Jeg skal ikke påberope meg å kunne alt for mye om dette, men vet at en kompis fikk fradrag for en del ting som strengt tatt er oppgradering. Grunnen er at det ble "oppgradert" fra det som engang var "gjengs standard" til dagens "gjengs standard". Hvis man får til sånt, vil jeg tro at en "oppgradering" av elektrisk anlegg til å følge dagens normale standard burde være fradragsberettiget.
Det kan jo være verdt å prøve seg, men jeg vil tro det kommer an på hvilken saksbehandler man møter på.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg skal ikke påberope meg å kunne alt for mye om dette, men vet at en kompis fikk fradrag for en del ting som strengt tatt er oppgradering. Grunnen er at det ble "oppgradert" fra det som engang var "gjengs standard" til dagens "gjengs standard". Hvis man får til sånt, vil jeg tro at en "oppgradering" av elektrisk anlegg til å følge dagens normale standard burde være fradragsberettiget.
Det kan jo være verdt å prøve seg, men jeg vil tro det kommer an på hvilken saksbehandler man møter på.
Ingen vits å bekymre seg om semantikk. En eventuell saksbehandler med litt mellom øra skjønner selvsagt hva det innebærer å gjøre noe i utleiedelen, uavhengig om du skriver oppussing eller vedlikehold i rubrikken. Det sier seg selv at man ikke vedlikeholder til samme standard det engang var, det er jo hele poenget med vedlikehold? Det å f.eks. oppgradere sikringsskapet fra gammeldagse sikringer til moderne vippesikringer er i mine øyne ikke en oppgradering i skattemessig forstand, kun rent vedlikehold.
I fjor gikk jeg i underskudd pga oppussing/vedlikehold, har ikke hørt et pip fra noen angående det... Skrev opp rubbel og bit på det skjemaet. Og, en annen ting: Ikke legg ved bilag når selvangivelsen sendes inn, dersom de ønsker å se dem får du beskjed om dette....
Hvis du leier ut hele eller en større del av boligen din, og utleieinntektene overstiger 20 000 kroner, blir alle utleieinntektene fra boligen i løpet av året skattepliktige. Med ”større del” menes at utleieverdien av den delen du leier ut er høyere enn utleieverdien av den delen du selv bruker til egen bolig.
Er du i tvil om leieinntektene er skattefrie, bør du oppgi disse inntektene på et vedlagt ark i selvangivelsen og begrunne hvorfor de er skattefrie. Du bør ikke fylle de inn i selve selvangivelsen hvis du er i tvil.
Dersom utleieinntektene er skattepliktige skal boligen regnskapslignes. Da må du fylle ut skjema RF-1189 med leieinntekter og fradragsberettigede utgifter. Overskudd føres i post 2.8.2 og beskattes med 28 prosent og underskudd føres i 3.3.12. Les mer her om skatt ved utleie av bolig.
Her har du eksempler på noen utgifter du kan føre som fradrag:
Vedlikehold Kommunale utgifter Forsikring Festeavgift Annonsering av boligen Eiendomsskatt Møbelslitasje Reiser Lys og varme (dersom inkludert i leien) Vedlikeholdsutgifter kan fradragsføres mot leieinntektene. Eksempel på vedlikehold kan være å skifte ut gamle vinduer eller male huset. En påkostning derimot kan ikke trekkes fra i leieinntektene. Eksempel på en påkostning kan være å bygge en ny veranda, eller legge parkett hvor det har vært teppe. Det kan være vanskelig å skille hva vedlikehold er kontra påkostning, men tenk deg at vedlikehold skal bringe boligen tilbake til opprinnelig standard, mens en påkostning er arbeid som hever boligens verdi.
Leier du ut møblert avhenger fradraget av om det er et kortsiktig eller langsiktig leieforhold. Er det et kortsiktig leieforhold kan du trekke fra 15% av brutto leieinntekt for å dekke slitasje. Er leieforholdet over 3 år kan du trekke fra 15% av møblenes verdi som fradrag.
Reiser du mye til boligen i forbindelse med for eksempel visning, vedlikehold eller tilsyn kan du fradragsføre dette som arbeidsreiser. Mindre enn 1o dager =3,65 kr pr km. Mer enn 10 dager = 1,50 kr pr km.
Du må skille mellom hva du må ut i av løpende utgifter (likviditetsstyring) og hva (skatte)regnskapet viser pr år.
Hvis du har leieinntekter på 9 500 pr måned og må betale komm.avgifter med 1 000 og forsikring på 2500 pr måned har du 6 000 igjen. Om du har gjeld på utleieobjektet kan disse pengene brukes til å betjene gjelden.
Det er ikke boligens alder som avgjør om du får fradrag for vedlikehold. Det er hva du faktisk har hatt i vedlikeholdsutgifter. Om du legger nytt gulv to ganger i året i utleieboligen så får du fradrag for dette. Om det objektivt sett er behov for å legge nytt gulv så ofte er uvesentlig.
På skatteoppgjøret får du 28% fradrag for gjeld, utgifter og vedlikehold du har hatt i løpet av året på leiligheten. Men husk at om disse 6000 kroner dekker alle rentene, så har du i praksis et gratis lån du bare betaler avdrag til deg selv på. I tillegg har du en evt verdistigning på leiligheten på toppen.
Men har du virkelig 2500 kr i mnd i forsikring? Eller 250 som du skriver? Da har du som nevnt over 8250 kr pr mnd.
Av dette må du spare 28% til skatt som betales én gang i året, ikke per mnd.
Det er så mye man sitter igjen med av leieinntektene.
Dette kan evt. brukes til å betjene gjeld, og da får man 28% fradrag på det man betaler av renter. Hvis noe av pengene brukes til å betale renter, kan man altså betale mer enn 5940,- i renter.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg betaler sevfølgelig 250kr mnd i husforsikring ikke 2500, da måtte jeg vel tenkt på å bytte forsikringsselskap ;D
Frodes: rente utgiftene mine er ca 5000 pr mnd tror jeg (ikke mulighet til å sjekke akkurat nå) Som du da skriver, har jeg da mulighet til å fradrag av de 6000 jeg sitter igjen med pr mnd? kan da regnestykket bli ca sånn?
Sum leieinntekt etter skatt osv = 6000 Fraddrag av de 5000 jeg betaler i renter =1400 Vil det da si at jeg i realiteten kan betale ca 7300 på lånet mitt da? ???
Det kan jo være verdt å prøve seg, men jeg vil tro det kommer an på hvilken saksbehandler man møter på.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Ingen vits å bekymre seg om semantikk. En eventuell saksbehandler med litt mellom øra skjønner selvsagt hva det innebærer å gjøre noe i utleiedelen, uavhengig om du skriver oppussing eller vedlikehold i rubrikken. Det sier seg selv at man ikke vedlikeholder til samme standard det engang var, det er jo hele poenget med vedlikehold? Det å f.eks. oppgradere sikringsskapet fra gammeldagse sikringer til moderne vippesikringer er i mine øyne ikke en oppgradering i skattemessig forstand, kun rent vedlikehold.
I fjor gikk jeg i underskudd pga oppussing/vedlikehold, har ikke hørt et pip fra noen angående det... Skrev opp rubbel og bit på det skjemaet. Og, en annen ting: Ikke legg ved bilag når selvangivelsen sendes inn, dersom de ønsker å se dem får du beskjed om dette....
.Thag
Er du i tvil om leieinntektene er skattefrie, bør du oppgi disse inntektene på et vedlagt ark i selvangivelsen og begrunne hvorfor de er skattefrie. Du bør ikke fylle de inn i selve selvangivelsen hvis du er i tvil.
Dersom utleieinntektene er skattepliktige skal boligen regnskapslignes. Da må du fylle ut skjema RF-1189 med leieinntekter og fradragsberettigede utgifter. Overskudd føres i post 2.8.2 og beskattes med 28 prosent og underskudd føres i 3.3.12. Les mer her om skatt ved utleie av bolig.
Her har du eksempler på noen utgifter du kan føre som fradrag:
Vedlikehold
Kommunale utgifter
Forsikring
Festeavgift
Annonsering av boligen
Eiendomsskatt
Møbelslitasje
Reiser
Lys og varme (dersom inkludert i leien)
Vedlikeholdsutgifter kan fradragsføres mot leieinntektene. Eksempel på vedlikehold kan være å skifte ut gamle vinduer eller male huset. En påkostning derimot kan ikke trekkes fra i leieinntektene. Eksempel på en påkostning kan være å bygge en ny veranda, eller legge parkett hvor det har vært teppe. Det kan være vanskelig å skille hva vedlikehold er kontra påkostning, men tenk deg at vedlikehold skal bringe boligen tilbake til opprinnelig standard, mens en påkostning er arbeid som hever boligens verdi.
Leier du ut møblert avhenger fradraget av om det er et kortsiktig eller langsiktig leieforhold. Er det et kortsiktig leieforhold kan du trekke fra 15% av brutto leieinntekt for å dekke slitasje. Er leieforholdet over 3 år kan du trekke fra 15% av møblenes verdi som fradrag.
Reiser du mye til boligen i forbindelse med for eksempel visning, vedlikehold eller tilsyn kan du fradragsføre dette som arbeidsreiser. Mindre enn 1o dager =3,65 kr pr km. Mer enn 10 dager = 1,50 kr pr km.
Jeg har fått med meg hva man kan trekke fra på skatten, men jeg er ikke så smart at skjønner helt hva dette utgjør i kroner og øre.... :-[
Mitt eksempel:
leieinntekt: 9500pr mnd
komm avg: 1000 kr mnd ( inkludert eiendomsskatt)
forsikring: 250 pr mnd
Boligen er bare 2 år gammel, så no vedlikehold kan jeg vel ikke trekke fra på noen år..?
Vil dette si at jeg sitter igen med under 6000 kr i mnd å betale lånet mitt med?
koster litt å leie ut gitt...
Håper noen av dere kloke hoder kan fortelle meg om jeg tenker riktig ;)
Hvis du har leieinntekter på 9 500 pr måned og må betale komm.avgifter med 1 000 og forsikring på 2500 pr måned har du 6 000 igjen. Om du har gjeld på utleieobjektet kan disse pengene brukes til å betjene gjelden.
Det er ikke boligens alder som avgjør om du får fradrag for vedlikehold. Det er hva du faktisk har hatt i vedlikeholdsutgifter. Om du legger nytt gulv to ganger i året i utleieboligen så får du fradrag for dette. Om det objektivt sett er behov for å legge nytt gulv så ofte er uvesentlig.
Men har du virkelig 2500 kr i mnd i forsikring? Eller 250 som du skriver? Da har du som nevnt over 8250 kr pr mnd.
Av dette må du spare 28% til skatt som betales én gang i året, ikke per mnd.
-1000
-250
= 8250
-28% skatt
=5940
Det er så mye man sitter igjen med av leieinntektene.
Dette kan evt. brukes til å betjene gjeld, og da får man 28% fradrag på det man betaler av renter. Hvis noe av pengene brukes til å betale renter, kan man altså betale mer enn 5940,- i renter.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg betaler sevfølgelig 250kr mnd i husforsikring ikke 2500, da måtte jeg vel tenkt på å bytte forsikringsselskap ;D
Frodes: rente utgiftene mine er ca 5000 pr mnd tror jeg (ikke mulighet til å sjekke akkurat nå)
Som du da skriver, har jeg da mulighet til å fradrag av de 6000 jeg sitter igjen med pr mnd? kan da regnestykket bli ca sånn?
Sum leieinntekt etter skatt osv = 6000
Fraddrag av de 5000 jeg betaler i renter =1400 Vil det da si at jeg i realiteten kan betale ca 7300 på lånet mitt da? ???
Dette ble litt røfft, rart. men sånn ca ca ?