9,221
12
2
Lagring av motorsag?
24,032
Akershus
0
To motorsager gikk som klokker da de ble satt bort for 2-3 år siden. Den ene kom etter diverse snortrekking og startgass, den andre, ikke på vilkår. Synes det er pussig at de er så uvillige med startgass. Den som nå går protesterte også, men går og starter greit nå etter at den har gått ca 20 min. Det burde indikere at plugg og tenning var ok, men villig var den ikke.
Hvordan bør motorsager o.l. prepareres for langtidslagring?
Hvordan bør motorsager o.l. prepareres for langtidslagring?
Signatur
Seff helt enig i at de burde vært kjørt jevnlig.
Hva ler det for sag du har med membranforgasser?
(Har tilbud om en ryddesag som ikke vil hvor det referers til membran i forgasseren.)
Hvis du ikke har gnist kan du prøve å koble fra stoppledningen på tenningsspolen. Så utelukker du evt. problem med stoppknappen. Men da må du være forberedt på å kvele saga med choke eller kjøre den tom for bensin for å få stoppa den.
Muligens akrylatbensin og to varmkjøringer i året? (Mon det aggregatet innerst i garasjen ???)
Lavere oktantall vil gi en mer lettantennelig bensin. Til slutt så lettantennelig at den selvtenner før pluggen, motoren "banker".
"I gamle dager" da man tilsatte to-taktsolje selv (noen gjør dette enda) var det ett problem med lagring av f.eks motorsager: man satte bort saga når man var ferdig med den,når man så skulle bruke den igjen,var bensinen i forgasseren fordampet,å det som lå igjen var resten av oljen. Den hadde lagt seg som ett belegg på nåler,membraner og elles overalt i forgasseren,å det var stort sett umulig å få start etter lenger tids lagring.
Skal saga lagres over lenger tid,er det en fordel å bruke alkylatbensin og la den stå å gå til den stopper av seg selv.Men hvis man har anledning til å starte den av og til, kan den lagres med bensin i tanken.
Styreleder og vaktmester for et sameie med to blokker med økende vedlikeholdsbehov.
Det har fungert på gressklipperen i mange år. Får prve å starte med tom tank og kjøre tom forgasseren denne gangen.
Ellers har saga gått som ei klokke på gammel bensin etter at den først hadde fått det for seg at det var greit å være samarbeidsvillig.