9,221    12    2  

Lagring av motorsag?

 24,032     Akershus     0
To motorsager gikk som klokker da de ble satt bort for 2-3 år siden. Den ene kom etter diverse snortrekking og startgass, den andre, ikke på vilkår. Synes det er pussig at de er så uvillige med startgass. Den som nå går protesterte også, men går og starter greit nå etter at den har gått ca 20 min. Det burde indikere at plugg og tenning var ok, men villig var den ikke.

Hvordan bør motorsager o.l. prepareres for langtidslagring?

Signatur

   #1
 3,210     Vestlandet     0
Jeg lagrer de med alkylatbensin. Og passer på å starte de en gang i halvåret eller ihvertfall dra i snora, slik at membranen i forgasseren ikke tørker ut.
  (trådstarter)
   #2
 24,032     Akershus     0
Stod med akrylat, ca 1/2 tank. Var seig på første draget, men etter litt startgass gikk den greit, men tenner ikke.

Seff helt enig i at de burde vært kjørt jevnlig.

Hva ler det for sag du har med membranforgasser?
(Har tilbud om en ryddesag som ikke vil hvor det referers til membran i forgasseren.)
Signatur
   #3
 3,210     Vestlandet     0
Alle moderne motorsager har vel membranforgasser såvidt jeg kan forstå.

Hvis du ikke har gnist kan du prøve å koble fra stoppledningen på tenningsspolen. Så utelukker du evt. problem med stoppknappen. Men da må du være forberedt på å kvele saga med choke eller kjøre den tom for bensin for å få stoppa den.
  (trådstarter)
   #4
 24,032     Akershus     0
Har kviknet til nå, men er fortsatt på jakt etter beste og enkleste formen for langtidslagring.

Muligens akrylatbensin og to varmkjøringer i året? (Mon det aggregatet innerst i garasjen  ???)
Signatur
   #5
 143     Troms     1
Akrylatbensin tåler ikke lagring.. Etter et år er det ikke nok oktan igjen til at du får saga til å tenne... Det er ihvertfall min erfaring.
  (trådstarter)
   #6
 24,032     Akershus     0
Jeg har ikke samme erfaring. Bensinkanna her holder i flere år. Ikke registrert noe problem når bare saga har startet.

Lavere oktantall vil gi en mer lettantennelig bensin. Til slutt så lettantennelig at den selvtenner før pluggen, motoren "banker".
Signatur
   #7
 24     Norge     0
Alkylatbensin er garantert fra leverandør at den har en holdbarhetsdato på ett år,men som de selv sier og jeg selv har erfart,er det ikke noe problem å bruke den utover ett år.
"I gamle dager" da man tilsatte to-taktsolje selv (noen gjør dette enda) var det ett problem med lagring av f.eks motorsager: man satte bort saga når man var ferdig med den,når man så skulle bruke den igjen,var bensinen i forgasseren fordampet,å det som lå igjen var resten av oljen. Den hadde lagt seg som ett belegg på nåler,membraner og elles overalt i forgasseren,å det var stort sett umulig å få start etter lenger tids lagring.
Skal saga lagres over lenger tid,er det en fordel å bruke alkylatbensin og la den stå å gå til den stopper av seg selv.Men hvis man har anledning til å starte den av og til, kan den lagres med bensin i tanken.

   #8
 205     Kolbotn     0
På aggregatet jeg har står det at man før lagring skal stenge bensinkrana og la det gå til det stopper.
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 24,032     Akershus     0

På aggregatet jeg har står det at man før lagring skal stenge bensinkrana og la det gå til det stopper.


Det har fungert på gressklipperen i mange år. Får prve å starte med tom tank og kjøre tom forgasseren denne gangen.

Ellers har saga gått som ei klokke på gammel bensin etter at den først hadde fått det for seg at det var greit å være samarbeidsvillig.  Smile
Signatur
   #10
 923     0
Hmm, fyra saga med 1,5 års stillstand hjemmeblanda bensin, og 3 drag i snora og den gikk som ei klokke...