Uten brems har vært helt uaktuelt så har aldri sett på dette, med brems må en merke seg at med B og B96 sertifikat så er det tilatt Totaltvekt og ikke aktuelle vekter som gjelder. Om det er slik med problemet over har jeg ikke sett på.
Mitt innlegg var mest en kommentar til oyvindhh i innlegg #15. 920 kg last + 137 kg egenvekt = 1057 kg uten brems ville vel helt sikkert ført til en alvorlig reaksjon fra politi og/eller vegvesen om man ble kontrollert. Om bilen i tillegg bare kan trekke 500 kg uten brems har man mer enn 100 % overlast...
Måtte sjekke min egen (små)bil, som kan dra 1000 kg med brems, den kan faktisk ikke dra mer enn 450 kg uten brems. Ble overrasket, trodde faktisk det var 500 kg... Da er det ikke mange kg. igjen til last etter at du har trukket fra egenvekten.
Sjekket vognkortet. Bilen kan trekke 750kg uten brems eller 2250kg med brems.
Ser Nor 212 hengeren selges med brems for 8495,- kontra 5995,- uten brems. Da får man også håndbrekk. I praksis går det fint uten håndbrekk, men da må man ha noe å legge bak hjulene om den skal stå i nedoverbakke. Hengeren er for øvrig lett å manøvrere frakoblet.
Men ser at om jeg skal særlig opp i hengervekt må jeg ta B96 pga høy egenvekt på bilen.
Uten brems er det 60km/t ved aktuell vekt over 300kg. Tar en bort vekt på henger skal en ikke ha mye for å komme opp til dette. Dvs tilhenger uten brems kan bare brukes for helt spesielle bruk. All annen bruk blir trafikkfarlig. (Enten kjører du alt for fort, husk grenser for førekort beslag, de regnet ut i fra 60km/t eller så er du så voldsom prop i trafikken at du skaper masse farlige situasjoner, husk også 80km/t med henger med brems som grense, men 110 grense er du også er svært nær førerkotbeslag hvis du ikke tar hensyn i tillegg hvis du kommer ut for dårlig vei er dette svært farlig)
Liten oppfølging - en felg ble ødelagt av overlast og er byttet. Har kjørt en tur til med med hengeren nå. Fortsatt knallfornøyd! Med 163kg nyttelast før hastigeten må justeres fra 80 til 60km/t er det null problem med sofaer, hageavfall og andre ting som har mer volum enn vekt. Genialt å bare hive det som skal på dynga oppi hengeren, og svippe de kilometerne bort til Grønmo når den er full
Ref. topic.... Andre som har erfaring med hengeren? Skulle gjerne hatt alufelger til den. Hentet fryseskap i går. Det burde vært festekroker midt på gulvet på hver side. Det er kun festekroker i hvert hjørne oppi hengeren.
Måtte sjekke min egen (små)bil, som kan dra 1000 kg med brems, den kan faktisk ikke dra mer enn 450 kg uten brems. Ble overrasket, trodde faktisk det var 500 kg... Da er det ikke mange kg. igjen til last etter at du har trukket fra egenvekten.
Ser Nor 212 hengeren selges med brems for 8495,- kontra 5995,- uten brems. Da får man også håndbrekk. I praksis går det fint uten håndbrekk, men da må man ha noe å legge bak hjulene om den skal stå i nedoverbakke. Hengeren er for øvrig lett å manøvrere frakoblet.
Men ser at om jeg skal særlig opp i hengervekt må jeg ta B96 pga høy egenvekt på bilen.
Genialt å bare hive det som skal på dynga oppi hengeren, og svippe de kilometerne bort til Grønmo når den er full
Ellers er akselbrudd det som pleier å være skaden på hengere som står i veikanten ut fra Skedsmo pukkverk ...
Her er nyttig info for å finne frem i jungelen av lover/regler rundt biltilhengere.
http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/2017/07/05/Anmeldt-for-manglende-sikring-av-last-14977399.ece
(Teksten er om manglende sikring, men bildet viser vekten en under hvert hjul).
Hentet fryseskap i går. Det burde vært festekroker midt på gulvet på hver side. Det er kun festekroker i hvert hjørne oppi hengeren.