Jkirkebo, installerer du også? Pris på laderen som gir tilgang til å lade type 2-biler i tillegg? Noen ulemper med din lader i forhold til Salto sin, som mange inkl. dem selv hevder er best?
Hvis du ikke har dobbeltlader i Leifen så er det ikke mye du vinner på å installere ladeboks for 16A eller over. Uten dobbeltlader kan bilen ta mot max 12,5A. Ladekontrolleren som følger med ("kladden") lader med 10A max. Dobbeltlader var ekstrautstyr i 2015.
Standard lader i Leaf leverer 3,3kW til batteriet og trekker 3,7KW fra nettet. Den krever altså 16A for å gi maks. 6,6kW lader er ekstrautstyr, den trekker 7,4kW fra nettet og krever 32A kurs for å gi maks.
Jkirkebo, installerer du også? Pris på laderen som gir tilgang til å lade type 2-biler i tillegg? Noen ulemper med din lader i forhold til Salto sin, som mange inkl. dem selv hevder er best?
Ingen installasjon, men jeg samarbeider med elektrikere her og der, så det kommer an på hvor du bor.
EcoLite og Salto er relativt like i konstruksjon, hovedforskjellen er at Salto kun har DC-vern i boksen og derfor må ha jordfeilautomat i skapet. EcoLite kan leveres med fullt B-vern og trenger da bare en automatsikring i skapet. Til gjengjeld må det brukes dobbeltisolert kabel fra skap til boks, typisk enten PN i rør eller PFXP. Men det er som regel disse som brukes uansett.
Salto sin er ca. 40% dyrere etter de siste prisene jeg har sett.
EcoLite og Salto er relativt like i konstruksjon, hovedforskjellen er at Salto kun har DC-vern i boksen og derfor må ha jordfeilautomat i skapet. EcoLite kan leveres med fullt B-vern og trenger da bare en automatsikring i skapet. Til gjengjeld må det brukes dobbeltisolert kabel fra skap til boks, typisk enten PN i rør eller PFXP. Men det er som regel disse som brukes uansett.
Ikke helt riktig informasjon her. Salto-bokser leveres både med og uten jordfeilbeskyttelse. Alle Salto-bokser med jordfeilbeskyttelse skal ha full jordfeilbeskyttelse (jfr. produktdatablader) og krever ikke forankoblet jordfeilvern. Bruk av dobbeltisolert forlegning vil også ha betydning for hvilket nettsystem anlegget er forsynt fra.
EcoLite og Salto er relativt like i konstruksjon, hovedforskjellen er at Salto kun har DC-vern i boksen og derfor må ha jordfeilautomat i skapet. EcoLite kan leveres med fullt B-vern og trenger da bare en automatsikring i skapet. Til gjengjeld må det brukes dobbeltisolert kabel fra skap til boks, typisk enten PN i rør eller PFXP. Men det er som regel disse som brukes uansett.
Ikke helt riktig informasjon her. Salto-bokser leveres både med og uten jordfeilbeskyttelse. Alle Salto-bokser med jordfeilbeskyttelse skal ha full jordfeilbeskyttelse (jfr. produktdatablader) og krever ikke forankoblet jordfeilvern. Bruk av dobbeltisolert forlegning vil også ha betydning for hvilket nettsystem anlegget er forsynt fra.
Ok, var ikke kjent med at de har begge deler tilgjengelig, men det er jo bra. Spesielt med buss-løsninger er det jo upraktisk med vern noe annet sted.
Naboen (tomannsbolig) har kjøpt seg e-golf. Bør vi da kjøpe en lader på deling? Vi har ikke all verden med strøm i huset. Hva er smartest? En lader hver eller en på deling, og om det finnes felleslader, kan den progges til å begynne lading f.eks kl. 12 på kvelden selv om den plugges inn på ettermiddagen?
Dere har trolig IT-nett der du bor. En eGolf kan 3-faselades i V-ladekonfigurasjon. Dvs at du i et 3-fasesystem vil få strømmer på 28, 16 og 16A for full ladefart på 7,4 kW. Dersom dere går for et 2-fasetilkoblet ladeuttak, vil du få 32, 32 og 0A. Nettet blir mer skjevbelastet og dere går miss av ca 5 kW som kunne vært brukt til andre ting.
Laderen står forøvrig i bilen. På veggen står bare en ladestasjon - en stikkontakt med litt kontrollogikk. De nyeste eGolf er utstyrt med to ladere i bilen.
Dere har trolig IT-nett der du bor. En eGolf kan 3-faselades i V-ladekonfigurasjon. Dvs at du i et 3-fasesystem vil få strømmer på 28, 16 og 16A for full ladefart på 7,4 kW. Dersom dere går for et 2-fasetilkoblet ladeuttak, vil du få 32, 32 og 0A. Nettet blir mer skjevbelastet og dere går miss av ca 5 kW som kunne vært brukt til andre ting.
Naboen (tomannsbolig) har kjøpt seg e-golf. Bør vi da kjøpe en lader på deling? Vi har ikke all verden med strøm i huset. Hva er smartest? En lader hver eller en på deling, og om det finnes felleslader, kan den progges til å begynne lading f.eks kl. 12 på kvelden selv om den plugges inn på ettermiddagen?
Største utfordringen med en felleslader er vel krangelen om hvor mye hver av dere skal betale av strømforbruket...
Standard lader i Leaf leverer 3,3kW til batteriet og trekker 3,7KW fra nettet. Den krever altså 16A for å gi maks.
6,6kW lader er ekstrautstyr, den trekker 7,4kW fra nettet og krever 32A kurs for å gi maks.
Ingen installasjon, men jeg samarbeider med elektrikere her og der, så det kommer an på hvor du bor.
EcoLite og Salto er relativt like i konstruksjon, hovedforskjellen er at Salto kun har DC-vern i boksen og derfor må ha jordfeilautomat i skapet. EcoLite kan leveres med fullt B-vern og trenger da bare en automatsikring i skapet. Til gjengjeld må det brukes dobbeltisolert kabel fra skap til boks, typisk enten PN i rør eller PFXP. Men det er som regel disse som brukes uansett.
Salto sin er ca. 40% dyrere etter de siste prisene jeg har sett.
Ikke helt riktig informasjon her. Salto-bokser leveres både med og uten jordfeilbeskyttelse. Alle Salto-bokser med jordfeilbeskyttelse skal ha full jordfeilbeskyttelse (jfr. produktdatablader) og krever ikke forankoblet jordfeilvern. Bruk av dobbeltisolert forlegning vil også ha betydning for hvilket nettsystem anlegget er forsynt fra.
Ok, var ikke kjent med at de har begge deler tilgjengelig, men det er jo bra. Spesielt med buss-løsninger er det jo upraktisk med vern noe annet sted.
Hva tenker du på i forhold til buss-løsninger? Dette har jo strengt talt liten betydning for hvilken side av kabelen vernet er plassert...
Laderen står forøvrig i bilen. På veggen står bare en ladestasjon - en stikkontakt med litt kontrollogikk. De nyeste eGolf er utstyrt med to ladere i bilen.
Hva i alle dager er det du prater om?
Største utfordringen med en felleslader er vel krangelen om hvor mye hver av dere skal betale av strømforbruket...