15,644    17    0  

Anbudsprosess : hvordan svare de vi ikke ønsker å beytte?

 62     Rogaland     0
hei.

vi er midt inne i innhenting av priser. å det lønner seg virkelig å få mange til å gi pris. bare gravejobben var det 100000 i forskjell på biligste og dyreste.

men det som er litt dilemma nå, er hvordan eg skal svare alle dei som har gitt pris og som vi ikkje vil bruke. er det noen som har ein god "mal" eller ide om korleis formulere seg?

takke for svar.

   #1
 413     kløfta     0
bare å si att dem har priset seg ut det, det kan  hjelpe dem med å gi "riktige" priser senere...
   #2
 1,103     0
Svar ærlig; Denne gangen ble dere for dyre.
Som entreprenør vil jeg heller ha det svaret istedet for å ikke høre noe.
   #3
 765     Østfold     0
Helt enig med min kollega i Gausdal; svar ærlig.

Ingen som kan si noe på det, dessuten er det jo slik at foretakene priser ut fra egne betingelser og ikke nødvendigvis følger noen mal eller prisliste.

Alle vil bli veldig fornøyd med å få en tilbakemelding, det er ofte en mangelvare i denne bransjen, selv om de altså ikke fikk jobben. Man bruker ofte både endel tid og ressurser på å gi et tilbud, slik at å aldri høre noe igjen blir litt snålt og irriterende.

Så du skal få ros for at du faktisk ønsker å gi tilbakemeling selv til de du ikke har valgt. Det er bra!
Signatur
   #4
 5,410     Langhus     0
Vi ga et ganske langt og fyldig svar hvor vi ga et bilde av prisleiet, og ikke minst hvilke momenter vi la vekt på når vi valgte de vi valgte.
Regne pris på noe som ikke er i katalogen tar tross alt litt tid så jeg synes de som har brukt tid på deg har et moralsk krav om å få en skikkelig tilbakemelding
Signatur
   #5
 359     ØSTLANDET     0
Du er jo ikke i mål enda. Nå må du ta en ringerunde og opplyse de som ikke vant frem om hvor langt unna de var prismessig på ellers jevnbyrdige tilbud. Noen vil kanskje komme med en eller annen sur melding om det du velger er drit, men det er nå du merker hvem som har ledig kapasitet fremover, for de som har det vil prøve å by lavere.
   #6
 3,387     0
Enkelte som gir pris ser at du har mangler i beskrivelsen din, antar de, og legger inn dette uten å opplyse om det og slike ting kan gjøre at de tilsynelatende priser seg ut.
Rørleggeren jeg benyttet gav meg en horribel pris, men han hadde lagt inn en masse termostater og ting jeg ikke hadde bruk for. Han trodde jeg hadde glemt å føre det opp.

Det er lurt å avklare slike forhold før en sier nei takk.

Og det er ikke alltid at det billigste tilbudet er det beste, heller ikke det dyreste,.
   #7
 194     Ålesund     0
Et annet moment når en skal sende ut et nei er å ha med en åpning for at de kan bli kontaktet senere. Det kan jo tenkes at han som ble valgt viser seg å være upålitelig, ikke gjøre som avtalt, bli syk osv. osv. Da er det greit å ha svart med et nei, men kanskje senere.... til nr. 2 og 3 på listen. Svarer du at de var altfor dyr med tre streker under blir det litt værre å kunne få de til å stille om det skulle skjære seg med den du satte som nr. 1.

I tillegg ville jeg ikke sendt endelig nei til noen før kontrakt og fremdriftsplan var i boks med den dere valgte. Mye kan dukke opp i prosessen fra tilbud til kontrakt.

   #8
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg hadde iallefall satt pris på en tilbakemelding. I 70 % av tilfellene hører jeg ikke noe fra dem jeg gir et tilbud til. Det å få en tilbakemelding er alltid positivt og selvsagt er det med på å gi oss en pekepinn om hva som evt kan forbedres.

Nå vet ikke jeg hvordan det gjøres hos mine konkurrenter men dersom jeg skal gi en pris sendes forespørselen over til min tyske partner. Siden vi kun leverer hus som er tegnet til hver enkelt kunde har vi ingen sjablongpris per kvm slikat det tar ett min å gi pris. Det beregnes statikk for hvert enkelt hus, man hensyntar hver enkelt kundes ønsker iht leveranseomfang, ventilasjon og rør/elektroarbeider beregnes for hvert enkelt prosjekt og dette tar tid. Derfor legges det litt arbeid i å få en så nøyaktig pris som mulig og det tar inntil to uker å få prisen.

Alle de som utfører noe ifb med prisgivingen skal ha betalt for den jobben de gjør og selv om man ikke får prosjektet skal disse ha sin lønn. At tilbudsgiver får en tilbakemelding synes jeg er på sin plass og det trenger ikke stå annet enn at man på grunn av pris, standard, eller for lang byggetid dessverre ikke ble valgt.

Jan egil skriver over at "bare å si att dem har priset seg ut det, det kan  hjelpe dem med å gi "riktige" priser senere... ". Nå er det ikke så enkelt siden vi alle har en forskjellig leveransebeskrivelse og leverer forskjellig standard. Det går også ann å ha en dialog med tilbudsgvier og fortelle at prisen må ned og at man sammen finner løsninger for det.

Jeg tror dog de fleste har liten kunnskap om hvordan prisgivning gjøres og tror at det bare tar ett minutt å gi en pris. Forhåpentligvis ga dette litt mer informasjon.
Signatur
   #9
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Gir ikke svar, med mindre de ringer og spør. Har tusen andre ting å følge opp.

Er de interessert, så ringer de.

Blir de forbanna fordi de ikke får svar på anbud så får de finne seg noe annet å gjøre.

Min filosofi er timepris, fordi de fleste legger inn utrolige sikkerhetsmarginer eller tolker oppdrag helt feil.

Og hvis noe uventet skulle oppstå så kan du banne på at de går i skyttergraven og krever mer penger enn nødvendig.

La ut anbud i sommer. Tok det på timepris og arbeidet ble utført tre ganger billigere enn det billigeste anbud (gravearbeid)

Drit å dra sier jeg  ;D
   #10
 4,148     Oslo Vest     0


Drit å dra sier jeg  ;D


Da vet vi det!

Som den som skal tilby en tjeneste får jeg mange forspørseler som jeg aner verken er seriøse eller i prinsippet set mulighetene til å bygge i prisklassen du forspør. Dog må man som tilbyder alltid ta kunden på alvor da magefølelsen kan være feil.

Og selv om innstillingen til jobben man gjør med å lage et tilbud er slik som blir bekrevet ovenfor kan vi ikke gjøre annet enn å oppfylle anbudsforspørselen på riktig og samvittighetsfull måte. Da kan iallefall ikke den som gir tilbudet kritiseres. Men det er jo greit å vite hvordan kundene ser det...
Signatur