Valg av hjemmelader for El-bil
220
Kviteseid
0
Hvilken ladeboks til hjemmelading av El-bil anbefaler dere? Jeg ser at Huseierne har dette tilbudet fra DEFA:
https://www.huseierne.no/om-oss/medlemskap/medlemsfordeler/defa/
Cirkle K har dette tilbudet:
https://circlekcharge.no/hjemmelading/easee
Kan noen med kompetanse på dette gi en anbefaling? Evt om det er andre varianter en bør velge.
Jeg må understreke at jeg enda ikke har valgt El-bil ennå. Sannsynligvis ligger det ca ett år fram i tid. Bør en velge en annen lader for feks Tesla enn en E-Golf?
https://www.huseierne.no/om-oss/medlemskap/medlemsfordeler/defa/
Cirkle K har dette tilbudet:
https://circlekcharge.no/hjemmelading/easee
Kan noen med kompetanse på dette gi en anbefaling? Evt om det er andre varianter en bør velge.
Jeg må understreke at jeg enda ikke har valgt El-bil ennå. Sannsynligvis ligger det ca ett år fram i tid. Bør en velge en annen lader for feks Tesla enn en E-Golf?
Det skjer ganske mye på den fronten fortsatt, men av de to du lenker til så har jeg mest tro på easee.
Hent inn pris fra lokale elektriker, de vil nok kunne matche tilbudene du linker til.
Vær obs på at få biler klarer å nyttegjøre 230V trefase, de fleste må ha 400V som få har
Med 40a sikring og boks stilt til 32a får man 80% belastning av vern og kabel ved maks belastning.
Dette er også i henhold til anbefaling fra leverandør.
Eks: 15A•230V•8h= ca 27kWh => ca 18 mil på en 8 timers natt. Mange overdriver behovet.
Men det er greit å ha muligheten for mer effekt. Med easee boksen er det veldig litt å justere. Prisforskjellen på materiell er liten, medgått arbeidstid er den samme om man velger 16 eller 32a kurs.
Dimensjonering av kurs. Har hatt både 16a 230, 32A 230 og 16A 3-fase 400V. Kan si med en gang at her er større alltid bedre. Og 400V er konge. Men man overlever fint med 16A, men ta en 32A dersom du kan med tanke på skap. Forskjellen er at når man kommer hjem fra langtur, kan man dra langt neste morgen eller ikke. Men i praksis har jeg overlevd greit med 16A på 2 elbilen. Men da er det litt logistikk.