Surrekrokene til Tysse er felt nedi, og dreneringshullet tettes lett slik at vatn og drit kjem inn i surrefestehengslet.
"Hengsel piggene" som er på undersiden av festekroken som oblygre viser er faktisk på undersiden av hengeren, det er her saltet fra veien kommer og tar dem. så vask og smøring tror jeg kan hjelpe.
Og ellers har jeg også kjørt boggihenger og en enakslete hengere går mye bedre på humpete norske veier etter min erfaring. (Men så har primært kjørt en-akslings hengere med hjul utenfor kassen).
"Piggene" står fast, det er henglset som beveger seg, så smøring må foregå overifra. Eg reingjer godt nedi, tetter dreneringshullet med tape og fyller olje i og lar det stå ein dag slik at det trekker mest mulig inni hengselet.
Einaste gangen ein einaksla henger er betre å kjøre enn ein boggihenger er når den er tom, noko eg unngår i det lengste, da lar eg heller hengeren stå att heime.
Nå er det jo blitt lettare å dra stor tilhenger på B sertifikat, iallefall om ein har liten bil, så boggi kan vel fleire satse på, sjølv om ein ikkje kan laste den maks. Eg gjekk nett frå 1,5m til 1,8m bredde på hengeren, og fekk bruk for det bortimot første helga til å frakte diverse, bla. ei stålplate på 3x1,8m. Naboen (som eg overtok denne 1,8 m breie hengeren fra) gjekk opp til 2,2 m bredde da han kan frakte 2 m breie armeringsmatter oppi. Så ein henger kan ikkje bli for stor.
Noen som vet om Gaupen også har 13pol kontakt som standard nå?
De har 13 pol som standard, surrekrokene til gaupen er veldig bra Vi har solgt ca 80 tilhengere siste 2åra inhallingdal til proffen ogbikkevhattven klage. Men jeg ville nok vurdert en bogginår du skal første kjøpe deg henger. Helt annen kjørekomfort og slipper at lasten hopper og danser rundt for hver hump man kjører i. Jeg har selv en boggi som er 170x345x35. Meget fornøyd med denne, har også en gaupen hestehenger og er veldig fornøyd med Gaupen
Primært ville jeg ha boggie. Men siden det da blir enda mer egenvekt på hengeren, og dertil økte servicekostnader på alt som ruller, så har jeg vel i grunn slått det fra meg for denne gang. Men jeg har ikke kjøpt enda, selv om kandidatene mine denne gang endte på to enakslede.
I forhold til de to du har vurdert ville jeg vurdert å øke kassemålet litt, uten nødvendigvis å øke egenvekten.
Større kassemål gir lavere tyngdepunkt med samme mengde last, alltid en fordel i mine øyne. Tror i alle fall du kan få Tysse i en versjon med 320 lengde til nesten samme pris og med samme nyttelast.
Neste økning vil gi en del mer egenvekt, iallefall om jeg skal holde meg til den opprinnelige kvaliteten. Skal jeg ha det i Gaupen yrkeshenger er jeg oppe i 420 egenvekt, og det begynner å nærmere seg 3X av den jeg hadde Jeg ser helt klart nytten, og jeg kan få den lengden om jeg ikke velger yrkeshenger og gir avkall på nedfellbare sidelemmer osv med redusert vekt, men jeg kan ikke si det frister helt. Så er litt vanskelig å si hva man skal.
Er det mangel på be som gjør att du vil ha så lav vekt? Ser den jeg har, så kan jeg laste 1650 kg, altså totalvekt 2000kg! Veldig praktisk, da jeg f.eks fikk med med en pall med beleggningsten
Jeg har ikke BE nei, men jeg trenger ikke større enn 1300kg. Det er en markant økning fra de 750kg jeg har hatt før. Kan fint ha 1500 på bilen jeg har nå, men 1300kg holder. Men det er jo ingen vits i å ha alt for svær lastekapasitet heller, da man også må ha bil som kan trekke lasten :)
Ikke noe problem å finne en henger som er lettere og spinklere i konstruksjonen som tar mer nyttelast. Men jeg prioriterer heller å få en solid henger, men langt drag, som alle lemmer kan taes ned :)
Det blir nok Gaupen pga løsningen med sidelemmene og festekrokene. Eneste jeg lurer på nå er om jeg skal gå for boggie utgaven av denne.
"Hengsel piggene" som er på undersiden av festekroken som oblygre viser er faktisk på undersiden av hengeren, det er her saltet fra veien kommer og tar dem. så vask og smøring tror jeg kan hjelpe.
Og ellers har jeg også kjørt boggihenger og en enakslete hengere går mye bedre på humpete norske veier etter min erfaring. (Men så har primært kjørt en-akslings hengere med hjul utenfor kassen).
Eg reingjer godt nedi, tetter dreneringshullet med tape og fyller olje i og lar det stå ein dag slik at det trekker mest mulig inni hengselet.
Einaste gangen ein einaksla henger er betre å kjøre enn ein boggihenger er når den er tom, noko eg unngår i det lengste, da lar eg heller hengeren stå att heime.
Eller slippe å ta lappen på henger
Eg gjekk nett frå 1,5m til 1,8m bredde på hengeren, og fekk bruk for det bortimot første helga til å frakte diverse, bla. ei stålplate på 3x1,8m.
Naboen (som eg overtok denne 1,8 m breie hengeren fra) gjekk opp til 2,2 m bredde da han kan frakte 2 m breie armeringsmatter oppi.
Så ein henger kan ikkje bli for stor.
De har 13 pol som standard, surrekrokene til gaupen er veldig bra
Vi har solgt ca 80 tilhengere siste 2åra inhallingdal til proffen ogbikkevhattven klage.
Men jeg ville nok vurdert en bogginår du skal første kjøpe deg henger. Helt annen kjørekomfort og slipper at lasten hopper og danser rundt for hver hump man kjører i.
Jeg har selv en boggi som er 170x345x35. Meget fornøyd med denne, har også en gaupen hestehenger og er veldig fornøyd med Gaupen
Nils-Kristian
Større kassemål gir lavere tyngdepunkt med samme mengde last, alltid en fordel i mine øyne. Tror i alle fall du kan få Tysse i en versjon med 320 lengde til nesten samme pris og med samme nyttelast.
Ikke noe problem å finne en henger som er lettere og spinklere i konstruksjonen som tar mer nyttelast. Men jeg prioriterer heller å få en solid henger, men langt drag, som alle lemmer kan taes ned :)
Det blir nok Gaupen pga løsningen med sidelemmene og festekrokene. Eneste jeg lurer på nå er om jeg skal gå for boggie utgaven av denne.