Du bør ha størst mulig lader i forhold til størrelsen på batterier. Fra gamle dager; ca 10 % ladekapasitet av total størrelse på batterier. Feks 6 Amp lader til 60 Ah batteri. Med nye smart ladere er dette ikke så viktig......
Poenget med stor lader er at du ikke må kjøre aggregatet hele tiden, fordi du "fyller" batteri fortere. Altså det går mindre bensin(og mindre bråk), som gjør det lønnsomt å kjøpe dyrere (større) lader....
Lader du linker til klarer kun 3,3 og da bruker den ett døgn for å lade ett 60 Ah batteri Sikkert fin til snøscooter, snøfreser og slikt med mini batterier
Ja, det følger med noen kabler for 12v utgangen
Hvor store 12 volt batterier er det snakk om?
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Ja, lader kan ikke trekke mer enn 8A ut av 230v-stikket. Men det som oppgis på batteriladere er gjerne maks strømstyrke den kan lade med, altså på 12v-siden. Maks ladestrøm blir 2000W/12v.
Maks kontinuerlig effekt er nok lavere enn 2000W (makseffekt), så du må finne det og dele på 12v. I tillegg er ladespenningen litt høyrere enn 12v, så en kan dele på 14v feks.
Min Ctek 25A lader bruker 2,9 A (230 volt) ved maksimal ladning; 25A/12 volt..... Så en Kipor IG 2000 klarer lett dette ☺
Makita lader bruker 240watt, altså ca 1 A(230 volt) 😊
Brukte å ladde "alt" mest mulig når aggregatet var igang. En Ctek 25A, en gammel 25A, 2 Makita ladere(en 110volt med 500 watt trafo 110/230) Bosch, Paslode og Milwaukee. Samt mobiler og nettbrett
Brukte gammel 25A for å hjelpe å fylle batterier. Koblet en lader til hvert batteri (225 Ah), for deretter parallellkoble og topp/vedlikeholdslade med Ctek........
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Godt poeng. Man kommer aldri opp i så stor ladeeffekt at det nærmer seg 2000W uansett.
Siden bensinmotoren ikke er trinnløst regulerbar ned til null effekt, blir utfordringen heller å utnytte mest mulig effekt når agreggatet først er igang - for å få best virkningsgrad på agreggatet. Inverteragreggater er for øvrig mer regulerbare enn de ikke-inverter.
Godt poeng. Man kommer aldri opp i så stor ladeeffekt at det nærmer seg 2000W uansett.
Siden bensinmotoren ikke er trinnløst regulerbar ned til null effekt, blir utfordringen heller å utnytte mest mulig effekt når agreggatet først er igang - for å få best virkningsgrad på agreggatet. Inverteragreggater er for øvrig mer regulerbare enn de ikke-inverter.
Hondas aggregater har ECO throttle som regulerer turtall etter belastning, og fungerer supert. Kipor har tilsvarende Smart throttle som bare fører til problemer. Aggregatet høres sykt ut når denne funksjonen brukes. Det står og hopper og roper om hjelp Jeg brukte denne funksjonen noen timer sist jeg benyttet aggregatet, har problem å starte det nå.... Så om man vil spare litt bensin når man belaster aggregatet lite, da er det viktig å kjøre det normalt noen minutter før man stopper aggregatet. Da får man renset bort uforberedt bensin og koks....... :)
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Kipor har tilsvarende Smart throttle som bare fører til problemer. Aggregatet høres sykt ut når denne funksjonen brukes. Det står og hopper og roper om hjelp Jeg brukte denne funksjonen noen timer sist jeg benyttet aggregatet, har problem å starte det nå....
Har også Kipor IG 2600 og syns det går fint og jevnt også med smart throttle-funksjon. Eneste jeg har byttet på aggregatet (brukt til byggeprosjekt i 2 år) er startsnora som røk. Har brukt mye motorsag og det har gått fint på dette aggregatet. Eneste jeg har klart å kvele aggregatet på er om man er for kjapp mellom kappene på kappsag (bør vente 10-15 sek.). Og så har sikringen slått seg ut noen ganger når noen har vært uoppmerksomme på dugnadshelg og startet to verktøy samtidig... Veldig fornøyd ift prisen!
Med nye smart ladere er dette ikke så viktig......
Poenget med stor lader er at du ikke må kjøre aggregatet hele tiden, fordi du "fyller" batteri fortere. Altså det går mindre bensin(og mindre bråk), som gjør det lønnsomt å kjøpe dyrere (større) lader....
Lader du linker til klarer kun 3,3 og da bruker den ett døgn for å lade ett 60 Ah batteri
Sikkert fin til snøscooter, snøfreser og slikt med mini batterier
Ja, det følger med noen kabler for 12v utgangen
Hvor store 12 volt batterier er det snakk om?
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Dyr og kraftig!
http://www.kamafritid.no/Welcome/Default.aspx?scenarioID=301&StockCode=E31-59&ViewProduct=true&pid=48
Mellomstor
http://www.kamafritid.no/Welcome/Default.aspx?scenarioID=301&StockCode=E31-50C&ViewProduct=true&pid=46
Biltema
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-1224-V-25-A125-A-2000037555/
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Vil det si at jeg ikke kan bruke lader som lader med mer enn disse 8 ampere?
Maks kontinuerlig effekt er nok lavere enn 2000W (makseffekt), så du må finne det og dele på 12v. I tillegg er ladespenningen litt høyrere enn 12v, så en kan dele på 14v feks.
Så en Kipor IG 2000 klarer lett dette ☺
Makita lader bruker 240watt, altså ca 1 A(230 volt) 😊
Brukte å ladde "alt" mest mulig når aggregatet var igang. En Ctek 25A, en gammel 25A, 2 Makita ladere(en 110volt med 500 watt trafo 110/230) Bosch, Paslode og Milwaukee. Samt mobiler og nettbrett
Brukte gammel 25A for å hjelpe å fylle batterier. Koblet en lader til hvert batteri (225 Ah), for deretter parallellkoble og topp/vedlikeholdslade med Ctek........
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Siden bensinmotoren ikke er trinnløst regulerbar ned til null effekt, blir utfordringen heller å utnytte mest mulig effekt når agreggatet først er igang - for å få best virkningsgrad på agreggatet. Inverteragreggater er for øvrig mer regulerbare enn de ikke-inverter.
Hondas aggregater har ECO throttle som regulerer turtall etter belastning, og fungerer supert.
Kipor har tilsvarende Smart throttle som bare fører til problemer. Aggregatet høres sykt ut når denne funksjonen brukes. Det står og hopper og roper om hjelp Jeg brukte denne funksjonen noen timer sist jeg benyttet aggregatet, har problem å starte det nå.... Så om man vil spare litt bensin når man belaster aggregatet lite, da er det viktig å kjøre det normalt noen minutter før man stopper aggregatet. Da får man renset bort uforberedt bensin og koks....... :)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Har også Kipor IG 2600 og syns det går fint og jevnt også med smart throttle-funksjon. Eneste jeg har byttet på aggregatet (brukt til byggeprosjekt i 2 år) er startsnora som røk. Har brukt mye motorsag og det har gått fint på dette aggregatet. Eneste jeg har klart å kvele aggregatet på er om man er for kjapp mellom kappene på kappsag (bør vente 10-15 sek.). Og så har sikringen slått seg ut noen ganger når noen har vært uoppmerksomme på dugnadshelg og startet to verktøy samtidig... Veldig fornøyd ift prisen!