Familien drev i mange år en Statoilstasjon hvor vi blandt annet hadde dekkverksted. Når vi la om dekk smurte vi alltid boltene med kobberpasta (med mindre de var smurte fra før), og hadde aldri (nevte jeg ALDRI?) problemer med hverken fastrusting eller oksidering på gjenger i nav eller bolt. Har heller ALDRI dratt av en bolt som har vært smurt, ved bruk av momentstav er dette i praksis umulig uten at bolten har en skade/feilprodusert, men da drar du den iallefall av med en latmannsarm, folk har for vane å stramme hjulbolten ALT for hardt fordi de tror hardere er bedre.
Smør boltene med kobberpasta og spar deg selv for problemer.
Bruker en 28V Milwaukee og den fungerer stort sett ganske greit til det bruket. De verste suggene må riktignok tas med grøvre redskap, men du verden så lettvint det er med drillen.
Signatur
Privatperson her inne, men jobber for Ridge Tool Company(RIDGID) og kan således litt om verktøy for rør/offshore.
Bruker selv en 140-150Nm Makita for 95% av arbeidet med boltene. Løsner dem med latmannsarm, drar dem ut med trekkeren. Motsatt for montering. Kunne sikkert montert med trekkeren, men liker å ha feelingen på hvor stramt de sitter.
Funker kobberpasta fra Biltema greit til å smøre boltene med?
Har lest flere steder at kobberpasta kan oksidere med med alu-felger og at man derfor heller bør bruke aluminiumspasta å smøre med. Pastaen koster jo ikke mange tiere på biltema så jeg kjøpte alu-pasta for å være helt sikker.
Personlig nytter jeg standard grease. Det er sikkert mye som er bedre og finere, men jeg har aldri opplevd noen problemer gjennom 20 år og en rekke forskjellige biler.
Jeg ville tro kobberpasta er helt supert, men også "dyrere" enn grease. Oksideringsfare ville jeg tro er liten ettersom hjulet byttes to ganger i året.
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Byttet fra stål til alufelger. Det virker for meg som boltene ble litt i korteste laget. Hvor mye skal slike bolter skrus inn?
Har nettopp fått meg en MB Sprinter, der skal det brukes forskjellige hjulbolter (bruker hjulbolt i stedet for hjulmutter som på vanlig personbil) på alu og stålfelg. De er en del lengre de som er til alu felg.
Ble for øvrig overrasket over hvor mye moment som det skulle trekkes til med, 240 nm, på Ford Focusen min skal det bare brukes 85 nm. Så måtte kjøpe ny momentnøkkel og må kjøpe meg ny muttertrekker også.
Alufelger og stålfelger bruker nesten utelukkende forskjellige bolter, det kan være forskjellig lengde og forskjellige grader på koningen.
Bruk ALLTID bolter beregnet for riktig felg! Ellers risikerer du å ødelegge felgen, bolter og nav. Boltene kan og løsne og du mister dekket, dette er kritisk!
Når vi la om dekk smurte vi alltid boltene med kobberpasta (med mindre de var smurte fra før), og hadde aldri (nevte jeg ALDRI?) problemer med hverken fastrusting eller oksidering på gjenger i nav eller bolt. Har heller ALDRI dratt av en bolt som har vært smurt, ved bruk av momentstav er dette i praksis umulig uten at bolten har en skade/feilprodusert, men da drar du den iallefall av med en latmannsarm, folk har for vane å stramme hjulbolten ALT for hardt fordi de tror hardere er bedre.
Smør boltene med kobberpasta og spar deg selv for problemer.
Har lest flere steder at kobberpasta kan oksidere med med alu-felger og at man derfor heller bør bruke aluminiumspasta å smøre med. Pastaen koster jo ikke mange tiere på biltema så jeg kjøpte alu-pasta for å være helt sikker.
Jeg ville tro kobberpasta er helt supert, men også "dyrere" enn grease. Oksideringsfare ville jeg tro er liten ettersom hjulet byttes to ganger i året.
http://www.streetfire.net/video/lost-wheels-at-the-drag-racing_190136.htm
Har nettopp fått meg en MB Sprinter, der skal det brukes forskjellige hjulbolter (bruker hjulbolt i stedet for hjulmutter som på vanlig personbil) på alu og stålfelg. De er en del lengre de som er til alu felg.
Ble for øvrig overrasket over hvor mye moment som det skulle trekkes til med, 240 nm, på Ford Focusen min skal det bare brukes 85 nm. Så måtte kjøpe ny momentnøkkel og må kjøpe meg ny muttertrekker også.
Bruk ALLTID bolter beregnet for riktig felg!
Ellers risikerer du å ødelegge felgen, bolter og nav.
Boltene kan og løsne og du mister dekket, dette er kritisk!