Det var noen urealistiske vurderinger rundt vekt av ved oppi denne tråden. Har 1300kg Tysse henger (1000kg nyttelast) med tipp. Noe mindre for vedhenting kan en ikke bruke etter min vurdering. Har utnyttet tipp egenskapene noen ganger ved å rulle innpå rotstokken jeg ikke klarte å løfte.
Nå har jeg fått testet Nor-Trailer 212 noen runder. Det første som slo meg når jeg kjørte hjem fra butikken var hvor stille og umerkelig den var bak bilen. Er vant med leiehengere som bråker, rister og dunker (dunk fra fleks i drag som "fjærer"). Denne var nesten umerkelig bak bilen. Sikkert litt pga størrelsen, men den glir pent over dumper. Mindre hopp og sprett enn jeg er vant med.
Det eneste jeg savner er håndbrekk. Draget kunne også vært noe lenger (kommer litt lett ut av kurs ved rygging). Og jeg kunne egentlig tenkt meg 240 lengde for plass til plater etc.
Men det er en veldig fin liten henger. Om den holder over tid får jeg bare se, men så langt har det vært en positiv opplevelse.
Ps: hengeren kan tilsynelatende lagres stående. Det er knotter under som gjør at den kan lagres stående på bakluken. For de som skulle ha behov for det.
De er veldig glad i å ta dere som kjører med overlast, fyller du hengeren så vet alle at du kjører med overlast. Teknikken er å gjøre hjemmeoppgaven rett og beregne maks fyllehøyde. Men jeg pleier å legge inn litt margin for gutta i hjullasteren stopper skjelden akkurat når du gir tegn. Og siden du muligens kjører uten bremser (manglende håndbrekk) så må du passe på 60km/t fartsgrense som gjør en slik henger ubrukelig for veldig mange. I tillegg pass på når du skal koble på henger i litt nedoverbakke, jeg bruker håndbrekket for ikke å kjøre i støtfangeren når en kobler på alene.
Enkelte nevner lengden på draget. Egentlig er det uvesentlig. Det som teller er avstanden fra så langt frem som du kan laste materialhaugen og tilbake til akslingen. Er dette 2,5m, så vil en 5m planke ligge i balanse med 0kg kulevekt. (Om en ser bort fra vekten på selve draget)
En henger med langt drag kjører normalt betydelig bedre enn en med et kort drag, i tillegg er den lettere å rygge. Så her er ikke alle enige. Du trenger også litt klaring til bilen når du laster litt volum fremoveri hengeren. Men med lav vekt så får en selvfølgelig ikke like bred stabbel.
Lasting og hengere er jo et generelt problem. På endel billige hengere er det omtrent umulig å få surret lasten skikkelig, surrekrokene tåler nesten ingenting.
Det er nok ganske få som tør å tråkke bremsen i bånn fra 30-40km/h slik vi lærte på lastsikringskurs for å sjekke at lasten faktisk er sikret.
Jeg vil oppfordre alle som vurderer å kjøpe henger uten brems, eller bare låner henger uten brems, til å sjekke bilens vognkortet på bilen. Jeg har en oppfatning at det er relativt mange biler som begrenser maks tillatt totalvekt på henger uten brems til 500-600 kg, selv om bilen kan trekke henger på både 1000 og 1200 kg *med* brems. Trekk fra egenvekten på hengeren, og du har plutselig ikke lov til å hente mer enn en halv pall ved om gangen...
Meget lav pris på nor-trailer 212 ift konkurrentene, er kvaliteten brukbar likevel?
Det første som slo meg når jeg kjørte hjem fra butikken var hvor stille og umerkelig den var bak bilen. Er vant med leiehengere som bråker, rister og dunker (dunk fra fleks i drag som "fjærer"). Denne var nesten umerkelig bak bilen. Sikkert litt pga størrelsen, men den glir pent over dumper. Mindre hopp og sprett enn jeg er vant med.
Det eneste jeg savner er håndbrekk. Draget kunne også vært noe lenger (kommer litt lett ut av kurs ved rygging). Og jeg kunne egentlig tenkt meg 240 lengde for plass til plater etc.
Men det er en veldig fin liten henger. Om den holder over tid får jeg bare se, men så langt har det vært en positiv opplevelse.
Ps: hengeren kan tilsynelatende lagres stående. Det er knotter under som gjør at den kan lagres stående på bakluken. For de som skulle ha behov for det.
Det er nok ganske få som tør å tråkke bremsen i bånn fra 30-40km/h slik vi lærte på lastsikringskurs for å sjekke at lasten faktisk er sikret.