Alle felgar har maks grense på trykk, det samme gjelder load index, har du eit hjul er det ikkje nok å berre sjekke load indeks på dekket oppimot det kjøretøyet skal ha, men også at felgen har høg nok load index. Ingenting nytt i dette, men det er få som veit det, og enda ferre som tenker over det. Ein slektning av meg hadde eit nypumpa (gammalt) hjulastardekk i en Hiace når det small, han hadde øyresus i vekesvis etterpå, og bilen vart kondemnert, vinduer blåste ut, taket bulet opp, bilsidene bulet ut og dørblada vart trykt skeive, bilen såg ut som eit egg. :D
På lastebiler er det en stålring som låser felgen slik at dekket holdes på plass for det nytter ikke tre de dekkene over en felg. Om den stålringen ikke ligger riktig i sporet vil den løsne når dekket pumpes opp. Jeg hadde sommerjobb på et dekkverksted en gang i tiden og der hadde de erfart at en mann som stod bøyd over dekket når den ringen løsnet ble så hardt skadet at han døde av skadene på sykehuset. I taket på verkstedet der er det flere stygge merker etter låseringer som har løsnet opp gjennom årene. Det har nok påvirket meg og gitt meg utrolig mye respekt for dekk som løsner fra felgen.
Stålring finnes det nesten ikke lenger på lastebilhjul. Det er med god grunn de kuttet det ut... mange som har mistet livet med de. Nye lastebiler har uten unntak vanlige slangeløse dekk på felg som klemmes over akkurat som på personbiler.
Det er vel kun på anleggsmaskiner at ringer er vanlig enda.
I europa er det 22,5" slangelause lastebildekk som gjelder, men i resten av verden er det for det meste 20" med laus felgring og låsering.
I europa har vi dette systemet på anlegg ja, men også på industridekk 22,5" lastebildekk har en 15 grades kon på bedden, og ikkje sikkerhetsfelg slik som (påbudt) på personbilar.
I europa er det 22,5" slangelause lastebildekk som gjelder, men i resten av verden er det for det meste 20" med laus felgring og låsering.
I europa har vi dette systemet på anlegg ja, men også på industridekk 22,5" lastebildekk har en 15 grades kon på bedden, og ikkje sikkerhetsfelg slik som (påbudt) på personbilar.
Har du noen link til en side som forklarer disse greiene?
Har du noen link til en side som forklarer disse greiene? [/quote]
Kva forklaring skal du ha, om det er vanlig med 22,5" TL i Europa, og at mange andre verdensdelar brukar 20" TT ?
Bibelen inner dekk og felg heiter STRO. på nettet finner du litt om dette, men då berre helt overflatisk til "mannen i gata" ellers må du ha eit aboement på dette.
Tenkte påå det med sikkerhetsfelger og forskjellen mellom disse og lastebilfelgene.
Sikkerhetsfelgar har en flat flate der beaden til dekket ligger imot på felgen, men det har også gamle felgar som ikkje er sikkerhetsfelg. Det som skiller er at på sikkerhetsfelgen er en "hump" like innanfor beadenligger på felgen, slik at dersom du har lavt lufttrykk skal det stor kraft til før dekket vil låsne frå felgen. Dette ver det ikkje på gamle felgar og er det heller ikkje på traktor, industri og anleggsfelgar. på en lastebilfelg vil derimot dekke som oftast lett kunne løysast frå felgen då vi har denne konen. ser du op en lastebilfelg i 17,5", 19,5" eller 22,5" vil du sjå kva eg meinar.
Prøvde å finne nokre snitt bilder av felgar men finner ikkje nokre som er gode, sikkerhetsfelg er også knapt eit ord i dag då dette har vert påbudt på bilar i uendelig mange år.
Forøvrig var både dekk og felg tilsynelatende like hele etterpå, så nå er dekket fylt med 2.5 bar...
Jeg forstår ikke hvordan felg og dekk kunne skille lag. Det normale er at dekket glipper over den ene kanten men blir hengende på felgen med den andre kanten.
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Jeg forstår ikke hvordan felg og dekk kunne skille lag. Det normale er at dekket glipper over den ene kanten men blir hengende på felgen med den andre kanten.
Upresist formulert av meg: Dekket hang på felgen nettopp slik du beskriver.
Stålring finnes det nesten ikke lenger på lastebilhjul. Det er med god grunn de kuttet det ut... mange som har mistet livet med de. Nye lastebiler har uten unntak vanlige slangeløse dekk på felg som klemmes over akkurat som på personbiler.
Det er vel kun på anleggsmaskiner at ringer er vanlig enda.
I europa har vi dette systemet på anlegg ja, men også på industridekk
22,5" lastebildekk har en 15 grades kon på bedden, og ikkje sikkerhetsfelg slik som (påbudt) på personbilar.
[/quote]
Kva forklaring skal du ha, om det er vanlig med 22,5" TL i Europa, og at mange andre verdensdelar brukar 20" TT ?
Bibelen inner dekk og felg heiter STRO.
på nettet finner du litt om dette, men då berre helt overflatisk til "mannen i gata" ellers må du ha eit aboement på dette.
Sikkerhetsfelgar har en flat flate der beaden til dekket ligger imot på felgen, men det har også gamle felgar som ikkje er sikkerhetsfelg. Det som skiller er at på sikkerhetsfelgen er en "hump" like innanfor beadenligger på felgen, slik at dersom du har lavt lufttrykk skal det stor kraft til før dekket vil låsne frå felgen.
Dette ver det ikkje på gamle felgar og er det heller ikkje på traktor, industri og anleggsfelgar.
på en lastebilfelg vil derimot dekke som oftast lett kunne løysast frå felgen då vi har denne konen.
ser du op en lastebilfelg i 17,5", 19,5" eller 22,5" vil du sjå kva eg meinar.
Prøvde å finne nokre snitt bilder av felgar men finner ikkje nokre som er gode, sikkerhetsfelg er også knapt eit ord i dag då dette har vert påbudt på bilar i uendelig mange år.
Upresist formulert av meg: Dekket hang på felgen nettopp slik du beskriver.