#81
 837     0
Neida, vi skal ikke håpe at lønne til arbeidsfolk går ned. Vi skal håpe at den grove fortjenesten som de fleste foretak i byggebransjen har tatt seg blir redusert, slik at det blir billigere å bygge.

Ta for deg noen foretak du kjenner i byggebransjen (gjerne en-manns AS).
Gå inn på www.1881.no
Der finner du resultat (=overskudd) samt lønn til daglig leder de siste årene.
Tror det er en del som har salten ned litt midler her ja. Og det er bra, så de har noe å leve på nå som det er magrere tider og vi husbyggere skal skvise prisene...

   #82
 1,093     Skjetten     0
Det står ingeting om hvor mange timer daglig leder produserer der, det må folk være klar over! Så å bruke lønnen oppført der, er egentlig bare tull så lenge du ikke også har tilgang til timelister/prosjektene han/hun har jobbet på.

Så er det å tolke regnskapet. Resultatet kan skyldes mange ting, her må de aktuelle postene settes opp imot hverandre.
Signatur
   #83
 837     0
Jada - det varr ikke for å oppfordre forlk til å snike i regnskapene. Men siden det tydeligvis er en del som mener at avansen byggenæringen har hatt "ikke er mer enn det bør være" så er det jo greit at hver og en får gjøre seg opp en mening.

Det er klart at når byggenæringen har benyttet de siste, gode, 5 årene til å dra byggeprisene til værs (fakta er at byggeprisene har økt langt mer enn lønnsutviklingen skulle tilsi), så må det jo være helt legitimt for forbruker å benytte de neste, magre årene på samme måte; presse prisene nedover.

Et eksempel (humoristisk):

2008:
Forbruker: Det var dyrt.
Håndverker: Neivel - hvis du ikke vil ha jobben gjort, har jeg mange andre jobber i kø.
Forbruker: OK, må vel slå til da.

2009:
Håndverker: Hvis jeg skal gjøre jobben for den prisen, går jeg med tap.
Forbruker: Neivel - hvis du ikke vil ha jobben, har jeg mange andre som vil ha den.
Håndverker: OK, må vel slå til da.

Vi får se. Det er opp til forbruker.
   #84
 1,093     Skjetten     0
Jeg er klar over at du nok har satt det på spissen litt her Kvinnhering... Men la meg kommentere på "samtalene" dine...



2008:
Forbruker: Det var dyrt.
Håndverker: Neivel - hvis du ikke vil ha jobben gjort, har jeg mange andre jobber i kø.
Forbruker: OK, må vel slå til da.


Kunden må påse at de får en pris som tilsvarer resten av markedet, og dette gjør de ved å hente inn flere tilbud og sette disse opp imot hverandre.

Husk at kvalitet er også en særdeles viktig faktor i prossesen du skal ha for å velge byggeleverandør.



2009:
Håndverker: Hvis jeg skal gjøre jobben for den prisen, går jeg med tap.
Forbruker: Neivel - hvis du ikke vil ha jobben, har jeg mange andre som vil ha den.
Håndverker: OK, må vel slå til da.


Det ville nok vært fint for kunden om byggebransjen kunne bygget med tap... For all del, hvorfor ikke Smile Men tror du at han er å få tak i på telefon på 1 års inspeksjonen eller når det viser seg at du har en lekasje fra taket etter 3 år ? Eller tror du firmaet er konkurs og begravd ?
Signatur
   #85
 4,148     Oslo Vest     0
Kvinnhering, jeg har skjønt at din religion er å skvise priser slik at DU SELV skal sitte igjen med mere. Jeg skal holde meg for god til å ha noen mening om den innstillingen. Men det som er viktig her, og som vi har sett mange eksempler på er at det ofte er en sammenheng mellom pris og kvalitet. Det er ikke alltid slik at rimeligst pris er lik det beste resultatet.

En av grunnene til at det er så mye feil i byggebransjen er jo ikke minst skvisen av priser og hastigheten ferdigstillelsen. Til og med kommunen og det offentlige går etter best kvalitet og ikke bare pris.

Jeg er enig i at uforholdsmessig høye fortjenester er en uting, like mye som uforholdsmessige store prisskvis som du er en representant for er en uting.

Det er derfor bedre å gå i null og ikke tape noe og si nei, enn at man hører på deg og gjør en jobb man taper på.

Ære være deg for at du har gjort det til en livsstil å prute, men Norge kommer seg ikke videre ved ikke å ville betale for håndverkertjenester.
Signatur
   #86
 1,093     Skjetten     0
Om du har kjennskap til foretaks drift kvinnhering, så bør du kjenne til variabel og faste kostnader.

Om det er arbeidstørke, så kan du jobbe uten å få dekket de faste kostnadene. Men du kan ikke jobbe for under de variable kostnadene. For når matrialene eller lønningsdagen kommer, så har du verken til det ene eller andre.

Men problemet er om du går for lenge uten å få inn til å dekke faste kostnader, så vil du til slutt få likviditetsproblemer og som igjen blir en større og større snøball. Enden på verset blir konkurs, ingen garanti på utført arbeid og kanskje en eller flere jobber som står uferdige.
Signatur
   #87
 116     0
Utfordring til Incognito;

kan du nevne noen eksempler de siste årene hvor du har klart å redusere priser for dine kunder?

Hvis ikke, tror jeg det er på tide du gjør det.
Konkurranse er sunt!


   #88
 837     0

Men det som er viktig her, og som vi har sett mange eksempler på er at det ofte er en sammenheng mellom pris og kvalitet. Det er ikke alltid slik at rimeligst pris er lik det beste resultatet.

En av grunnene til at det er så mye feil i byggebransjen er jo ikke minst skvisen av priser og hastigheten ferdigstillelsen. Til og med kommunen og det offentlige går etter best kvalitet og ikke bare pris.



Men når det er gode tider for byggenæringen ser vi at BÅDE prisen stiger OG kvaliteten går ned.

Det er fordi de gode tidene gjør at mange som ikke egentlig er kvalifisert kaster seg inn i byggebransjen fordi det er raske og store penger å tjene.

Vi så det på 70-tallet: Mye byggefeil. Vi ser det nå igjen - antall grove byggefeil har økt dramatisk de siste årene. Det er bare til å lese f.eks Teknisk Ukeblad.

Så konklusjonen min er i alle fall at det ikke nødvendigvis er sammenheng mellom pris og kvalitet i byggebransjen. Iallefall ikke i oppgangstider.

Selvfølgelig ønsker jeg at de som leverer varer og tjenester til meg skal tjene på dette, men like selvfølgelig ønsker jeg ikke å betale mer enn nødvendig. Moralen min er i alle fall: Begge parter skal være fornøyd etter at handelen er gjennomført. Og da er det best å forhandle pris og bli enige før jobben gjøres eller varen leveres, så er begge parter inneforstått med betingelsene.

Synes det er et svakt argument at en skal akseptere å betale overpris slik at ikke håndverkeren går konkurs. Den som driver virksomhet må da selv sørge for å passe på hva fortjeneste en kan akseptere eller ikke. og si ja eller nei til jobber utfra dette. Uansett vil mange gå konkurs nærmeste tiden fordi det p.t. er en overkapasitet i markedet.


   #89
 4,148     Oslo Vest     0
Hehe, det kan jeg faktisk. Vi produserer våre hus i Tyskland, men på grunn av teknisk forskrift så må vi bruke norske krefter på el og rør, og på hvert eneste prosjekt innhenter vi minimum 4 anbud, det samme på taktekking der det har vært nødvendig. De som får jobben er de som totalt sett har det beste anbudet, og er sjelden de som er de billigste.

Når det gjelder grunnentreprenører har jeg spart mine kunder for millioner, siden vi har gjennomgått tilbudene og funnet ut hva som IKKE er tatt med i prisen osv, blandt annet har grunnentreprenør tatt ut prisen for bunnledninger, kun tatt med sprenging av byggegrube og ikke rundt, vi har endret på arkitektegninger fordi arkitekten ikke har tatt hensyn til statiske detaljer og dermed gjort prosjektet billigere, og litt mer.

Jeg har da ingen interesse av å få et prosjekt så dyrt at det ikke lar seg gjennomføre. Og selvsagt, for alt det vi ikke selv leverer fra Tyskland innhentes det da flere tilbud her i Norge, og som sagt, det billigste vinner ikke alltid. Og for ordens skyld så har vi mange faste samarbeidspartnere vi kan bruke, men vi HAR INGEN binding mot dem OG VI MOTTER IKKE provisjon i fra dem.
Signatur
   #90
 291     0
Konkuranse og prispress har ingen bransjer vondt av, heller ikke byggenæringen. Det bør heller være ett argument for å bruke kreativiteten til å tenke nytt, finne smartere løsninger, øke kvaliteten, effektivisere og forbedre seg.

Vi som jobber i konkuranseutsatt eksportindustri kjenner dette på kroppen hver eneste dag. Faktisk så har prisene på våre produkter (der hvor jeg jobber) bare gått ned de siste 10 årene, men vi henger ikke med ørene og klager på kunden av den grunn. Selv om prisene har gått ned tjener vi like mye penger (eller mer) og produktene vi leverer har bedre ytelse og høyere kvalitet i dag enn for 10 år siden. Dette klarer vi ved å hele tiden jobbe med forbedringer, effektiviseringer, kvalitetsforbedringer (0-feil filosofier) etc.

Ut i fra innleggene i denne tråden kan det virke som at byggenæringen har noe å lære på dette området. Leverandørene må selv ta ansvar for at de klarer å tjene penger selv i dårligere tider hvor konkurransen øker og prisene presses.

Uten konkurranse og prispress stangnerer utviklingen, bare se på bilutviklingen i enkelte tidligere kommunistland.