15,644
17
0
Anbudsprosess : hvordan svare de vi ikke ønsker å beytte?
62
Rogaland
0
hei.
vi er midt inne i innhenting av priser. å det lønner seg virkelig å få mange til å gi pris. bare gravejobben var det 100000 i forskjell på biligste og dyreste.
men det som er litt dilemma nå, er hvordan eg skal svare alle dei som har gitt pris og som vi ikkje vil bruke. er det noen som har ein god "mal" eller ide om korleis formulere seg?
takke for svar.
vi er midt inne i innhenting av priser. å det lønner seg virkelig å få mange til å gi pris. bare gravejobben var det 100000 i forskjell på biligste og dyreste.
men det som er litt dilemma nå, er hvordan eg skal svare alle dei som har gitt pris og som vi ikkje vil bruke. er det noen som har ein god "mal" eller ide om korleis formulere seg?
takke for svar.
Som entreprenør vil jeg heller ha det svaret istedet for å ikke høre noe.
Ingen som kan si noe på det, dessuten er det jo slik at foretakene priser ut fra egne betingelser og ikke nødvendigvis følger noen mal eller prisliste.
Alle vil bli veldig fornøyd med å få en tilbakemelding, det er ofte en mangelvare i denne bransjen, selv om de altså ikke fikk jobben. Man bruker ofte både endel tid og ressurser på å gi et tilbud, slik at å aldri høre noe igjen blir litt snålt og irriterende.
Så du skal få ros for at du faktisk ønsker å gi tilbakemeling selv til de du ikke har valgt. Det er bra!
Regne pris på noe som ikke er i katalogen tar tross alt litt tid så jeg synes de som har brukt tid på deg har et moralsk krav om å få en skikkelig tilbakemelding
Rørleggeren jeg benyttet gav meg en horribel pris, men han hadde lagt inn en masse termostater og ting jeg ikke hadde bruk for. Han trodde jeg hadde glemt å føre det opp.
Det er lurt å avklare slike forhold før en sier nei takk.
Og det er ikke alltid at det billigste tilbudet er det beste, heller ikke det dyreste,.
I tillegg ville jeg ikke sendt endelig nei til noen før kontrakt og fremdriftsplan var i boks med den dere valgte. Mye kan dukke opp i prosessen fra tilbud til kontrakt.
Nå vet ikke jeg hvordan det gjøres hos mine konkurrenter men dersom jeg skal gi en pris sendes forespørselen over til min tyske partner. Siden vi kun leverer hus som er tegnet til hver enkelt kunde har vi ingen sjablongpris per kvm slikat det tar ett min å gi pris. Det beregnes statikk for hvert enkelt hus, man hensyntar hver enkelt kundes ønsker iht leveranseomfang, ventilasjon og rør/elektroarbeider beregnes for hvert enkelt prosjekt og dette tar tid. Derfor legges det litt arbeid i å få en så nøyaktig pris som mulig og det tar inntil to uker å få prisen.
Alle de som utfører noe ifb med prisgivingen skal ha betalt for den jobben de gjør og selv om man ikke får prosjektet skal disse ha sin lønn. At tilbudsgiver får en tilbakemelding synes jeg er på sin plass og det trenger ikke stå annet enn at man på grunn av pris, standard, eller for lang byggetid dessverre ikke ble valgt.
Jan egil skriver over at "bare å si att dem har priset seg ut det, det kan hjelpe dem med å gi "riktige" priser senere... ". Nå er det ikke så enkelt siden vi alle har en forskjellig leveransebeskrivelse og leverer forskjellig standard. Det går også ann å ha en dialog med tilbudsgvier og fortelle at prisen må ned og at man sammen finner løsninger for det.
Jeg tror dog de fleste har liten kunnskap om hvordan prisgivning gjøres og tror at det bare tar ett minutt å gi en pris. Forhåpentligvis ga dette litt mer informasjon.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Er de interessert, så ringer de.
Blir de forbanna fordi de ikke får svar på anbud så får de finne seg noe annet å gjøre.
Min filosofi er timepris, fordi de fleste legger inn utrolige sikkerhetsmarginer eller tolker oppdrag helt feil.
Og hvis noe uventet skulle oppstå så kan du banne på at de går i skyttergraven og krever mer penger enn nødvendig.
La ut anbud i sommer. Tok det på timepris og arbeidet ble utført tre ganger billigere enn det billigeste anbud (gravearbeid)
Drit å dra sier jeg ;D
Da vet vi det!
Som den som skal tilby en tjeneste får jeg mange forspørseler som jeg aner verken er seriøse eller i prinsippet set mulighetene til å bygge i prisklassen du forspør. Dog må man som tilbyder alltid ta kunden på alvor da magefølelsen kan være feil.
Og selv om innstillingen til jobben man gjør med å lage et tilbud er slik som blir bekrevet ovenfor kan vi ikke gjøre annet enn å oppfylle anbudsforspørselen på riktig og samvittighetsfull måte. Da kan iallefall ikke den som gir tilbudet kritiseres. Men det er jo greit å vite hvordan kundene ser det...
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.