12,880    12    4  

Zinkspray

 3,010     Akershus     0
Hepp.

I mangel av et bedre sted å legge dette så spør jeg der metallarbeid diskuteres.

Jeg tenkte å shine opp hjulbuene på min gamle traver, samt gi nye skiver et par lag zink før de monteres. Problemet er at jeg ikke vet hvor jeg får tak i den beste sprayen. Har til nå bare forsøkt Biltemas zinkspray og den er grei den, men den blir helt matt og dermed vil skit lett sette seg i ferdig malte deler. Har sett lysere og blankere zinkspray brukt, men jeg har ikke funnet frem fabrikat på dette. At fargen er lys eller mørk spiller ingen trille, men at finishen blir blankere gjør at støv ikke setter seg så lett. Noen som har noen tips til god og gjerne prisgunstig zinkspray?

Har vurdert noen lag klarlakk over zinken, men jeg må forsøke å få dette gjort på fornuftig tid. Bilen er i bruk og calipere, skiver, klosser og bremseveske tar tid å skifte det også. Har ganske enkelt ikke tid til sju-åtte lag zink og lakk.

   #1
 1,818     Skogsvåg på Sotra     1
Finnes der zink/galv som er beregnet til å stå uten annen tildekning da?
Jeg ville iallfall trodd at man måtte legge "noe" utenpå zinken. Nå tørker vel zinken på ytterst få minutter, så en lakk som ikke får nylagt zink til å boble burde gå greit å hive på bare kort tid etter?
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 3,010     Akershus     0
Det finnes. Zinkspray selges jo som et ferdig produkt som ikke trenger annen behandling, men overflaten er det jeg er skeptisk til. Bl.a. selges Biltema sin til bruk på f.eks. hengere og slikt. Det er god heft i zinkspray og overflaten er ikke så verst holdbar. Den er knall som grunning. Har brukt den på noen høgtalerstativ jeg sveiste og Flügger sin vanlige veggmaling over der igjen.
   #4
 2,302     Trondheim     0
Har brukt zinkspray på bremser og understell på mine biler i snart 25 år. Biltema sin fungerer utmerket for meg, men det finnes spray som har mer zink.
Hver vår og høst ved dekkbytte høyttrykkspyler jeg, og dusjer på. Mens naboer bytter bremsedeler for 10-talls tusen på sine 3-4 år gamle Ford, Audi og Mercedes, har min 7 år gamle Hyundai Tucson og 17 år gamle Corolla "nye" bremser som aldri har trøblet.
I stedet for "Tectyl" som rustbeskyttelse, bruker jeg to bokser under bilen. Den er så og si galvanisert, og følgelig uten rust.
Litt råneraktig sprayet jeg på rød utbedringslakk på caliperne for to år siden, og det virker som lakken preserverer godt.



Signatur
  (trådstarter)
   #5
 3,010     Akershus     1
Det som er planen min. Likte ikke hvordan calipere så ut sist jeg hadde dem av så jeg har kjøpt meg noen splitt nye som skal få et strøk caliperlakk før de settes på. (Gadd ikke renovere dem selv da jeg fikk en god pris ved import) Resten av eksisterende skal rengjøres og få to lag zink. De nye skivene rengjør jeg og gir dem en god dose zink også. Fikk tips på et annet forum. På slitedelen vil dette fort bli slitt vekk så man trenger ikke være så forsiktig.

Vurderer å spandere et par bokser på kanaler, hengerfesterammen og sånt under bilen. Østlandsvinter er noe herk for gamle biler.
   #6
 4,110     Akershus (Follo)     1
Zink spray er ikke brukbar ovenpå rust, gammel rustbeskyttelse og veiskit!

Jeg har brukt Rust Check etpar år nå og den virker utmerket. Men! Du må etterbehandle lokalt på utsatte steder en eller helst to ganger pr. år. Er bilen i rimelig bra stand holder det med en dåse hver gang.

Den er ikke brukbar det det blir varmt, som f.eks. bremsedeler og eksosanlegg.

Hengerfester er gjerne pulverlakkert. Der er zinkspray utenpå helt bortkastet. Pulverlakken må av først (sandblåses). Pulverlakk og norsk veisalt er ikke kompatibelt.

Signatur
   #7
 2,302     Trondheim     0
Rust Check, Dintrol, Tectyl and what ever. Zink ruler. Men det er på bart metall som på bremser og tynt lakkerte ramme/chassisdeler det hjelper på. Skal innrømme, jeg har sprøytet på rustbeskyttelse" der det er utsatt for steinsprut, altså der erosjon fra veistøv/sandsprut er størst.
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 3,010     Akershus     0
Jeg skal selvfølgelig ikke spraye skit, gammel rust og halvdårlig pulverlakk (eller annen lakk). Det skal rengjøres før det får en dose. Likevel er det like greit å sause inn et utsatt sted som du ikke får pusset vekk all rusten av. Det skader jo ikke.

Hengerfesterammen som ligger under bilen ser ikke ut nettopp fordi den er pulverlakkert og de holder ganske enkelt ikke for østlandsvinteren. Jeg tenkte å kjøre en flapdisc over den og få sauset den inn ved anledning. Er bare for å stoppe forfallet. Bilen er 14 år gammel og skal snart bare være sekundær bruksbil. Men jeg har litt lyst å se hvor lenge jeg greier å holde den på veien. Smile
  (trådstarter)
   #9
 3,010     Akershus     1
Ny kandidat: http://nettbutikk.wuerth.no/wsp/wurth/frontend.cgi?template=product_list&chapterid=4&sectionid=159246&articleid=171198&prodid=44012&aspell=yes

Jeg har ikke handlet på Dürth tidligere fordi prisene for vanlig dødelige bruker å være astronomiske, men for et par bokser så får det heller være. At finishen blir blankere og hardere er det jeg er ute etter.
   #10
 198     0
En får kjøpt zinkspray av ulike fabrikat både det en fyller i sprøyte selv og det som kommer på sprayboks. Min erfaring er at det er fint liten forskjell på kvaliteten. De billige sprayboksene er lettere og inneholder mindre zink.
Om en gjør grundig rent, spayer zink, pøser på rustbeskyttende tynn ionegivende olje og så rikelig med tykk tectyl på det igjen holder det ett tiar eller to. Har flere eksempler på at det har fungert i tredve førte år på bilramme/understell.