#11
 24,032     Akershus     0
Samtidig leveres Tesla M3 med elektronikk som tilpasser seg slik lading på 3-fase IT.
Signatur

   #12
 4,057     Sørlandet     0
Det er i bransjen advart mot trefas lading på 230v. Dette er utenom gjeldende standarder og blir advart mot.

Hva er greia? Av ren nysgjerrighet jeg spør

Antar det er noe annet enn jeg har;
Jeg har trefas koblet til en easee boks.

Bilen benytter seg kun av to av fasene. Er kun L1 og L2 det trekkes strøm fra ifølge easee appen.
   #13
 24,032     Akershus     0
Kommer det en nyere eGolf på besøk og du stille4 den inn til å trekke 16A, så kan du endeopp med 16,16 og 28A!
Som elektrikern er inne på, uryddig landskap med IT.

Slik eGolf-lding kan være greit om en har litt små hovedsikringer, men en skal virkelig ha oversikt.
Signatur
   #14
 4,057     Sørlandet     0
Men det fordrer vel at det tas ut på ett vanlig 3-fas stikk (cee?).

På easee boksen og flere ladebokser stiller man inn sikringsstørrelsen og boksen begrenser deretter. Elektrikeren gjør dette. (Ja jeg veit det kan endres av eier også men det er jo tukling)
   #15
 75     0
Kommer det en nyere eGolf på besøk og du stille4 den inn til å trekke 16A, så kan du endeopp med 16,16 og 28A!
Som elektrikern er inne på, uryddig landskap med IT.

Slik eGolf-lding kan være greit om en har litt små hovedsikringer, men en skal virkelig ha oversikt.

Skal man ha lading på 3 fas it må man ha et ladeuttak som er laget for det. Easee boksen har sikkerhetsfunksjoner som tar hensyn til dette. Dersom boksen er stilt inn på 16 a vil belastning aldri overstige 16 a på noen av fasene.3 fas sikring brukt til 1 fas opplegg.  - FB_IMG_1616795796028.jpg - Sparkyyy
   #16
 24,032     Akershus     0
Enig i det, jeg tenkte på et opplegg med 3*32A. Da kan hver av laderne i bilen trekke 16A fra L1 og L2 og de møtes i L3 med 16*sqt(3)=28A.
Signatur
   #17
 1,052     Trøndelag     0
Eller vent litt, vi har fast opplegg til lading og ikke utestikk på 16A.

Mer enn 10A på shuko er ikke lov pga varmgang.


Så om jeg forstår det riktig så skal vi ikke bruke over 10 amp sikring på lading av i bil vanlig stikkkontakt?
Så her må jeg bytte ut 16 amp med en 10 amp hvis kursen hovedsaklig brukes til lading av bil?

Fra elbil.no:
Når du lader med vanlig med vanlig stikkontakt er det noen retningslinjer du må følge:


  • Du må ha egen kurs til elbilen

  • Maks 10 A kurs

  • Kursen må ha jordfeilbryter type B

  • Du må alltid trekke ut kabelen fra bilen før du tar ut støpselet fra stikkontakten når du har ladet ferdig


  • I noen tilfeller kan du koble til et ladepunkt på en eksisterende kurs (gjelder for frittliggende privat garasje, carport eller utebod). Du må være klar over at sikringen kan gå, og kursen skal kun forsyne utstyr og stikkontakter montert i umiddelbar nærhet av ladepunktet som skal monteres.

  • Du må ha overspenningsvern.



   #18
 3,210     Vestlandet     0
Finnes det ladekladd med innebygget DC-tilpasset jordfeilvern (såkalt type B)?
HSt
   #20
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Det vil jo hjelpe for den brukeren som evt har dette. Det finnes jo 1000 vis av stikkontakter på garasjer som jo tåler 10A belastning men som er satt opp før el-bil lading ble aktuelt

Siden moderne elbilladestasjoner (Easee mm) har dette innebygd burde det ikke være vanskelig å få det til 

Gjensidige kaller all lading med lade-adapteren nød lading.