jaf
   #11
 6,176     tromsø     0
Fin sag, liker de bedre jo eldre de er...Her står litt om motoren http://www.modellflynytt.no/thread15658.html
Pleier å vaske kontaktpunter med papir og litt rødspit når eg skifter børster. Ofte ganske skittent.Vet ikke om det er rett.Har vært borti at det gnistrer og går urent med slitte børster og "støv" på aksling.(rester av den oppbrukte børsten)

   #12
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
1. Har du erfaring som tilsier at det oppstår kortslutning av viklingene når en slik skade har oppstått?

2. Siden du kan dette, hvordan kan du ellers måle om viklingene har innbyrdes kortslutning eller ikke?

3. Jeg er ikke enig med deg.

4. Ikke enig i at kommutatoren slites ut raskt, men det er jo kjekt å kunne påstå dette for å framstå som at man virkelig kan noe i verden. Hadde jeg hatt tid og vilje, så hadde jeg vist det to helt identiske universalmotorer. En med og uten kondensator. Du hadde aldri gjettet hvilken av dem som hadde kondensator. Børsteslitasje er proporsjonalt med strømmen til rotoren og kondensatoren har mindre virkning i den forbindelse. Den vil fjerne plasma som dannes og i den grad hindre støy og slitasje, men graden er begrenset. Dens viktigste funksjon er å hindre radiostøy.


Det er da overdreven forskjell på de to der. Jeg er enig i første påstand. Men da snakker du om pluss minus 100% om den faktisk er 0,2 ohm. Så du kan ikke se om det er kortslutning mellom tråder i en og samme vikling. En growler er egentlig det beste, men det er en skjelden sak i dag. La oss være enige om at et multimeter kan fastslå at ankeret er ødelagt, men ikke at det er i orden.

Og javisst kan du kjøre uten kondensatoren. Men i tillegg til å jamme radioer i nærheten så sliter du ut kommutatoren raskt.
   #13
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     1
Einar_S har sendt en grei og diplomatisk melding, så vi har dette ligge. Ønsker ikke å forstyre TS.  Smile
   #14
 22,342     Akershus     0
Hvis kommutatoren har "hopp" eller er meget svidd er det bare å bytte ankeret. Jeg tror ikke de er så galt priset.

Dette er vel en Elu 274. Jeg har en slik der jeg dessverre har øvelagt bladdekselet og som har fått slark, men det var/er en knall maskin. Den er bedre bygget enn de 707ene jeg har. Det finnes en Elu 274 modell som har en ekstra sterk motor. Den er meget ettertraktet.
  (trådstarter)
   #16
 10,486     Akershus     0
Takker for mange gode tips.

Jeg har ikke mulighet til å gjøre noe særlig med saga på noen uker, men skal fly på den og se hva jeg finner da.

Modellnummeret kan jeg finne. Jeg mener den er 1100 watt. Den bruker litt tid på å spinne opp, og enda lenger tid på å stoppe.


Er konklusjonen at "uansett hva" som er feil, så er det relativt greit å fikse, uten risiko for økonomisk ruin?


edit : fant et gammelt bilde :

Signatur
  (trådstarter)
   #17
 10,486     Akershus     0
Hjemme fra ferie, og på tide å få gjort litt igjen.

Saga er plukket i småbiter, og jeg aner at noe ikke er helt som det skal. Børstene ser, så langt jeg kan bedømme, ut til å være i grei stand.

Jeg har tatt en masse bilder, som ligger HER .

Fint om noen vil ta en titt, og se om de kan konkludere litt.
Signatur

   #18
 22,342     Akershus     0
For meg ser det ut som om en av "kobberkontaktene" er mere svidd enn de andre. Kjenn etter om "kobberkontaktene" ligger jevnt når du dreier ankeret.
  (trådstarter)
   #19
 10,486     Akershus     0
Du tenker på de som børstene subber mot?

Det var det som slo meg også. Det virker som noen få ligger dypere enn de andre.
Signatur
   #20
 241     0
Jeg ville sataet på å dreie kommutatoren og spandere på nye børster her ja, og kontrollerer kondensatoren og at børstene glir lett..
Det ligger en del informasjon vedrørende børstemotor og hvordan man dreier og kontrollerer kommutator her på elbilforum. Gjelder forsåvidt likestrømsmotoer men rep av kommutator blir vel det samme: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4905.0.html
Om du søker på kommutator og bruker "hens" i forumet finner du mere interessant.