Man mister retten til å få dekket reklamasjoner når det har gått mer enn 12 måneder siden man oppdaget feilen.
Dette vet utbygger så derfor trenerer han.
Nei, ikke når utbygger trenerer. Men det er viktig å forholde seg skriftlig.
Eller rett og slett være så slem som jeg har vært et par ganger hvor jeg har hatt diktafonen påslått i brystlomma og i slutten av samtalen har jeg tatt den opp og spurt om de ønsker tilsendt kopi av samtalen.
Med sleske utbyggere som ikke vil vedta seg det ansvaret de lovmessig er pålagt er alle lovlige metoder fullstendig etisk fullverdige.
Signatur
Mottar ikke penger fra noen i det private næringsliv. Er ikke forhandler for noen ting. Jobber som forsker er bla ingeniør.
Selv om man skriftlig har purret på utbygger og han ikke svarer på dette så mener du altså at kravet forfaller dersom det ikke er sendt til forliksrådet eller en annen rettsinnstans innen 12 måneder? Det er litt anderledes enn jeg har forstått bustadsoppføringslova,men jeg er ikke jurist. Jeg trodde at så lenge man uten unødig opphold fremførte krav om reklamasjon så ble det ikke foreldet.
Har jeg forstått deg rett da? Husker du hvilken paragraf du bygger dette på?
I flge paragraf 30 er det ingen slik forelding på 12 mnd og kravet er at kravet settes frem så snart som mulig. Og jeg ser heller ikke at lov om foreldelse kommer inn i bildet i denne saken.
Jeg tror huseier her ville vunnet frem med sit krav i forliksrådet selv etter 20 mnd og enda lenger så lenge krav er fremsatt.
Signatur
Mottar ikke penger fra noen i det private næringsliv. Er ikke forhandler for noen ting. Jobber som forsker er bla ingeniør.
Foreldelsesfristen på reklamasjonskrav er 3 år fra overtakelsesdatoen men med en særregel som gir 1 års tillegg (fra man oppdager feilen).
Man må derfor ha fått den ansvarlige til å erkjenne kravet, eller gått til rettslige skritt (som forliksklage eller stevning) innen 12 mnd (fra man oppdaget feilen!) for at kravet ikke skal bli foreldet. Dette gjelder når man oppdager feilen etter 2 år fra overtakelse. Oppdager man feil før dette så er fristen 3 år fra overtakelsesdatoen.
Brevet er nå sendt, og vi venter spent på om det kommer svar... Har bedt om skriftlig svar heretter, da vi vil ha dokumentasjon på hva som blir sagt. Det har vært mye store ord, men lite handling.
Denne utbyggeren er av typen som ikke bruker så mye mail. Sendte vel han et par mailer i starten av byggeperioden, men han ringte oss for å svare på spørsmålene.
De tingene vi klager på er egentlig bare småting som ikke burde være noe problem i det hele tatt å ordne. Kostnaden på å fikse dette er heller ikke stor.
Vi ga han 14 dager frist til å ordne opp, ellers går vi videre med saken.
Nei, ikke når utbygger trenerer. Men det er viktig å forholde seg skriftlig.
Oh, yess. Det er kun dersom man har vært i forliksrådet eller annen rettsinstans innen 12 mnd at kravet ikke bortfaller.
Dette tror jeg ikke er riktig altså...
I min kontrakt med Boligpartner (Byggeblankett 3425) henvises det til Bustadoppføringslova §16 hva angår ettårsbesiktigelsen.
Videre vises det til §29 og §30 i samme lov med tanke på mangler og reklamasjon. Jeg siterer lovteksen (min understrekning i teksten):
§ 30. Reklamasjon
Forbrukaren mistar retten til å gjere ein mangel gjeldande dersom det ikkje er gjeve melding til entreprenøren om at mangelen blir gjord gjeldande innan rimeleg tid etter at forbrukaren oppdaga eller burde ha oppdaga mangelen.
Ein mangel kan ikkje gjerast gjeldande seinare enn fem år etter overtakinga. Entreprenøren kan likevel ha teke på seg å svare for manglar i lengre tid.
Vil forbrukaren gjere gjeldande manglar som var eller burde ha vore oppdaga ved overtakinga, må dette gjerast så snart råd er dersom overtakinga skjer ved overtakingsforretning.
Når det blir halde seinare synfaring etter § 16, må forbrukaren gjere gjeldande manglar som var eller burde ha vore oppdaga, så snart råd er.
Entreprenøren kan ikkje gjere gjeldande at det er reklamert for seint etter denne paragrafen, om mangelen kjem av at entreprenøren eller nokon entreprenøren svarer for, har fare fram grovt aktlaust eller i strid med heider og god tru elles.
Retten til å gjere ein mangel gjeldande kan òg bli mista etter reglane om forelding i foreldingslova.
Helt uavhengig av overtakelsesforretningen og ettårsbefaring har man 5 år på seg til å melde fra om feil. Ut over dette må feil som oppdages meldes skriftlig til entreprenør snarest mulig.
Mitt råd: Send et brev snarest mulig. Beskriv hvilke mangler du har påpekt. Krev disse utbedret. Riset bak speilet er at du leier inn fagmann - som helt sikkert finner enda flere feil.
Helt uavhengig av overtakelsesforretningen og ettårsbefaring har man 5 år på seg til å melde fra om feil. Ut over dette må feil som oppdages meldes skriftlig til entreprenør snarest mulig.
Nei, man kan reklamere på feil som oppdages innen 5 år etter overtagelsen. Det må reklameres innen rimelig tid. Så vidt jeg kan huske så mener det norske rettsvesenet at rimelig tid tilsvarer 3 måneder. Det vil forøvrig være uaktsomt å ikke reklamere umiddelbart på feil som kan medføre eskalerende skadeomfang! Dersom feilen ikke erkjennes eller er startet i rettssystemet innen 1 år fra den ble oppdaget så er kravet foreldet! Se min forrige post i denne tråden.
Man kan reklamere på feil 5 år etter overtagelse. Ingen grunn til å diskutere dette. Les utklippet fra Bustadoppføringsloven.
"Feil som oppdages meldes skriftlig til entreprenør snarest mulig". Om dette er 1-2-3 mnd eller ett år tar jeg ikke stilling til. Jeg skriver derfor "snarest mulig".
Jeg har ikke på noen måte blandet meg inn i debatten om "foreldelse". Så lenge man "reklamerer innen 5 år" og "snarest mulig" oppnår man rettsvern for sitt krav.
Så lenge man "reklamerer innen 5 år" og "snarest mulig" oppnår man rettsvern for sitt krav.
Nei, det blir foreldet 3 år etter overtagelse eller 12 måneder etter "kravet ble oppdaget". Kravet må være erkjent eller kravshaveren må ha gått til rettslige skritt (som forliksklage eller stevning) dersom kravet skal ha rettsvern utover dette.
Nei, ikke når utbygger trenerer. Men det er viktig å forholde seg skriftlig.
Eller rett og slett være så slem som jeg har vært et par ganger hvor jeg har hatt diktafonen påslått i brystlomma og i slutten av samtalen har jeg tatt den opp og spurt om de ønsker tilsendt kopi av samtalen.
Med sleske utbyggere som ikke vil vedta seg det ansvaret de lovmessig er pålagt er alle lovlige metoder fullstendig etisk fullverdige.
Oh, yess. Det er kun dersom man har vært i forliksrådet eller annen rettsinstans innen 12 mnd at kravet ikke bortfaller.
Det er litt anderledes enn jeg har forstått bustadsoppføringslova,men jeg er ikke jurist. Jeg trodde at så lenge man uten unødig opphold fremførte krav om reklamasjon så ble det ikke foreldet.
Har jeg forstått deg rett da? Husker du hvilken paragraf du bygger dette på?
I flge paragraf 30 er det ingen slik forelding på 12 mnd og kravet er at kravet settes frem så snart som mulig. Og jeg ser heller ikke at lov om foreldelse kommer inn i bildet i denne saken.
Jeg tror huseier her ville vunnet frem med sit krav i forliksrådet selv etter 20 mnd og enda lenger så lenge krav er fremsatt.
Foreldelsesfristen på reklamasjonskrav er 3 år fra overtakelsesdatoen men med en særregel som gir 1 års tillegg (fra man oppdager feilen).
Man må derfor ha fått den ansvarlige til å erkjenne kravet, eller gått til rettslige skritt (som forliksklage eller stevning) innen 12 mnd (fra man oppdaget feilen!) for at kravet ikke skal bli foreldet. Dette gjelder når man oppdager feilen etter 2 år fra overtakelse. Oppdager man feil før dette så er fristen 3 år fra overtakelsesdatoen.
Kilder:
http://forbrukerportalen.no/temaer/bolig/bygge_hus/overtagelse/mangler_og_reklamasjon
http://www.cappelen-krefting.no/artikler/Byggherrenforeld.htm
Han har dermed relativt god tid til å få kjørt sak mot denne sleipe utbyggeren.
Denne utbyggeren er av typen som ikke bruker så mye mail. Sendte vel han et par mailer i starten av byggeperioden, men han ringte oss for å svare på spørsmålene.
De tingene vi klager på er egentlig bare småting som ikke burde være noe problem i det hele tatt å ordne. Kostnaden på å fikse dette er heller ikke stor.
Vi ga han 14 dager frist til å ordne opp, ellers går vi videre med saken.
Dette tror jeg ikke er riktig altså...
I min kontrakt med Boligpartner (Byggeblankett 3425) henvises det til Bustadoppføringslova §16 hva angår ettårsbesiktigelsen.
Videre vises det til §29 og §30 i samme lov med tanke på mangler og reklamasjon.
Jeg siterer lovteksen (min understrekning i teksten):
Helt uavhengig av overtakelsesforretningen og ettårsbefaring har man 5 år på seg til å melde fra om feil. Ut over dette må feil som oppdages meldes skriftlig til entreprenør snarest mulig.
Mitt råd:
Send et brev snarest mulig. Beskriv hvilke mangler du har påpekt. Krev disse utbedret. Riset bak speilet er at du leier inn fagmann - som helt sikkert finner enda flere feil.
Nei, man kan reklamere på feil som oppdages innen 5 år etter overtagelsen. Det må reklameres innen rimelig tid. Så vidt jeg kan huske så mener det norske rettsvesenet at rimelig tid tilsvarer 3 måneder. Det vil forøvrig være uaktsomt å ikke reklamere umiddelbart på feil som kan medføre eskalerende skadeomfang! Dersom feilen ikke erkjennes eller er startet i rettssystemet innen 1 år fra den ble oppdaget så er kravet foreldet! Se min forrige post i denne tråden.
Jo, det jeg skriver er riktig.
Man kan reklamere på feil 5 år etter overtagelse.
Ingen grunn til å diskutere dette. Les utklippet fra Bustadoppføringsloven.
"Feil som oppdages meldes skriftlig til entreprenør snarest mulig".
Om dette er 1-2-3 mnd eller ett år tar jeg ikke stilling til. Jeg skriver derfor "snarest mulig".
Jeg har ikke på noen måte blandet meg inn i debatten om "foreldelse".
Så lenge man "reklamerer innen 5 år" og "snarest mulig" oppnår man rettsvern for sitt krav.
Nei, det blir foreldet 3 år etter overtagelse eller 12 måneder etter "kravet ble oppdaget". Kravet må være erkjent eller kravshaveren må ha gått til rettslige skritt (som forliksklage eller stevning) dersom kravet skal ha rettsvern utover dette.
Les http://www.cappelen-krefting.no/artikler/Byggherrenforeld.htm (som jeg også henviste til i et innlegg lenger oppe.