#11
 2,264     0

Har gjennom mine mange år i bransjen skifta 10000 vis av hjul.
Slikt leiketøy som er vist på denne sida er berre til plage og irritasjon.

Det er greit at det er muleg på nokre bilar, men langtifra på alle, og då er det enklast å bruke noko som klarer alt med en gang, i staden for å først starte med en som går på batteri, så gjekk ikkje det likevel på den siste av 20 boltar, så må man fram med en skikkeleg luft-trekkar eller latmannsarm likevel, (og då er bilen kanskje oppjekka, slik at man kanskje må slakke den ned gjen i tilegg)

Hos meg er det KUN Ingersoll Rand som vert kjøpt og brukt til formålet.


Du får batteridrevne opp i 650Nm, dette burde vel holde til de fleste privatbiler?
150Nm blir selvsagt snaut, men å påstå at alt under 700Nm er leketøy er vel litt drøyt?

   #12
 551     Norge     0

Har gjennom mine mange år i bransjen skifta 10000 vis av hjul.
Slikt leiketøy som er vist på denne sida er berre til plage og irritasjon.

Det er greit at det er muleg på nokre bilar, men langtifra på alle, og då er det enklast å bruke noko som klarer alt med en gang, i staden for å først starte med en som går på batteri, så gjekk ikkje det likevel på den siste av 20 boltar, så må man fram med en skikkeleg luft-trekkar eller latmannsarm likevel, (og då er bilen kanskje oppjekka, slik at man kanskje må slakke den ned gjen i tilegg)

Hos meg er det KUN Ingersoll Rand som vert kjøpt og brukt til formålet.


Ingersoll Rand selger også batterimaskiner  ;)  Som forøvrig er bra, men kort levetid på batteriene.
Signatur
   #13
 3,109     Norge     0
Klar over at Ingersoll Rand selger kraftige batterimaskiner, men ikkje kraftige nok dessverre.

Dette har eg holdt på med så lenge, og gjør det fortsatt, så meinar et eg har hold bak påstandane mine.
   #14
 472     Asker     0

Har gjennom mine mange år i bransjen skifta 10000 vis av hjul.
Slikt leiketøy som er vist på denne sida er berre til plage og irritasjon.

Det er greit at det er muleg på nokre bilar, men langtifra på alle, og då er det enklast å bruke noko som klarer alt med en gang, i staden for å først starte med en som går på batteri, så gjekk ikkje det likevel på den siste av 20 boltar, så må man fram med en skikkeleg luft-trekkar eller latmannsarm likevel, (og då er bilen kanskje oppjekka, slik at man kanskje må slakke den ned gjen i tilegg)

Hos meg er det KUN Ingersoll Rand som vert kjøpt og brukt til formålet.


Du er jo proff i denne sammenhengen, du da. Naturlig at du da bruker utstyr deretter.

En del andre mener nok at det er mer enn ett mulig verktøy å benytte til å skru ut eller inn noen bolter, uten at man behøver å plages nevneverdig.

For mitt vedkommende så har jeg smurt boltene i alle år, og det kommer jeg til å fortsette med. Dessuten byttes det alltid hjul to ganger i året. Med din bakgrunn vil jeg tro at du enkelte ganger har vært borti en del biler som er utsatt for manglende vedlikehold, ingen smøring, stått i flere år uten å bytte hjul, osv. Da blir det en annen sak.

For meg fungerte leketøyet utmerket, og det er ingen stor greie om jeg må ta frem krysset for å få opp en bolt, men tviler på at det blir nødvendig på mine egne kjøretøy.

Jeg kjøpte riktignok ikke leketøyet til dette formålet, og det skal ikke jeg si at det er lurt å gjøre heller. 
Signatur
   #15
 279     Haugeby     1
Smører du hjul boltene så får du høyere strekk i boltene enn du skal ha,selv om du bruker momentnøkkel,momentet oppgitt på di aller fleste biler er på usmurte bolter..

Ikke bli overrasket vist en bolt ryker..
   #16
 3,997     Oppland     0
Du mener at fastrustede bolter er ok, og bolter med oksiderte gjenger vil få rett "strekk" ved montering?

Hjulbolter skal smøres! Så varer de lenger enn til neste dekkskift.
Drive å plages med fastrustede bolter er jeg allerede for gammel til å plages med!
   #17
 5,608     0
Det er vel stort sett 50/50 av bilfabrikatene som anbefaler/fraråder smøring av hjulbolter.
Skifter ein dekk to ganger for året ruster de vel aldri fast uten smørning.
Ein del anbefaler 25% reduksjon i moment om ein smører.

   #18
 3,109     Norge     0
Ser man i tiltrekningstabellar, så skal momentet reduserast ned smurte gjengar.

En av grunnane til at hjulboltar vert frårådde å smørre er pga at bremser og fett går dårliug i hop, dette kan løysast med å bruke fett som ikkje vert nemneverdig meit flytande ved høge tempereturar.

Men det ser vi jo til stadighet at den jevne mann i gata ikkje har greie på, derfor ikkje smør hjulboltane.
   #19
 3,010     Akershus     0
Man vrir av en bolt og så smører man uansett hva gubben som solgte deg dekkene sier. Dritetryne og en latmannsarm formet som en U får du på kjøpet. Overraskelsen når du treffer gulvet med knokene og knærne først er også free of charge.

Hørte om noen glupinger som trodde man skulle smøre LockTight på boltene. "Smøre" liksom. Tenker de sleit litt.  ;D