5,886    5    5  

Eksentersliper til polering av bil og båt?

 369     0
Tenker bilen (og båten) må få sitt stell til våren, tidligere har polering og voksing foregått med håndemakt og tenkte nå å kjøpe en polermaskin. Men ser muligheten av å slå to fluer i en smekk med ny eksentersliper og polermaskin i ett... Tenker da spesifikt på en pakke med Bosch pex 400. Der følger det med ull og skumpad til polering.... Noen som har erfaring med denne Boschen til det bruket?
Er vel neppe noe for detailerfantastene, men hva for vanlige folk med vanlige biler?

   #1
 6,693     Akershus     1
Litt lite effekt på den. De "slappeste" DA-maskinene til bil er på 500W. Jeg tror nok også den vil slutte å rotere når det legges litt press på den. Det er ikke det du vil når du skal polere bil. Maskinpolering handler om å få opp temperaturen i lakken og press er gjerne nødvendig for å få det til.

Hvis "eksentrisitet" er det samme som "utkast" på detailerspråk, er heller ikke det noe å skryte av. Rimelige, men gode DA-maskiner ligger på 8 mm. De virkelig gode fra 15 - 21. Boschen har 2,5 mm. Hvis planen er å gjøre særlig korrigering av lakk tror jeg du må holde på lenge.

Signatur
   #2
 10,486     Akershus     0
Skal du bare ha bilen noenlunde ren og litt blank, så er det like greit å kjøpe håndmakt. Poleringsmaskin trenger man først når man beveger seg litt over i de proffes rekker, og begynner med korreksjon av riper. Altså at man fjerner ripene, ikke bare dekker over dem. Da trengs en skikkelig maskin, en som kan gå på LAVT turtall med MYE vekt. Kjøp noe skikkelig, eller fortsett for hånd. Sånt ræl som følger med diverse maskiner er ikke brukbart til noe. Ullpute kan være mye rart. Jeg har en sak med ull, og den er veldig grov. Litt feil bruk, så pusser man seg gjennom lakken før man vet ordet av det.

Ordentlig behandling for å få bilen ripefri og lakken ordentlig fin gjøres normalt i minst 4 steg, og det er veldig viktig at vekt/turtall på maskinen, grovhet på puten som brukes, og poleringsmiddel/slipemiddel stemmer overens.
Signatur
   #3
 6,693     Akershus     1
Litt OT, men 4 steg var vel litt i overkant som en generell retningslinje. Ofte kan man oppnå veldig gode resultater på ett steg med riktige produkter/komboer.

Ellers veldig enig med deg, frodes. Og ja, ull er det groveste man kan polere bil med. Fjerner riper meget effektivt, men etterlater mye kjørespor som må ryddes opp i med et nytt steg. Hvor effektivt det vil være på en eksentersliper med 2,5 mm. utkast er en annen sak. Generelt er maskiner med eksentriske bevegelser mye mindre risikabelt med tanke på fare for gjennombrenning av lakk enn rene roterende maskiner.
Signatur
   #4
 10,486     Akershus     2
Nja, ett steg holder ikke. Skal du gjøre det for hånd og få greit blank bil bør man:
1. Avfetting
2. Polering
3. Voks

Som et minimum. Alt dette er mest snakk om å påføre midler, og gjøres fint for hånd.

Skal man FJERNE riper, må man til med poleringsmaskin.

1. Grov pute/pasta. Fjerner riper, etterlater mye spor.
2. Finere pute/pasta for å fjerne spor.
(3. Enda finere pute/pasta for å fjerne spor etter 2. Kommer an på lakken om 3. trengs)
4. Polering
5. Voks.

Til sånt trengs maskin, og da noe ordentlig.
Signatur
   #5
 6,693     Akershus     1
Det kommer litt an på hva man mener med steg Smile Når jeg snakker om steg tenker jeg bare på (maskin)poleringen. Det finnes etter hvert en del gode enstegsprodukter for maskinpolering som kombinerer høy grad av cut/korrigeringsevne og glans. Så mange ganger kommer man i mål med ett steg med maskin, men det avhenger av lakktilstand, hardhet på lakk, kombinasjoner av pute/produkt og selvsagt hvilket resultat man ønsker.

For- og håndvask må man uansett gjennom før man gnur på lakken, enten det gjøres for hånd eller med maskinkraft. En runde med metallpartikkelfjerner bør også være fast prosedyre både før håndpolering og maskinpolering. Før man kjører i vei med _maskin_ bør man også bruke clay for å fjerne urenheter man ikke tar med avfetting og håndvask, men det er ingen god idé om man skal håndpolere da clayen kan gi merker (marring) i lakken som man ikke får bort uten maskin.

Sånn ellers tror jeg ikke vi snakker helt samme språk. Det du har som punkt 1, 2 og 3 i den siste lista er for meg det som er poleringen. Man bruker kombinasjoner av polish og puter for å polere bort riper og defekter i lakken samt hente frem glans. Deretter legger man et lag voks eller sealer for å beskytte lakken og gi ytterligere glans.

Var ikke meningen å dra tråden avgårde i detailerretning Smile
Signatur