13,837
31
8
Valg av stor varehenger. Enakslet eller toakslet?
331
Sunnmøre
0
Vurderer kjøp av tilhenger. Ønsker lengde på kassemål min 3m og bredde på ca. 1,7m.
Bredden for at den skal være fin å rygge med, siden den da ses godt i speilene, ekstra stabilitet og plass er også en fordel.
Hjul under kasse, alle lemmer nedfellbare.
Ser ikke at jeg har behov for boggi, da gjennomsnittlasset sikkert er ca 25kg. De få gangene jeg skal ha tunge lass kan jeg heller kjøre to turer. Fordelen med enakslet er billigere vedlikehold, lettere å manøvrere for hånd og lettere å dra.
Så billig som mulig. Ser ikke at jeg har behov for "proff kvalitet".
Finnes en slik henger?
Det nærmeste jeg kommer er Tysse 6216NF, men synes egentlig den er 20cm for smal. http://www.tysse.no/produkter/varehenger/tilhenger-6216nf-1300kg-nedfellbare-sider/
Evnt. Brenderup 4310 STB 2000, den har perfekte mål, men er toakslet. http://www.brenderup.com/nb-no/no/products/craftsmen/4310-stb-2000kg-_-4310-stb,-2000
Egenvekt Tysse 6216NF: 331kg
Egenvekt Brenderup 4310 STB 2000: 370kg.
Den toakslede Brenderup er altså kun 40kg tyngre enn Tysse. Er denne typen Brenderup spinkle greier?
Jeg har BE/CE i sertifikatet, så totalvektproblematikk kan ses bort fra.
Eller er det noen fordeler med toakslet/boggi på en varehenger som jeg ikke ser? Man får jo nå svært store campingvogner som er enakslet (f.eks Adria 663) og som er veldig fine å kjøre med. Så jeg skjønner ikke hvorfor det ikke finnes flere store enakslede varehengere.
Bredden for at den skal være fin å rygge med, siden den da ses godt i speilene, ekstra stabilitet og plass er også en fordel.
Hjul under kasse, alle lemmer nedfellbare.
Ser ikke at jeg har behov for boggi, da gjennomsnittlasset sikkert er ca 25kg. De få gangene jeg skal ha tunge lass kan jeg heller kjøre to turer. Fordelen med enakslet er billigere vedlikehold, lettere å manøvrere for hånd og lettere å dra.
Så billig som mulig. Ser ikke at jeg har behov for "proff kvalitet".
Finnes en slik henger?
Det nærmeste jeg kommer er Tysse 6216NF, men synes egentlig den er 20cm for smal. http://www.tysse.no/produkter/varehenger/tilhenger-6216nf-1300kg-nedfellbare-sider/
Evnt. Brenderup 4310 STB 2000, den har perfekte mål, men er toakslet. http://www.brenderup.com/nb-no/no/products/craftsmen/4310-stb-2000kg-_-4310-stb,-2000
Egenvekt Tysse 6216NF: 331kg
Egenvekt Brenderup 4310 STB 2000: 370kg.
Den toakslede Brenderup er altså kun 40kg tyngre enn Tysse. Er denne typen Brenderup spinkle greier?
Jeg har BE/CE i sertifikatet, så totalvektproblematikk kan ses bort fra.
Eller er det noen fordeler med toakslet/boggi på en varehenger som jeg ikke ser? Man får jo nå svært store campingvogner som er enakslet (f.eks Adria 663) og som er veldig fine å kjøre med. Så jeg skjønner ikke hvorfor det ikke finnes flere store enakslede varehengere.
Jeg må si at jeg ikke bryr meg så mye om jeg har 1 eller 2 aksler til vanlig bruk. Med lite last er 1 aksel litt mer behagelig, og med tung last (som jeg også veldig skjeldent kjører) så er nok 2 aksler best. Har selv kjøpt meg en 1-akslet henger etter å ha brukt diverse leiehengere i mange år, og angrer ikke på det.
Man får jo en del store varehengere/maskinhengere med hjul under kassen med opp til 3500kg totalvekt. Dvs ca 1750kg per aksling. Så det burde vel ikke være noe problem med en relativt stor enkaslet henger i teorien.
http://www.brenderup.com/nb-no/no/products/craftsmen/5420-atb-3500-kg-bred-_-5420-atb,-3500-kg-%28bred%29
http://www.tilhengernor.no/Produkter/Tilhenger/Multifunksjonshenger/M-serie/
1. Den toaksla ligger mye bedre på vegen ved tomkjøring/lite last.
2. Toaksla er mye lettere å håndtere når den er frakobla bilen. Den balanserer på akslingene. Det er bare å dra den med ei hand i baklemmen når den skal trilles på plass.
Jeg ville ikke kjøpt enaksla dersom du i det hele tatt har råd til å la være.
Med org pressening og høykarmer får man med seg det utroligste, men da koster den fort 35k i innkjøp...
Nå mener jeg at TS har satt opp gale kriterier, en akslet med utenpåliggende hjul og med tippfunksjon er både praktisk og veldig god å trekke. Tysse har en med totalvekt rundt 1350kg, kjøp den med 50cm karmer og presenning/bøyler.
De få gangene du trenger å få noe inn fra siden så setter truck føreren på en slynge og løfter over karmen. Måtte en gang lære han dette, ellers har de stort sett denne kunnskapen inne allerede.
At en tom toakslet henger er bedre på veien enn en tom enakslet henger sliter jeg med å forstå? Er du sikker på at du ikke sammenligner en dårlig enakslet med en god toakslet? Teoretisk burde en toakslet være stivere vertikalt på draget, og dermed herje/holde igjen bilen mer vertikalt. Men det blir nok uansett marginale, knapt merkbare, forskjeller med tomme lette hengere vil jeg tro?
Er en toakslet lettere å manøvrere for hånd enn en enakslet med nesehjul?
Vedr. kassebredden så har jeg ikke valgt den aller bredeste (Tror kassemål er 320x150), Dvs hengeren er ca samme bredde som bilen. Det er tippfunsjonen du vil finne veldig attraktiv, har sikkert brukt den på 1/2 parten av alle mine turer. Ta i allefall en titt på denne, jeg kjente hengeren fra før så jeg kjøpte kun 50cm karmer som endring fra den jeg kjenner fra før.
Hvor lang tid tar det, og hvor tungt er det å sveive tippen?
Enakslet.
Planmål: 320x165
Totalvekt: 1300
Nyttelast: 830
Egenvekt: 470 (!?)
Har ikke kjennskap til dette merket. Noen med erfaring?