#21
 254     0
Naboen (tomannsbolig) har kjøpt seg e-golf. Bør vi da kjøpe en lader på deling? Vi har ikke all verden med strøm i huset. Hva er smartest? En lader hver eller en på deling, og om det finnes felleslader, kan den progges til å begynne lading f.eks kl. 12 på kvelden selv om den plugges inn på ettermiddagen?

Når det er snakk om tomannsbolig og begrenset strømtilgang ville jeg personlig ønsket to ladestasjoner med lastdeling. Da får man utnyttet effekten maksimalt, samtidig som man ikke trenger krangle om hvem som trenger lading mest, o.l. Man får også ladestasjoner med måling av forbruk, eventuelt kan man sette opp undermålere på hver av ladestasjonene. (Redigert: Egentlig trenger man vel bare en måler, om det er slik at man ikke har noe fellesstrøm. Da legger den ene parten ut for strømmen, og krever så inn for forbruket registrert på måleren. Da kan man avtale f.eks 80 øre/kWh eller 1 kr/kWh, og ha ett forbehold om å justere dette om strømprisen endrer seg. Typisk blir det ikke veldig store summer, rundt 200 kr/mnd.)

Det KjellG snakker om i forhold til V-kobling kan gi mening, men det er i så fall om man kan få ført ut en trefase 230V kurs. Det kommer helt an på hva man har tilgjengelig av strøm.

Har man derimot en 32A enfasekurs tilgjengelig, så gir V-kobling ingen mening.

Med lastdeling vil man lade med 32A om man er den eneste som lader, og så vil dette falle til 16A for deg og 16A for naboen, om dere er begge plugget inn. Har man ikke tilgang på så mye som 32A, så blir det enda viktigere med lastdeling. Selv å dele en 16A kurs bør være tilstrekkelig for de fleste, men da bør man helst ha ett annerledes kjøremønster i forhold til naboen. F.eks om de er pensjonister og lader på dagen, mens man selv er i jobb og lader på natten. Eller at den ene parten ikke kjører ekstremt mye.

   #22
 24,032     Akershus     0
En må selvfølgelig ha en 3-fasekurs om en skal benytte V-kobling, den benytter jo alle 3 faseledere. Her er nevnt at en har begrenset med strøm (små hovedsikringer?). Da er det en fordel med en slik kobling at en fordeler strømmen bedre og får frigjort effekt til andre ting. Om en finner ladestasjoner som kan utnytte V-kobling og samtidig lastdele vet jeg ikke.
Signatur
   #23
 24,032     Akershus     1
Dere har trolig IT-nett der du bor. En eGolf kan 3-faselades i V-ladekonfigurasjon. Dvs at du i et 3-fasesystem vil få strømmer på 28, 16 og 16A for full ladefart på 7,4 kW. Dersom dere går for et 2-fasetilkoblet ladeuttak, vil du få 32, 32 og 0A. Nettet blir mer skjevbelastet og dere går miss av ca 5 kW som kunne vært brukt til andre ting.

Hva i alle dager er det du prater om?


Jeg kommenterer at eGolf lar seg lade fra 3-fase 230V IT etter samme oppkobling som Tesla viser til her på side 8: «230V trefase uten nøytral» som også kan sammenlignes med «open delta» eller «V-connection» som en finner i litteraturen. Her er oversettelsen «V-kobling» benyttet og uttrykket brukt på en litt annen kobling, men fortsatt i V = en trekant der den ene sidekanten mangler.

V-kobling er mao definert for Tesla. eGolf har de samme egenskapene og kan V-lades. Om en slik egenskap er tilsiktet fra VW er imidlertid uavklart.

En må være oppmerksom på at en V-koblet ladestasjon kan kreve tilgang på en en-fase ladeskjøteledning for lading av andre bilmerker.  F.eks. vil en Mercedes B trolig nekte, dette selv om de har hentet mye av teknologien fra Tesla.

V-kobling gir fordeler både for netteier og bileier. Store merker som Tesla og eGolf kan nyttiggjøre seg muligheten. Løsningen synes å kunne realiseres av andre fabrikanter med lite innsats dersom bilen likevel har to lader. 
Siste redigering: Wednesday, October 18, 2017 10:39:16 AM av KjellG
Signatur
   #24
 4,110     Akershus (Follo)     0
Naboen (tomannsbolig) har kjøpt seg e-golf. Bør vi da kjøpe en lader på deling? Vi har ikke all verden med strøm i huset. Hva er smartest? En lader hver eller en på deling, og om det finnes felleslader, kan den progges til å begynne lading f.eks kl. 12 på kvelden selv om den plugges inn på ettermiddagen?

Leaf 2015mod kan programmeres til når du ønsker ferdig ladet bil. Den kan settes til 80% eller 100%. Nyere Leaf har visstnok ikke 80% ladegrense. Du kan starte lading umiddelbart (overstyre timer) ved å trykke på en knapp ved den som åpner ladeluka.
Signatur
   #25
 1,355     0
Spesielt med buss-løsninger er det jo upraktisk med vern noe annet sted.

Hva tenker du på i forhold til buss-løsninger? Dette har jo strengt talt liten betydning for hvilken side av kabelen vernet er plassert...

Jeg tenker på f.eks Wagos nye flatkabel-løsning for lastdelte anlegg:

http://www.wago.no/produkter/pluggbart-kablingssystem/elbil-ladekonsept/index.jsp

Siden det er krav om separat jordfeilvern for hver ladestasjon må man sette en liten kapsling etter hver avtapning med vern i om ladestasjonen ikke kan leveres med dette integrert. Det er jo noe upraktisk.