Plank går bra på taket så lenge man får festet med noe som strammer nok. Tau er ikke bra nok. Plater er annerledes. De utsettes for veldig mye vind og knekker ofte lett. Mange typer byggeplater er også veldig glatte.
Jeg skulle ønske jeg hadde fått tatt bilde av de jeg så fraktet plank med motorsykkel; en foran til å kjøre og en bak som hadde plankene over skulderen, i tett bytrafikk.
Politi og vegvesen bruker store ressurser på bilbeltekontroll og bøtelegger manglende bilbeltebruk med kr. 1500,-. De bruker altså mye ressurser og virkemidler på noe som kun er til skade for den som gir blaffen i påbudet.
Det er da et paradoks at de kun gir "streng advarsel" til nevnte sjåfør i Skien som tross alt kunne forvoldt stor skade og i verste fall drept mennesker med sin uforsvarlige kjøring.
Nå forsøker vi vel i stor grad å straffe mennesker i Norge etter hva som faktisk har blitt gjordt mer enn hva som "kunne ha skjedd". Det siste blir en relativt upresis rettspraksis - de fleste har vel gjordt noe som kunne ha endt galt "hvis om men og alt det der hadde slått til". Vil vel se for meg at det er potensielt kan være litt kinkig å prosedere en sak mot en plankestabel i veikanten hvor ingen har sett at mannen har kjørt eller hva som har skjedd. Når politiet tar noen for bilbeltebruk så er det i allefall ette prinsippet om "påtreffes på fersk gjerning".
Det er ingen tvil om at det kjøres mye dårlig sikret last, men ettersom konsekvensen for dårlig/usikret last fortsatt er potensielt førerkort beslag og det som verre er - så virker det jo kanskje som om strengere straff ikke er det som skal til for å få medel norrbaggen til å sikre lasten ordentlig...
Signatur
eier NTH-ring, men ikke på grunn av ferdigheter innen boligbygging.
Som yrkesjåfør, som i tillegg lever av å kjøre plank.
Så ser eg mye rart av lastsikring på biltak og hengere, og ofte er det "byggmakker-ansatte" og lignende som hjelper til med den elendige lastsikringen. Plank er også noe av det vanskeligste å sikre forsvarlig, da man sjeldan får tak på alle plankene i ei pakke med stropper.
På ett 22 pakkerslass med 50-60 cm pakker bruker eg 10 stykk 5-tonns jekkestropper som strammes skikkelig.
Dette fungerer, men er det bra nok ved en skikkelig bråstopp, tja...
Er 2 av disse 250kg stroppene bra nok sikring av av 40-50 36x48 ved en bråstopp i 90 km/t?
Er tysse-hengeren din godkjent for bulktransport(sikring av 100% framover, 50% bakover og til sidene) så du kan kjøre med ett sandlass på den utan ytteligere sikring?
Forøvrig så foregår det en del fusk med lastsikring i yrkespraksis også, men utrolig hvor mye rart man ser langs vegen.
Jeg bygger hus 300 meter bak i terrenget der faktisk. Kjørte forbi like etter det har skjedd. Har sett det samme har skjedd med en som hadde sikkert 20 smartpanel plater på taket.
Godt at det er flere som reagerer, morsomt det bildet ifra Tunisia, lurer på hvor godt det er sikret =P
Er skremmende mange som burde tatt seg et lastsikringskurs. Men bemerker meg også ekstremt mange 750 kg hengere (som er tungt lastet) som kjører i 100km/t på E6 også, lurer på om disse gutta veit at de faktisk ikke har lov til å kjøre over 60km/t når den er lastet godt opp!
Kjørte forøvrig forbi en politipatrulje som hadde stoppen en kar med en bilmotor i hengeren sin, sikringa så god nok ut men akslinga så sånn ut: ) bare vannrett og ikke loddrett..
Jeg får alltid vondt i sjelen av å se alle som legger plank på grindene på hengerne. Eller plater og alt annet folk kan finne på å kjøpe i lengder. Greit nok at grindene er ganske sterke, men de er ikke like sterke som gulvet.
Jeg har kun hatt en stygg opplevelse med last på henger og tak. Jeg plukket opp ca. 500kg HUP-er på Ruukki på Alnabru og skulle ut på E6-en østover etter det. Stroppet fast de tre 200x200 HUP-ene med fem-seks stropper og kjørte avgårde. Problemet var bare at avkjørselen på Furuseth er (var?) så utrolig hullete og fæl at stålet gjorte et lite hopp. Den bakerste stroppen kom plutselig flyvende ut i grøfta. Heldigvis da det var ganske tung trafikk på venstre side. Med hjertet i halsen gikk jeg ut og satte på noen stropper til for så å lusekjøre hjem. :-[
På min lokale trelast i dag, stod en og surra fast 3 brede kledningsbord på 5 m på taket. De var teipet sammen i enden, og han brukte en hel hyssing på midten! Jeg bare måtte kommentere det, og sa at hyssing er ikke noe man bruker for transport av byggevarer.
Fikk bare et lett svar om han skulle "borti" gata. ::)
Jeg skulle ønske jeg hadde fått tatt bilde av de jeg så fraktet plank med motorsykkel; en foran til å kjøre og en bak som hadde plankene over skulderen, i tett bytrafikk.
Nå forsøker vi vel i stor grad å straffe mennesker i Norge etter hva som faktisk har blitt gjordt mer enn hva som "kunne ha skjedd". Det siste blir en relativt upresis rettspraksis - de fleste har vel gjordt noe som kunne ha endt galt "hvis om men og alt det der hadde slått til".
Vil vel se for meg at det er potensielt kan være litt kinkig å prosedere en sak mot en plankestabel i veikanten hvor ingen har sett at mannen har kjørt eller hva som har skjedd. Når politiet tar noen for bilbeltebruk så er det i allefall ette prinsippet om "påtreffes på fersk gjerning".
Det er ingen tvil om at det kjøres mye dårlig sikret last, men ettersom konsekvensen for dårlig/usikret last fortsatt er potensielt førerkort beslag og det som verre er - så virker det jo kanskje som om strengere straff ikke er det som skal til for å få medel norrbaggen til å sikre lasten ordentlig...
Så ser eg mye rart av lastsikring på biltak og hengere, og ofte er det "byggmakker-ansatte" og lignende som hjelper til med den elendige lastsikringen.
Plank er også noe av det vanskeligste å sikre forsvarlig, da man sjeldan får tak på alle plankene i ei pakke med stropper.
På ett 22 pakkerslass med 50-60 cm pakker bruker eg 10 stykk 5-tonns jekkestropper som strammes skikkelig.
Dette fungerer, men er det bra nok ved en skikkelig bråstopp, tja...
Er 2 av disse 250kg stroppene bra nok sikring av av 40-50 36x48 ved en bråstopp i 90 km/t?
Er tysse-hengeren din godkjent for bulktransport(sikring av 100% framover, 50% bakover og til sidene) så du kan kjøre med ett sandlass på den utan ytteligere sikring?
Forøvrig så foregår det en del fusk med lastsikring i yrkespraksis også, men utrolig hvor mye rart man ser langs vegen.
Har sett det samme har skjedd med en som hadde sikkert 20 smartpanel plater på taket.
Noe såå flaut!
Er skremmende mange som burde tatt seg et lastsikringskurs. Men bemerker meg også ekstremt mange 750 kg hengere (som er tungt lastet) som kjører i 100km/t på E6 også, lurer på om disse gutta veit at de faktisk ikke har lov til å kjøre over 60km/t når den er lastet godt opp!
Kjørte forøvrig forbi en politipatrulje som hadde stoppen en kar med en bilmotor i hengeren sin, sikringa så god nok ut men akslinga så sånn ut: ) bare vannrett og ikke loddrett..
Jeg har kun hatt en stygg opplevelse med last på henger og tak. Jeg plukket opp ca. 500kg HUP-er på Ruukki på Alnabru og skulle ut på E6-en østover etter det. Stroppet fast de tre 200x200 HUP-ene med fem-seks stropper og kjørte avgårde. Problemet var bare at avkjørselen på Furuseth er (var?) så utrolig hullete og fæl at stålet gjorte et lite hopp. Den bakerste stroppen kom plutselig flyvende ut i grøfta. Heldigvis da det var ganske tung trafikk på venstre side. Med hjertet i halsen gikk jeg ut og satte på noen stropper til for så å lusekjøre hjem. :-[
Fikk bare et lett svar om han skulle "borti" gata. ::)
http://www.youtube.com/watch?v=2qRvCD1_4II