tcp
   #41
 988     0
Tror batteriene er 150A.

Er det vanlig blyfri 95 rett fra bensinpumpen aggregatet skal ha?

Følger kablene for 12v utgangen med aggregatet(for lading av 12v batteri) ?

   #42
 6,009     Finnmark     0
Tror batteriene er 150A.

Er det vanlig blyfri 95 rett fra bensinpumpen aggregatet skal ha?

Følger kablene for 12v utgangen med aggregatet(for lading av 12v batteri) ?

Da bør du ha litt større lader...
Ja
Ja

kris10an: ved garantirep (bytte av elektronikk plate) så snakket jeg med tekniker som ga instrukser om dette. Han anbefalte at denne funksjonen ikke ble brukt, fordi alt kokser siden forbrenning ikke er optimal
Signatur
HSt
   #43
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Korrekt som beskrevet over, nesten ingen agregater liker seg når de går med nesten 0 i belastning. Bruk derfor minimum en litt kraftigere lader og bruk gjerne litt strøm til f.eks. lys når agregatet først er i gang.
tcp
   #44
 988     0
Takk for alle gode råd og tips.
Kjøpte i går Kipor IG2000 (betalte 4990) og ser frem til å teste den på hytta, ser mindre frem til å bære det i en times tid oppover heia Sad

Reagerte litt på at det ikke var olje i aggregatet. Esken var åpnet da jeg kjøpte det og bruksanvisningen var tatt ut(merket det ikke før i dag), skal det være sånn ?

Noen som vet hvilken olje aggregatet skal ha ?

Ble og anbefalt å kaste tennpluggen som sitter i Kiporen og kjøpe ny, noen som har noen tips til den ?

Er det noen form for innkjøring av motoren ?
   #45
 6,009     Finnmark     1
Bruk helsyntetisk olje, samme som til bensinbiler
Snakk med forhandler om erstatning til kinapluggen Grin
Signatur
   #46
 32     0
Helt enig i at motoren ikke liker seg på liten last og da kan sote. Men turtallsreguleringen blir en annen sak, hvorvidt det er best for en motor å gå på 900 eller 3600 omdreiningermed null eller liten last kan nok diskuteres. Uansett turtall bør motoren som dere sier ha litt last for å unngå soting. At aggregatet justerer ned turtall når lasten blir mindre (slutten av batterilading etc.) syns jeg er fint mtp støy etc.
   #47
 2,718     0
At slike maskiner leveres uten olje påfylt er helt vanlig, ja.
"Tilsvarende" aggregat fra Biltema (17-452) skal ha 10W-40; er det kaldt skader det neppe med 5W-30 i stedet. Kvaliteten (API et-eller-annet), og om den er mineralsk, delsyntetisk eller helsyntetisk spiller (IMHO) tilnærmet null rolle på slike småmotorer.

At eska var åpnet, og bruksanvisning borte, kan tyde på at det har vært utstilt i butikken.

   #48
 6,009     Finnmark     0
Aggregatet regulerer jo turtall litt selv... Og det hoster og soter med smart throttle funksjon.

Brukertips:
Normal drift
Helsyntetisk olje
Ny plugg
Bytt olje før hver vinter
Pass på at det er relativt ny bensin på tanken.
Ikke flytt aggregatet overalt uten transportkasse,  fordi plastben blir skjøre over tid og sprekker fort.....



Signatur
   #49
 6,009     Finnmark     1
Kvaliteten (API et-eller-annet), og om den er mineralsk, delsyntetisk eller helsyntetisk spiller (IMHO) tilnærmet null rolle på slike småmotorer.

Seriøst???? Kanskje derfor mye feil på små motorer, flere som tenker som du?

Det er faktisk viktig med helsyntetisk olje om man skal starte aggregatet i minus 20 grader, eller generelt om vinteren. Alt beveger seg lettere da!

Signatur
   #50
 2,718     0
Seriøst???? Kanskje derfor mye feil på små motorer,  flere som tenker som du?

Ja, seriøst. Har _aldri_ opplevd en eneste feil på den sorten motorer som på noen måte kan spores til dårlig smøring. Feilene på slike små motorer skriver seg i 99% av tilfellene til forskjellige drivstoff- og forgasserproblemer, eventuelt tenningsproblemer, eller sånne banale idiot-feil som feil drivstoff (firetaktsbensin på totakter, diesel på bensinmotor...)

Edit: og forøvrig er jeg grunnleggende uenig i premisset ditt om at det er "mye feil" på små motorer; de bare går og går, også uten oljeskift på flere år, så lenge det bare er _nok_ av den...