt.
   #13
 1,617     Rogaland     0
hehe

Jeg er nok i kategorien der kundene oppsøker meg.. Ulempen med det er utgifter til lokaler/bygninger..
Men seriøst. Er det grunnen til at man har lønn for kjøring til arbeidssted?  

-Sett at man kjører hjemmenfra og har 30 min. til sitt arbeidsted som håndverker. Har man da lønn de 30 min.? Og hvem betaler? -firmaet man jobber for eller oppdragsgiver?
-I mitt fall har jeg også 30min. til jobb. I mitt firma får vi kun betalt for tiden vi er på jobb.

Hvorfor praktiseres dette forskjellig egentlig?
Mitt firma kjøper stadig tjenester av div. art. De fleste er avhengig av å møte opp hos oss. Enten for å selge en tjeneste eller for å utføre et håndtverk. Er vel som jeg har registrert kun håndverkere som tar betalt for kjøring til/fra.

Jeg spør ikke for å harselere med håndtverkere, funderer bare..
   #14
 21,481     Enebolig     0
Tariffen vår sier at 20 min skal gå for egen regning. Bruker jeg en halvtime til jobb så reiser jeg 20 min før.
   #15
 1,617     Rogaland     0
Jeg skjønner at man som arbeidstaker i et håndtverkerfirma har en slik ordning som du har Sopp. At arbeidstedene har forskjellige reisedistanser til enhver tid kan ikke gå ut over arbeidstakeren.
Det jeg funderer mer på er om ikke slike kostnader også burde vært bakt inn i timeprisen firmaet gir kunden.
Vårt firma livnærer seg på kjøp og salg av varer. Noen av disse varene kommer langveisfra og andre fra nærere plasseringer.
Dette priser vi inn i varekosten før vi presenterer en utpris til kundene. Skulle vi sammenligne en håndtverker regning ville det vært først varepris, deretter fraktpris på kvitteringen..
Fikk et anbud for et par år siden på oppsett av nytt sikringskap på en butikk. Anbudet så bra ut det og vi tok tilbudet. Etterhvert viste det seg at det ble adskillig tusen dyrere grunnet transport av personell og henting av div.
   #16
 1,617     Rogaland     0
Jeg driver mye å peser mine forretnings forbindelser om et lignende tema også. -Spesielt danske.. ;)
I danmark så er det veldig vanlig fra en grossist å ha en prisliste for varen lokalt. Ikke priset til den aktuelle kunds dør..
Ideen er at da virker det billigere, eller så gidder man bare ikke kalkulere en pris til kunden me all inclusive..
Man kan argumentere med hvorfor skal vi gidde å bruke tid på det, da resultatet blir det samme..?
Men det blir det ikke. For om hvis kjøper en vare kalkulerer vi fortjeneste ut fra total innkjøpskostnad. Når samme vare får mange forskjellige innpriser grunnet forskjellig fraktpåslag etter hvor mange som er bestilt.. blir det mye styr..

Det jeg vil frem til er: Når jeg kjøper en vare/tjeneste skjønner jeg at selger må tjene penger. Men kom med den ene totale summen/timeprisen med en gang..
Jeg er ikke interessert i fraktkostnader,pakkegebyrer,bankgebyrer,frisører etc..

Keep it simple 

Ps I USA er de eksperter på dette med tilleggskostnader. Prøv å finn ut hva en middagsrett koster der før du bestiller..