#71
 3,233     Vestfold     0
Har en sånn lokal sjappe her og. Den er grei om jeg mangler en skru eller noe, men ellers gir jeg f.... det er samme somlet der...

Merkelig, trodde denne Byggern sjappa her var så unik, men det er visst en gjenganger.....

   #72
 9,677     Kysten     0
Stein-k: du har nok mye rett idet du skriver. Også det at det er mye ungdom på ettermiddag. Men spørsmålet er om du er villig til å betale det som det koster ekstra å ha en i kassen som er ekspert på alle byggevarer? Når en driver butikk så har en kostnader og inntekter og dette skal forhåpentlig balansere eller enda bedre gå i pluss på inntektssiden. Sjekk regnskapene til byggevarebutikker ikke mange som blir feite av det. Alle ekstra kostnader må taes inn, enten ved å kutte på andre kostnader eller å skru opp prisen. Så du motsier deg selv, iden ene setningen har du forståelse for det at det koster å ha kunnskapsrike folk på jobb iden neste sammenligner du med en nettbutikk hvor du ikke får teknisk hjelp for deretter å irritere deg over at byggevarer i norge er dyr pga irrasjonell drift. Og avslutningsvis ønsker du ekspertene på jobb hele åpningstiden. litt på siden, Ingen har nevnt med et ord hva kostnaden er på frakt av byggevarer mye er veldig volumkrevende.
   #73
 489     Oslo     0
Ingen har nevnt med et ord hva kostnaden er på frakt av byggevarer mye er veldig volumkrevende.


Betlaler ca fem hundre +mva for å få kjørt materialene ut til byggeplass i oslo området.


Sitat fra: gringo på I går kl. 21:52:23
Hvis det er sånn at håndverkerne stikker rabatten i sin lomme er vel dette på kanten til uriktig fakturering. Om disse tar seg arbeidspenger for dette logistikkarbeidet i tillegg grenser det vel til en form for dobbeltfakturering.


Kan noen forklare med hvorfor det ikke blir klaget på at smartclub, coop, biltema etc. tjener penger på å selge produktene sine??

Er det ikke på kanten til uriktig prising av varer så lenge de tjener penger på det....?

Slutt å klag, begynn som håndverkere så er det ikke lenge før dere har samme rabatter som oss og ikke minst tjener altfor mye........... 
;D
Signatur
   #74
 9,677     Kysten     0
det er ikke mye med 500,- men det er vel korte avstander, i vest, nord og midt norge kan en fort få kjøretid på et par timer. men en har også transport fra produsent til trelasthandler
   #75
 3,258     Akershus     0

det er ikke mye med 500,- men det er vel korte avstander, i vest, nord og midt norge kan en fort få kjøretid på et par timer. men en har også transport fra produsent til trelasthandler


Som et symptom på resten av bransjen. 500,- er selvsagt sponsa transportpris. Igjen er prisene sausa inn og krysssubsidiert slik at vanlig forbruker ikke har den minste peiling på hva det faktisk koster.

Du får ikke en lastebil med kran til å kjøre mange meter for 500,-. Får man i det hele tatt lasten på bilen for den prisen?
--------------

Det er nå en ting, noe annet er jo det at enkelte kan komme til å tro at man faktisk får noen til å kjøre materialer for 500,-, at vi snakker om faktisk pris.

Vel...
Signatur
   #76
 543     Asker     0
Så du motsier deg selv, iden ene setningen har du forståelse for det at det koster å ha kunnskapsrike folk på jobb iden neste sammenligner du med en nettbutikk hvor du ikke får teknisk hjelp for deretter å irritere deg over at byggevarer i norge er dyr pga irrasjonell drift.


Nei, du feiltolker meg litt. Jeg har full forståelse for at ting koster. Og jeg betaler heller litt ekstra for å få den servicen jeg ønsker. Det er ikke prisene som irriterer meg mest. Jeg har slått meg til ro med at allt er dyrt i Norge... Og jeg tror ikke det er mange som driver irrasjonellt i Norge. Da hadde det vært kroken på døra ganske kjapt! Sammenligningen min om bilder, er jo at jeg ikke kan fly over til statene, så derfor blir det nettbutikk når jeg handler der. Men prisene i vanlig butikk der borte holder samme nivå som nettbutikken. Kanskje med et påslag på 5-10%.

Det som irriterer meg er at jeg ikke kan finne en byggevare sjappe som tilbyr kompetanse etter kl 16.00 og i helgene. Det hender at man møter på en og annen, men det er ikke en vane. Stort sett bare ungdom uten peiling og lite hjelpevillig. Jeg har sjeldent om aldri mulighet til å gjøre handler på dagtid og må gjøre dette på kveldstid og det er slitsomt og ikke kunne få profesjonell hjelp da!

Når jeg nå skal igang med å bygge huset på nyåret, så må jeg ta meg en del fri fra jobben for å kunne snakke med noen som kan hjelpe meg. Og det er jo også en kostnad for meg
Signatur
   #77
 9,677     Kysten     0
Ja jeg er enig, og det som er skumelt er at ungdommene (ikke alle) gir svar som er helt feil og det kan jo få fatale konsekvenser. Jeg tenker det at problemet for fagbutikker er å få tak i gode folk som er villig til å jobbe på kveldene.

   #78
 390     0

Hvis det er sånn at håndverkerne stikker rabatten i sin lomme er vel dette på kanten til uriktig fakturering. Om disse tar seg arbeidspenger for dette logistikkarbeidet i tillegg grenser det vel til en form for dobbeltfakturering. Mulig dette er en praksis som er godt innarbeidet og stilletiende akseptert av alle, og at det må vi bare godta. Uansett er framstår denne praksisen som kamuflering av de faktiske arbeidskostnadene.


Hæ? Denne debatten har jo tatt helt av nå!
Det er fri konkurranse i dette landet, det er opp til hver enkelt å sette sin pris. Om en håndverker forhandler seg fram til bedre innkjøpspriser så er dette en sak mellom ham og forhandleren, ikke mellom håndverker og kunde. Selvsagt tar håndverkere fortjeneste på produktene de leverer, det er blant annet det de skal leve av. Dessuten har de en vesentlig risiko ved at de kjøper inn en vare som de ikke nødvendigvis klarer å få inn pengene for i andre enden.

Den totale prisen hadde ikke blitt lavere om de hadde hatt en praksis med ren viderefakturering. Da ville timeprisen blitt dertil høyere, kostnadene må dekkes inn.

Når det gjelder forhandlerne og deres rabattsystemer så er dette noe forhandlerleddet også ønsker å komme til livs. Men det er ikke bare for en forhandler å avskaffe rabattsystemene, da mister de også kunder, i alle fall er de redde for det. Det er mange som kjøper rabatter…

Gjennomsnittlig DG hos byggevareforhandlerne er i dag under 30 %, og dette skal dekke alle kostnader som forhandleren måtte ha, deriblant kaffe til kundene. Da er det ikke voldsomt mye igjen til kjøpmannen… Og noe må det være igjen, hva skulle ellers være vitsen med å drive butikk?
   #79
 9,677     Kysten     0
Når du leverer bilen på verksted tar du med delene eller lar du verkstedet selge delene til deg?
Tømreren selger deg jo et ferdig produkt ikke bare arbeidet. Dersom du må gjøre en reklamasjon og har kjøpt varen selv tømrer har gjort jobben, hvem henvender du deg til med reklamasjonen?


"Hvis det er sånn at håndverkerne stikker rabatten i sin lomme er vel dette på kanten til uriktig fakturering. Om disse tar seg arbeidspenger for dette logistikkarbeidet i tillegg grenser det vel til en form for dobbeltfakturering. Mulig dette er en praksis som er godt innarbeidet og stilletiende akseptert av alle, og at det må vi bare godta. Uansett er framstår denne praksisen som kamuflering av de faktiske arbeidskostnadene."
   #80
 489     Oslo     0
Det er nå en ting, noe annet er jo det at enkelte kan komme til å tro at man faktisk får noen til å kjøre materialer for 500,-, at vi snakker om faktisk pris.

Vel...


Det er faktisk pris for meg og antageligvis alle proff kundene

Om de bla. bruker ekstrahjelper som ikke kan noe, ikke er service innstilt etc. for å spare inn penger for å kunne sponse transport, så er det uansett hvordan du vrir å vender på det den prisen jeg betaler! .


Som et symptom på resten av bransjen. 500,- er selvsagt sponsa transportpris. Igjen er prisene sausa inn og krysssubsidiert slik at vanlig forbruker ikke har den minste peiling på hva det faktisk koster.


Faktisk kostnad som du sikter til her er vel egentlig uvesentlig. Det er vel kun lastebileierne som kan si hva faktisk kost er. Skal du gå i dybden på dette burde du starte en egen tråd på det, der du tar med faktisk kostnad på alle tjenester, varer etc i alle bransjer.

Sett inn sitat
det er ikke mye med 500,- men det er vel korte avstander, i vest, nord og midt norge kan en fort få kjøretid på et par timer. men en har også transport fra produsent til trelasthandler


Fra produsent til trelasthandler betalte jeg noen få hundre lapper for et lass utvendig kledning.  Men dette er jo ikke faktisk da.....
Signatur