Ja EL og rør er verst fikk 88% rabatt på kabel på elektroscandia på endel varer og fremdeles synes jeg det var dyrt. stakkars de som handler der til fullpris. også samme med rør.
At håndverekrne får 30-40% og de største entreprenørene 50% mens privatkunder skal være glade om de får noe er slik det bør være mener jeg.
Ja EL og rør er verst fikk 88% rabatt på kabel på elektroscandia på endel varer og fremdeles synes jeg det var dyrt. stakkars de som handler der til fullpris. også samme med rør.
At håndverekrne får 30-40% og de største entreprenørene 50% mens privatkunder skal være glade om de får noe er slik det bør være mener jeg.
Det er ikke slik det bør være i det hele tatt, det vitner om helt latterlig profitmarginer med slike rabatter, en rabatt basert på innkjøpsmengde, som gjelder alle, uansett om du er privat, etreprenør eller håndverker kan jeg være med på. Noe annet er bare tull.
Tviler på at denslags forsvinner. Mister alle proffene alle rabattene så starter det sikkert opp sjapper som bare selger til proffene for å slippe røkla som kommer inn fra gata og bruker to timer av en konsulents tid på to kvadrat med billigflis.
Så ekspanderer de og trenger nye markeder. Åpner for publikum med oppjusterte priser og så er vi igang igjen.
Rabatt for storkonsumenter er helt greit så lenge det ikke er snakk om sjukt mye i forskjell. De som handler mye og ofte ønsker du å sikre blir faste kunder. Jeg derimot, er en gnien jævel som tar de med best tilbud hver gang. Er ikke det de jeg handlet hos sist så bryr det meg midt på leggen.
Det kommer konkurranse fra nett og fra andre steder, jeg tipper det blir mer sånn som endel andre bransjer er, billigforretninger på nett og andre steder med lite service. Samt spesialistforretninger med mer service og noe høyere priser. Blir presset stor nok fr anet tog andre steder så har man fint lite valg, da vil tullepriser forsvinne, uansett om de vil eller ikke.
En elektriker skal montere, en snekker skal snekre en rørlegger skal koble og montere etc.... De skal IKKE selge varer, bør ikke dra lenger enn over kjølen til Sverige da er dette normalt, de gjør jobben og kunden fikser materiell. Slik vil det bli i Norge også, de som ikke vil være med på dette vil gå under rett og slett.
Det kommer konkurranse fra nett og fra andre steder, jeg tipper det blir mer sånn som endel andre bransjer er, billigforretninger på nett og andre steder med lite service. Samt spesialistforretninger med mer service og noe høyere priser. Blir presset stor nok fr anet tog andre steder så har man fint lite valg, da vil tullepriser forsvinne, uansett om de vil eller ikke.
Men nettsjapper gir også rabatt serru. Hadde du sett hva enkelte av de nettbaserte leverandørene gir min arbeidsgiver i rabatter så hadde du ledd. (Prøver å generalisere her. Ønsker ikke å henge ut noen pga. avtaler).
Nett hjelper ikke. Det hjelper derimot på generelt høye priser og trangsynt måte å drive butikk på, men at storkunder får rabatter tipper jeg vil fortsette helt uavhengig av fysisk eller virtuell butikk.
En elektriker skal montere, en snekker skal snekre en rørlegger skal koble og montere etc.... De skal IKKE selge varer, bør ikke dra lenger enn over kjølen til Sverige da er dette normalt, de gjør jobben og kunden fikser materiell. Slik vil det bli i Norge også, de som ikke vil være med på dette vil gå under rett og slett.
Problemet er at du som forbruker er prisgitt (!) håndverkeren. Har selv opplevd at håndverkeren nekter å gjøre en jobb hvis han ikke selv skal ta hånd om levering av materiale / varer. Når timebetalingen er så høy som den er så oppleves det som svært urimelig at de skal ha fortjeneste av varer og materiell også.
Timeprisene er ikke høye de er meget lave. De blir hardt presset av et labert marked og utenlandsk konkurranse. Så om du tror det er gullgruve å drive et lite byggefirma tar du feil. Om påslaget på varer forsvinner må pengene inn på en annen måte.
Idag er det slik, vent og se, er du smart og driver firma så begynner du allerede og ta disse jobben nå, da har du et stort fortrinn.
Det er akkurat det utlendingene gjør. De tar fortjenesten på timelønna si, og ferdig med det. De har skjønt at norske kunder faktisk ønsker å ha full frihet og leie inn noen som kan gjøre jobben, noen som har kompetansen, ikke en som i tillegg skal selge inn overprisede materialer av bestemt merke, handlet hos en bestemt forhandler, som har en snedig payback ordning med håndtverkeren (rabatten som håndtverker får, men som kunden betaler).
Når da timelønna er vesentlig lavere enn norsk lønn, ja da taper de norske i konkurransen.
Signatur
Ikke fagmann på noe som helst og sender aldri faktura til noen.
Det kan sikkert prates opp og ned i mente ompriser som er for høye og fortjenseter som er for store, men gå å se på regnskapene til entreprenører, de aller færreste har mer enn 15% i overskudd, er det for mye? Skjønner jo at de fleste som er "håpløst oppgitte" over håndverkere jobber som noe helt annet, det hadde vært morsomt å vite hva dere drev med, men tipper de fleste jobber i frivillige organisasjoner. De fleste driver en bedrift for å tjene penger, hva med Statoil, Hydro, Telenor og gutta på børsen, hva er avansen på varene de selger eller formidler?
At håndverekrne får 30-40% og de største entreprenørene 50% mens privatkunder skal være glade om de får noe er slik det bør være mener jeg.
Det er ikke slik det bør være i det hele tatt, det vitner om helt latterlig profitmarginer med slike rabatter, en rabatt basert på innkjøpsmengde, som gjelder alle, uansett om du er privat, etreprenør eller håndverker kan jeg være med på. Noe annet er bare tull.
AtW
Det kommer konkurranse fra nett og fra andre steder, jeg tipper det blir mer sånn som endel andre bransjer er, billigforretninger på nett og andre steder med lite service. Samt spesialistforretninger med mer service og noe høyere priser. Blir presset stor nok fr anet tog andre steder så har man fint lite valg, da vil tullepriser forsvinne, uansett om de vil eller ikke.
Nett hjelper ikke. Det hjelper derimot på generelt høye priser og trangsynt måte å drive butikk på, men at storkunder får rabatter tipper jeg vil fortsette helt uavhengig av fysisk eller virtuell butikk.
Problemet er at du som forbruker er prisgitt (!) håndverkeren. Har selv opplevd at håndverkeren nekter å gjøre en jobb hvis han ikke selv skal ta hånd om levering av materiale / varer. Når timebetalingen er så høy som den er så oppleves det som svært urimelig at de skal ha fortjeneste av varer og materiell også.
Det er akkurat det utlendingene gjør. De tar fortjenesten på timelønna si, og ferdig med det. De har skjønt at norske kunder faktisk ønsker å ha full frihet og leie inn noen som kan gjøre jobben, noen som har kompetansen, ikke en som i tillegg skal selge inn overprisede materialer av bestemt merke, handlet hos en bestemt forhandler, som har en snedig payback ordning med håndtverkeren (rabatten som håndtverker får, men som kunden betaler).
Når da timelønna er vesentlig lavere enn norsk lønn, ja da taper de norske i konkurransen.
Skjønner jo at de fleste som er "håpløst oppgitte" over håndverkere jobber som noe helt annet, det hadde vært morsomt å vite hva dere drev med, men tipper de fleste jobber i frivillige organisasjoner.
De fleste driver en bedrift for å tjene penger, hva med Statoil, Hydro, Telenor og gutta på børsen, hva er avansen på varene de selger eller formidler?