12,880
12
4
Zinkspray
3,010
Akershus
0
Hepp.
I mangel av et bedre sted å legge dette så spør jeg der metallarbeid diskuteres.
Jeg tenkte å shine opp hjulbuene på min gamle traver, samt gi nye skiver et par lag zink før de monteres. Problemet er at jeg ikke vet hvor jeg får tak i den beste sprayen. Har til nå bare forsøkt Biltemas zinkspray og den er grei den, men den blir helt matt og dermed vil skit lett sette seg i ferdig malte deler. Har sett lysere og blankere zinkspray brukt, men jeg har ikke funnet frem fabrikat på dette. At fargen er lys eller mørk spiller ingen trille, men at finishen blir blankere gjør at støv ikke setter seg så lett. Noen som har noen tips til god og gjerne prisgunstig zinkspray?
Har vurdert noen lag klarlakk over zinken, men jeg må forsøke å få dette gjort på fornuftig tid. Bilen er i bruk og calipere, skiver, klosser og bremseveske tar tid å skifte det også. Har ganske enkelt ikke tid til sju-åtte lag zink og lakk.
I mangel av et bedre sted å legge dette så spør jeg der metallarbeid diskuteres.
Jeg tenkte å shine opp hjulbuene på min gamle traver, samt gi nye skiver et par lag zink før de monteres. Problemet er at jeg ikke vet hvor jeg får tak i den beste sprayen. Har til nå bare forsøkt Biltemas zinkspray og den er grei den, men den blir helt matt og dermed vil skit lett sette seg i ferdig malte deler. Har sett lysere og blankere zinkspray brukt, men jeg har ikke funnet frem fabrikat på dette. At fargen er lys eller mørk spiller ingen trille, men at finishen blir blankere gjør at støv ikke setter seg så lett. Noen som har noen tips til god og gjerne prisgunstig zinkspray?
Har vurdert noen lag klarlakk over zinken, men jeg må forsøke å få dette gjort på fornuftig tid. Bilen er i bruk og calipere, skiver, klosser og bremseveske tar tid å skifte det også. Har ganske enkelt ikke tid til sju-åtte lag zink og lakk.
Jeg ville iallfall trodd at man måtte legge "noe" utenpå zinken. Nå tørker vel zinken på ytterst få minutter, så en lakk som ikke får nylagt zink til å boble burde gå greit å hive på bare kort tid etter?
Hver vår og høst ved dekkbytte høyttrykkspyler jeg, og dusjer på. Mens naboer bytter bremsedeler for 10-talls tusen på sine 3-4 år gamle Ford, Audi og Mercedes, har min 7 år gamle Hyundai Tucson og 17 år gamle Corolla "nye" bremser som aldri har trøblet.
I stedet for "Tectyl" som rustbeskyttelse, bruker jeg to bokser under bilen. Den er så og si galvanisert, og følgelig uten rust.
Litt råneraktig sprayet jeg på rød utbedringslakk på caliperne for to år siden, og det virker som lakken preserverer godt.
Vurderer å spandere et par bokser på kanaler, hengerfesterammen og sånt under bilen. Østlandsvinter er noe herk for gamle biler.
Jeg har brukt Rust Check etpar år nå og den virker utmerket. Men! Du må etterbehandle lokalt på utsatte steder en eller helst to ganger pr. år. Er bilen i rimelig bra stand holder det med en dåse hver gang.
Den er ikke brukbar det det blir varmt, som f.eks. bremsedeler og eksosanlegg.
Hengerfester er gjerne pulverlakkert. Der er zinkspray utenpå helt bortkastet. Pulverlakken må av først (sandblåses). Pulverlakk og norsk veisalt er ikke kompatibelt.
Hengerfesterammen som ligger under bilen ser ikke ut nettopp fordi den er pulverlakkert og de holder ganske enkelt ikke for østlandsvinteren. Jeg tenkte å kjøre en flapdisc over den og få sauset den inn ved anledning. Er bare for å stoppe forfallet. Bilen er 14 år gammel og skal snart bare være sekundær bruksbil. Men jeg har litt lyst å se hvor lenge jeg greier å holde den på veien.
Jeg har ikke handlet på Dürth tidligere fordi prisene for vanlig dødelige bruker å være astronomiske, men for et par bokser så får det heller være. At finishen blir blankere og hardere er det jeg er ute etter.
Om en gjør grundig rent, spayer zink, pøser på rustbeskyttende tynn ionegivende olje og så rikelig med tykk tectyl på det igjen holder det ett tiar eller to. Har flere eksempler på at det har fungert i tredve førte år på bilramme/understell.