Alle kan prute. Jeg kan ikke skjønne at det er konkurransehindrende. Det er meg likegyldig hva kjøpmannen på hjørnet betaler for osten. Det er det jeg må betale for den som er interessant for meg. Synes jeg prisen er uakseptabel kan jeg kjøpe et annet sted, lage selv osv. Med byggevarer er det faktisk mere åpent enn med mange andre varer.
For å ha fri konkurranse med tanke på pris:
1. Du må vite prisen på varen hos ulike selgere 2. Du må vite hva andre betaler for varen hos samme selgere
Hovedregelen for konkurranse er at alle har lik tilgang på all informasjon, altså åpenhet om pris, dvs både hva jeg må betale, og hva du må betale.
Dette er ikke såå vanskelig å skjønne... ;)
Og så er det ett poeng å tenke som så, hvorfor vil diverse bransjer har deg som kunde over på diverse kort, rabatt og konto-ordninger.
Det er ikke for å være snill med deg, men det pakkes inn i noen fordeler for deg men den underliggende drivkraften, som gjør at de investerer millioner i å få deg på kroken, er at de tjener mer på å binde deg til masta (kontoen, rabattene, osv).
Du tjener ikke på det, vi (sluttkunden) tjener ikke på det, men selger tjener på det.
Og grunnen er at det reduserer og hindrer fri konkurranse på pris. ----------------
Og du kjenner dette fra alle andre bransjer hvor det offentlige/konkurranstilsynet stadig må gå inn for å bygge ned konkurransehinder, bank og forsikringsbransjen er ett godt eksempe, samt telebransjen osv.
Alt gjøres for å tjene mer penger. Du kan si hva du vil om BI folkene i ledelsen til diverse aktører, men det å tjene mer penger er faget og yrket deres og de vet hva de driver med.
----------------
Jeg syns i grunnen det er litt trist at en del av forbrukerne blir så overbevist og lurt at de ender opp som forsvarere for ordninger som kun er der for å generere større overskudd til aksjeeiere og eiere av bedrifter.
Og er noen av dere på den borgerlige/konservative/liberale siden ideologisk/politisk så burde dere i hvertfall skrike opp når dere blir del av/ser konkurransehindrende ordninger. Og i det minste bør man reagere på det som forbruker.
Men er dere på eiersiden så kan jeg jo forstå det.
Signatur
Ikke fagmann på noe som helst og sender aldri faktura til noen.
Jeg er ikke på eiersiden og heller ikke på butikksiden i noen bransje. Men jeg skjønner det at en får bedre pris dersom selger ser meg som en mer interressant kunde. Om jeg skal selge en vare til deg og gir deg 10% så må jeg selge mye mer for å tjene det samme og da må du kjøpe mer. Som forbruker gjør du ikke det.
Skal du som forbruker kjøpe mye en gang så kan du ta listen med deg rundt til mange tilbydere og få pris, den prisen du ender opp med er markedspris.
Nå skal jeg kjøpe hvitevarer og brunevarer, jeg gir blaffen i lokketilbudene og tar med listen over hva jeg har lyst på og gir den til butikkene, den som gir lavest pris på samme vare får leveransen. Så enkelt er det.
Lik pris til alle vil en aldri klare å få til, det er alltid noen som kan gå under i pris hvis de har lyst på leveransen. Det har med driften å gjøre til dem som selger. Er de god på innkjøp, holder lave kostnader og har god logistikk så blir de billigst, og det er de du som forbruker må finne. Det er ikke sikkert de er best på alt de selger men akkurat det du skal ha der og da er de best på. For trelasthandlere er nok salg av volum og rullering av lager et viktig poeng og det bidrar proffen med, derfor er de en interessant kunde for dem.
Jeg er selv på eiersiden i et par selskaper som livnærer seg av å kjøpe og selge varer. Allikevel er det mulig å ha et bredt og lengre perspektiv med det man gjør synes jeg. Vi har også siden tidenes morgen blitt tilbydt å være med på den ene mer fantastiske bonuskortløsning enn den andre. Samt utallige andre mer eller mindre kreative markedsløsninger. Jeg har alltid vært negativ til "bonus" kortene. Årsaken for meg er logisk. Den som tilbyr kortene skal også tjene penger. Og da må enten konsumenten eller butikken betale. Ergo er dette bare en overflødig parasitt.. Jeg får også spørsmål om rabattordninger for bruk av mine varer i jobbsammenheng. For vår del gir vi noe rabatt på en slik ordre om den kan hentes inn direkte fra leverandør. Den vl da ikke påvirke beregnet fortjeneste på eksisterende varelager. Blir da en ukes tid for kjøper å vente på denne ordren. Selv om de leverer en ordre som er meget stor utgjør de bare en brøkdel av omsetning over disk uten spesialbehandling. Så vi er sånn passe interessert i denne handelen.
Og som det blir nevnt her. Ja alle kan prute. Men er det ikke deilg enkelt å kunne gå et sted der man allerede har regnet ut de prisene som man minimum må ha for å gå rundt? Når jeg henter saker på trelasten en tidlig morgen ønsker jeg ikke å bruke tid på kverulering om pris. Det gjør jeg nok med leverandører i hverdagen.
For meg kan det se ut som det er marked for et trelastkonsept der det er kun et lager med god plass til hengeren og kun nettopriser. Ingen reklame, ingen plass brukt til hobbyverktøy etc..
Da jeg jobba i byggvaresjappe kunne vi gi mer rabatter til de som opprettet byggekonto via GE-moneybank .. grunnen til dette er så enkel som at bedriften min da slapp risikoen ved salg av varer på kreditt ettersom GEM kjøpte fordringene fra dag 1....
Om man ser for seg at hver 100. kunde ikke betaler og at denne kunden handlet for 40.000, er man nødt til å dra inn 400 ekstra på hvert salg - bare for å ta inn det tapte på den ene kunden....... I tillegg slipper man passe på purringer, inkasso osv osv osv ... Ligger mye penger i å "outsource" dette - penger som bedriften da kan tilby lavere priser til sine kunder på istedenfor....
DERFOR er "bonuskort/kundekort" en besparelse man kan tilby sine kunder
Ett paradoks er at om man søker på nettet etter MAXBO, finner man ut at maxbo ser på seg selv som "norges største merkevare innen byggevarer".
Som ungdommen selv sier det: LOL!
Sist jeg såg en undersøkelse var Byggmakker 10% over Maxbo hva gjelder kunderelasjoner til markedet... kombinert med at BM er norges eneste landsdekkende med sjappe i hvert fylke og at Maxbo LANGT FRA er Norges billigste tilsier vel at de ikke er største merkevare @ all.....
Vi har en 70-80 leverandører og kalkuleringsmetodene er varierende. Jeg har samme tilnærming mot våre leverdandører. Enklest mulig system og ingen avanserte kreative krumspring. Når jeg ser et produkt vi ønsker å ra inn i sortimanget e jeg kun på jakt etter en ting: tilgjengelighet og komplett pris inn til vår dør. Dette er ikke alltid lett å få til kan jeg love. Noen vil a varierende priser ut fra volum. Noen vil ha tilleggspåslag utover "produktpris" slik som frakt,behandlingsgebyr,lagerleie,pakking etc,etc. Skal vi være effektive og tilby lavest mulig pris er det kun en ting som gjelder; enklest mulig system med minst mulig arbeid.
2. Du må vite hva andre betaler for varen hos samme selgere
Dette er uinteressant fordi du får/har fått en annen pris. Selv om du får vite hva noen har betalt kan det hende at selger ikke vil selge til den prisen til deg. Skal du se hva alle andre har betalt? Skal du få vite hva selger har betalt? Skal du se regnskapet til selskapet du har tenkt å kjøpe av for å se om du blir "lurt". Skal du se selvangivelse/regnskap/hus/bil osv for å se om de involverte fortjener at du betaler så og så mye. Enjoy!
Hovedregelen for konkurranse er at alle har lik tilgang på all informasjon, altså åpenhet om pris, dvs både hva jeg må betale, og hva du må betale.
Dette er ikke såå vanskelig å skjønne...
Det er ikke noe problem. Du får ikke vite noe. Det gjelder alle kundene. (så godt som.)
Og så er det ett poeng å tenke som så, hvorfor vil diverse bransjer har deg som kunde over på diverse kort, rabatt og konto-ordninger.
Det er ikke for å være snill med deg, men det pakkes inn i noen fordeler for deg men den underliggende drivkraften, som gjør at de investerer millioner i å få deg på kroken, er at de tjener mer på å binde deg til masta (kontoen, rabattene, osv).
Du tjener ikke på det, vi (sluttkunden) tjener ikke på det, men selger tjener på det.
Og grunnen er at det reduserer og hindrer fri konkurranse på pris.
Disse programmene skal skape loyalitet. Og belønner de loyale. Kundene tjener antakelig på det. Det er uansett nok "illoyale" til at det blir effektiv konkurranse.
Alt gjøres for å tjene mer penger. Du kan si hva du vil om BI folkene i ledelsen til diverse aktører, men det å tjene mer penger er faget og yrket deres og de vet hva de driver med.
Fysj, det er umoralsk å tjene penger. Jeg regner med at du jobber gratis.
Jeg syns i grunnen det er litt trist at en del av forbrukerne blir så overbevist og lurt at de ender opp som forsvarere for ordninger som kun er der for å generere større overskudd til aksjeeiere og eiere av bedrifter.
Jeg skjønner ikke helt hvor du vil...
Og er noen av dere på den borgerlige/konservative/liberale siden ideologisk/politisk så burde dere i hvertfall skrike opp når dere blir del av/ser konkurransehindrende ordninger. Og i det minste bør man reagere på det som forbruker.
Er du meget langt over på den røde siden? Komunismen var ikke bra for noen, bortsett fra de på toppen. Hvis du ser på konkurransehindrende ordninger så får du økse ned på politikere og arbeider/fagbevegelsen først.
For meg kan det se ut som det er marked for et trelastkonsept der det er kun et lager med god plass til hengeren og kun nettopriser. Ingen reklame, ingen plass brukt til hobbyverktøy etc..
Byggmax er det nærmeste du koommer til det konseptet...
For å ha fri konkurranse med tanke på pris:
1. Du må vite prisen på varen hos ulike selgere
2. Du må vite hva andre betaler for varen hos samme selgere
Hovedregelen for konkurranse er at alle har lik tilgang på all informasjon, altså åpenhet om pris, dvs både hva jeg må betale, og hva du må betale.
Dette er ikke såå vanskelig å skjønne... ;)
Og så er det ett poeng å tenke som så, hvorfor vil diverse bransjer har deg som kunde over på diverse kort, rabatt og konto-ordninger.
Det er ikke for å være snill med deg, men det pakkes inn i noen fordeler for deg men den underliggende drivkraften, som gjør at de investerer millioner i å få deg på kroken, er at de tjener mer på å binde deg til masta (kontoen, rabattene, osv).
Du tjener ikke på det, vi (sluttkunden) tjener ikke på det, men selger tjener på det.
Og grunnen er at det reduserer og hindrer fri konkurranse på pris.
----------------
Og du kjenner dette fra alle andre bransjer hvor det offentlige/konkurranstilsynet stadig må gå inn for å bygge ned konkurransehinder, bank og forsikringsbransjen er ett godt eksempe, samt telebransjen osv.
Alt gjøres for å tjene mer penger. Du kan si hva du vil om BI folkene i ledelsen til diverse aktører, men det å tjene mer penger er faget og yrket deres og de vet hva de driver med.
----------------
Jeg syns i grunnen det er litt trist at en del av forbrukerne blir så overbevist og lurt at de ender opp som forsvarere for ordninger som kun er der for å generere større overskudd til aksjeeiere og eiere av bedrifter.
Og er noen av dere på den borgerlige/konservative/liberale siden ideologisk/politisk så burde dere i hvertfall skrike opp når dere blir del av/ser konkurransehindrende ordninger. Og i det minste bør man reagere på det som forbruker.
Men er dere på eiersiden så kan jeg jo forstå det.
Skal du som forbruker kjøpe mye en gang så kan du ta listen med deg rundt til mange tilbydere og få pris, den prisen du ender opp med er markedspris.
Nå skal jeg kjøpe hvitevarer og brunevarer, jeg gir blaffen i lokketilbudene og tar med listen over hva jeg har lyst på og gir den til butikkene, den som gir lavest pris på samme vare får leveransen. Så enkelt er det.
Lik pris til alle vil en aldri klare å få til, det er alltid noen som kan gå under i pris hvis de har lyst på leveransen. Det har med driften å gjøre til dem som selger. Er de god på innkjøp, holder lave kostnader og har god logistikk så blir de billigst, og det er de du som forbruker må finne. Det er ikke sikkert de er best på alt de selger men akkurat det du skal ha der og da er de best på. For trelasthandlere er nok salg av volum og rullering av lager et viktig poeng og det bidrar proffen med, derfor er de en interessant kunde for dem.
Vi har også siden tidenes morgen blitt tilbydt å være med på den ene mer fantastiske bonuskortløsning enn den andre. Samt utallige andre mer eller mindre kreative markedsløsninger.
Jeg har alltid vært negativ til "bonus" kortene. Årsaken for meg er logisk. Den som tilbyr kortene skal også tjene penger. Og da må enten konsumenten eller butikken betale.
Ergo er dette bare en overflødig parasitt..
Jeg får også spørsmål om rabattordninger for bruk av mine varer i jobbsammenheng.
For vår del gir vi noe rabatt på en slik ordre om den kan hentes inn direkte fra leverandør. Den vl da ikke påvirke beregnet fortjeneste på eksisterende varelager. Blir da en ukes tid for kjøper å vente på denne ordren.
Selv om de leverer en ordre som er meget stor utgjør de bare en brøkdel av omsetning over disk uten spesialbehandling. Så vi er sånn passe interessert i denne handelen.
Og som det blir nevnt her. Ja alle kan prute. Men er det ikke deilg enkelt å kunne gå et sted der man allerede har regnet ut de prisene som man minimum må ha for å gå rundt?
Når jeg henter saker på trelasten en tidlig morgen ønsker jeg ikke å bruke tid på kverulering om pris. Det gjør jeg nok med leverandører i hverdagen.
For meg kan det se ut som det er marked for et trelastkonsept der det er kun et lager med god plass til hengeren og kun nettopriser. Ingen reklame, ingen plass brukt til hobbyverktøy etc..
Om man ser for seg at hver 100. kunde ikke betaler og at denne kunden handlet for 40.000, er man nødt til å dra inn 400 ekstra på hvert salg - bare for å ta inn det tapte på den ene kunden....... I tillegg slipper man passe på purringer, inkasso osv osv osv ... Ligger mye penger i å "outsource" dette - penger som bedriften da kan tilby lavere priser til sine kunder på istedenfor....
DERFOR er "bonuskort/kundekort" en besparelse man kan tilby sine kunder
Som ungdommen selv sier det: LOL!
Sist jeg såg en undersøkelse var Byggmakker 10% over Maxbo hva gjelder kunderelasjoner til markedet... kombinert med at BM er norges eneste landsdekkende med sjappe i hvert fylke og at Maxbo LANGT FRA er Norges billigste tilsier vel at de ikke er største merkevare @ all.....
@boligbyggerne: Hvem var det innlegget ment til?
Men gjør alle det?
Vi har en 70-80 leverandører og kalkuleringsmetodene er varierende.
Jeg har samme tilnærming mot våre leverdandører.
Enklest mulig system og ingen avanserte kreative krumspring.
Når jeg ser et produkt vi ønsker å ra inn i sortimanget e jeg kun på jakt etter en ting: tilgjengelighet og komplett pris inn til vår dør.
Dette er ikke alltid lett å få til kan jeg love. Noen vil a varierende priser ut fra volum. Noen vil ha tilleggspåslag utover "produktpris" slik som frakt,behandlingsgebyr,lagerleie,pakking etc,etc.
Skal vi være effektive og tilby lavest mulig pris er det kun en ting som gjelder; enklest mulig system med minst mulig arbeid.